Gå til innhold
Fiskersiden

Disse musesnutede agntyvene


Ølgylt
 Share

Recommended Posts

Jeg var nysgjerrig på hvor mye bensin motoren på båten egentlig bruker, så jeg bestemte meg for å kjøre såpass langt at jeg var sikker på å kjøre tanken tom. Jeg gjettet at ca 20 nautiske mil ville gjøre susen, så da satt jeg på gulesider og prøvde å velge en plass. Og endte opp med å gå for Nordhordalandsbrua, ettersom jeg har en forkjærlighet for å knyte meg fast i ting og så fiske statisk. Og det er en glimrende plass å fiske målrettet etter småbrosmer.

Etter i underkant av halvannen time var jeg fremme, noe som gir en marsjfart på 6-7 knop, og kunne begynne fiskingen.

Alle mine erfaringer med fisking på 400 meters dyp har gitt ingenting, eller småbrosmer, så derfor tenkte jeg at jeg likegodt kunne fiske målrettet etter brunsneglene. Og det funket. Her er to av dem:

400metersbrosme1.jpg

400metersbrosme2.jpg

Jeg må innrømme at jeg hadde ganske så mye plunder med å finne ut hvordan jeg skulle unngå å bulke og ripe opp båten på flytebetongen, og i fremtiden må jeg nok investerere i noen fendere.

Vestlandskysten er jo ganske så naturskjønn, og jeg synes alle disse bruene rundt omkring gjør naturen mere spennende, så jeg brukte noen timer på å kjøre sightseeing inn mot litlebergen og hagelsundet. Jeg dorget til og med litt, men ingen av sjøørretene som spratt rundt båten var interessert i gjeddewobbleren min. Som den eminente naturfotograf jeg er tok jeg ikke et eneste bilde av hverken havørn eller flott kombinasjon av dramatisk himmel og natur. Men her er ihvertfall et bilde av musikkanlegget, som ikke klarte å overdøve motorlyden, men var fint å ha når jeg lå stille.

boombox.jpg

Så begynte det å mørkne, og jeg tenkte det var på tide å fiske litt flere småbrosmer. Av erfaring vet jeg at man ikke er overentusiastisk til lange snelleøkter i mørketimene, så jeg fortøyde på bruflottøren med ca 100 meters dyp.

Og da var det at agntyvene satte i gang:

havmusnordH1780.jpg

1,78

havmus2NH19401.jpg

1,94

Vel stjal de agnet, men jeg merket dem ihvertfall, slik at jeg fikk fjernet dem. Disse to derimot :

2H.jpg

sørget for at halve natta gikk uten at jeg fisket med annet enn hå som agn.

Alt i alt klarte jeg bare å lure opp seks brunsnegler, og det er jo litt lite til å være en slik satsing, men agntyver er nå engang agntyver.

I grålysningen sulte jeg opp, (og fikk med en sei som stod rett under båten) og satte kursen hemattover.

Rett før Hellesneset var tanken tom, og det betydde at jeg hadde kommet meg nesten 22 nm på 12 liter. Til å være en så liten motor (7,5 hester) synes jeg det er litt mye forbruk. Jeg får lese meg opp litt for å finne ut om det er mulig å finjustere noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.