Gå til innhold
Fiskersiden

En piggete pers


Fisk og rask
 Share

Recommended Posts

En lørdag med god tid er sjelden vare, så når de først kommer gjelder det å utnytte de godt. Jeg hadde havål i tankene da jeg la kursen nordover rundt klokken 15.00 denne solfylte og vindstille dagen, men håpet var også å kunne krysse av et nytt mål for året før mørket senket seg, og congerjakten kunne begynne for alvor.

En liten time senere var jeg på plass og i gang med stangrigging. Surfstengene ble utstyrt med glidebommer og 8/0-Mad Cat-kroker, blyet ned av 110-gramssøkker med spiler. Noe tyngre enn dette er unødvendig når en fisker på 10-20 meters dyp, og både vind og strøm er så godt som fraværende. Snart hadde solide makrellagn funnet bunnen der ute blant tare og sandflekker, og jeg kunne ta fatt på fridagsnytingen.

Det var godt å sitte i ro. I rundt ti minutter. Så slo ADHD-en inn for fullt, og jeg måtte finne på noe. Det ble til å kaste litt med rettere utstyr, og slepe en reke langs bunn. Dette resulterte i en del leppefisknapping, men ingenting som var stort nok til å ta hele reken. Derfor skiftet jeg taktikk, og gikk over til noe av det mest morsomme en kan gjøre i sjøen, nemlig duppmeite.

Lange, tynne makrellstrimler gjorde jobben som agn, og jeg rigget SavaGear-duppen med gode tre meter med fortom. Perfekt for predatorer som jager litt oppe i vannlagene midtsommers. Det tok da heller ikke lange tiden før duppen forsvant, og jeg kunne udramatisk heise en liten lyr på land. Den gikk for øvrig rett i sjøen igjen, da den neppe hadde blitt til mer enn to fiskepinner. Men, metoden fungerte i alle fall, og der det er en lyr er det jo vanligvis flere også, så her var det absolutt håp om forbedring.

Mens jeg skar nytt agn kom det et lite pip fra nappvarsleren på venstreflanken, og før jeg hadde kommet meg på beina hylte flyalarmen innover bukten. Her var det utvilsomt fisk på, og det luktet torsk lang vei. Tilslaget ble satt, og fisken var kroket. 20 sekunder senere kunne ganske riktig en liten torsk heises på land. Fisken bikket så vidt minstemålet, og ville normalt fått friheten tilbake. Men siden den sylskarpe Mad Cat-en, hadde vært godt på vei ned i magesekken på fisken da jeg gjorde tilslag, stod den nå ut under torsken sin venstre brystfinne. Her var det bare å kakke og sløye.

Etter at et nytt, stort agn hadde gått til sjøs, ble oppmerksomheten flyttet over til duppmeitingen igjen. Her skulle det raskt bli bra med action. Bare et lite minutt etter at duppen traff vannflaten igjen, ble den nemlig borte. Tilslag, og bra fisk i andre enden. I tre sekunder. Så fløt duppen opp igjen, uten krok. 0.30-monoen hadde blitt filt rett av, etter all sannsynlighet av en brukbar lyr. Nuvel, på med ny krok og mer makrell, og uti igjen.

De neste to timene ble det ytterligere tre lyr på land, den største på rett under to kilo. Ingen stor fisk akkurat, men det er utrolig moro når duppen forsvinner mange meter under vannflaten før du rekker å gjøre tilslag, og en viss forskjell fra 200-grams innlandsørret, som er den fisken som blir tatt mest ved hjelp av dupp på våre kanter av landet. I tillegg til fiskene som tok makrellen, var det også et par som var oppe og prøvde seg på selve duppen, uten at det ble middag hverken på fisk eller menneske av den grunn.

IMG_9053.JPG

Grei lyr tatt på dupmeite med makrell.

På surfstengene var det veldig rolig. Tidvis så rolig at jeg mistenkte at krabbene hadde spist krokene reine for agn. Men det hadde de ikke. Faktisk har det vært veldig lite plagsomme krabber så langt i år, men det henger vel sammen med at de holder seg helt oppe i tangen nå om sommeren. Til høsten antar jeg at det kommer til å gå med mye agn under havåljakten.

Litt over klokken 20.00 kom Jak kjørende, som annonsert. Han har ikke vært ute med surfutstyret siden oktober i fjor, så det begynte å bli på høy tid med en tur. Jeg gav en kjapp oppsummering av fisket så langt, og informerte samtidig om at det nok var et par timer til det var reell sjanse for å komme i kontakt med havål. Håpet mens det ennå var lyst var piggskate, som det er tatt en del av i området her tidligere.

Mens Jak rigget seg til, gikk jeg løs på dagens middag: De to dyreste fleskepannekakene verden noen gang har sett. Men de var gode. Halvveis inn i pannekake nummer en begynte nappvarsleren på høyreflanken å gi lyd fra seg, og jeg måtte ta matpausepause. Snøret gikk av spolen i bedagelig, men jevnt tempo, og krabbe ble nokså raskt utelukket. Dette kunne absolutt være sorten, selv om tanken på en doven torsk også lå der og lurte. Jeg strammet rolig opp snøret, kjente forsiktig at det fremdeles var liv dere nede, og gav tilslag for hele bankkontoen.

Det var blytungt i andre enden, og det nappet også noe helt infernalsk. I fem sekunder trodde jeg på havål. Så ble det bare tungt, og fisken hadde avslørt seg selv.

Å lande skate i en steinur med en kant rett utenfor land skulle vise seg å gå mye bedre enn fryktet. Fisken prøvde å holde bunn hele veien inn, men jeg fikk den etter hvert oppover i vannlagene, og etter bare et par minutter var den klar for håven. Jak, som hadde måtte slippe alt han hadde i hendene, fikk den flate i nettet på første forsøk, og jeg kunne konstatere ny pers allerede før fisken hadde vært på vekten.

IMG_9060.JPG

Piggskate.

Avkrokingen gikk smertefritt, og mens fisken lå der med hvitsiden opp skjønte jeg at dette nok er en skapning som er hovedpersonen i en eller annen fiskehistorie i området. I munnviken hadde nemlig skaten en liten treblekrok av den typen som henger på en 18-35-gramssluk. Det er vel fair å anta at den som en gang eide denne treblen fremdeles snakker om beistet eller monsteret (avhengig av hvilken tabloidavis han leser) som var så stor at den rev kroken av sluken hans.

IMG_9055.JPG

En liten treblekrok satt allerede i fiskekjeften. (Foto: Jak Idsø)

Etter å ha blitt frigjort fra begge krokene, måtte fisken på vekten. Denne stoppet på 5140 gram, noe som er ny pers med gode 1,6 kilos margin. Dermed er også årets femte mål i boks – pers på piggskate. Litt fotografering ble det også, før den nye skatepersen fikk friheten tilbake.

IMG_9061.JPG

Ny piggskatepers, 5140 gram. (Foto: Jak Idsø)

IMG_9068.JPG

En må nesten ha med et close-up av the evil eye. (Foto: Jak Idsø)

IMG_9075.JPG

Takk for kampen! (Foto: Jak Idsø)

IMG_9077.JPG

Så snakkes vi kanskje ved en annen anledning, om en tre-fire kilo kanskje? (Foto: Jak Idsø)

Dagen var reddet og vel så det for mitt vedkommende, men ennå var det en stund til det ble mørkt, og håpet om havål gjorde seg gjeldende. Ventetiden ble brukt til mer duppmeite. Dette resulterte i ytterligere en grei lyr, samt to kanibalmakreller. Den største av disse var for øvrig nokså stor, 940 gram for å være nøyaktig. Denne bød også på en fin fight på lett utstyr.

IMG_9082.JPG

Duppmeitet makrell på rett under kiloen. Agn: Makrell. (Foto: Jak Idsø)

Etter hvert kom også det etterlengtede mørket sigende, uten at det gjorde det store utslaget. Litt smånapping her og der ble det, men det kan like godt ha vært krabbe som noe annet. Litt før midnatt kom også Mikke ut en tur og hilste på, og like etter han Torbjørn, som også hadde med seg en stang. Uten at det ble særlig mer aktivitet av den grunn.

IMG_9086.JPG

Resultatløst nattfiske. Jak og Torbjørn i aksjon.

Vi holdt det gående til klokken 01.30. Da hadde vinden lagt seg opp til nokså frisk bris, og himmelens sluser var også under moderat åpning. Under normale omstendigheter hadde ikke dette vært noe stort problem, men jeg hadde nå vært på fisketur i ti timer, og var egentlig mer enn fornøyd. De andre to var ikke voldsomt giret på å holde det gående heller, så da ble det en rain check på havålen denne gangen også…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere fisker i Juli, og bruker varmedress. Hipp hurra for norsk sommer.

Gratulere med ny pers.

Hadde strengt tatt ikke mye valg. Ble fort kaldt, du :P

Gratulerer med pers, og godt du fikk fjernet den gamle kroken også :)

Thanks :)

Grattis! Flotte bilder...

Ty :)

Veldig bra og langt innlegg, as det først på bloggen din. Kommenterer forresten ofte der, under navnet Daniel. :)

Det er deg, ja :) Takk for tilbakemeldinger.

Flottings! Gratz me 5+ :D

De magiske 5 :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fin rapport,og bilder! gratulerer med en fisk jeg gjerne skulle hatt :dribble:

Takk for det :)

Fantastisk Endre! Gratulerer! :)

Synd det ikke ble noen Conger denne gang, men Havålsesongen er for fult rett rundt hjørnet nå (vet noen har tyvstartet litt...).

Håper å få en fin Piggskate jeg også snart...

Thanks. Vi fikk tre havål på de tre første turene i år. Etter det har det blitt fem turer uten kontakt fordelt på den nærmeste fiskekretsen. Så tja... Er kanskje litt grunt der vi fisker, mistenker at det er et oppvekstområde, siden det er tatt mange små her. Blir vel snart til å gå over til de litt dypere plassene (20-40 meter).

Wow. Grattis. Skater er kule!

TY. Enig :)

Flott rapport, og piggskate er akkurat like kul nå som før!

Takktakk, de har vel ikke utviklet seg så mye de siste millioner år, nei :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanks. Vi fikk tre havål på de tre første turene i år. Etter det har det blitt fem turer uten kontakt fordelt på den nærmeste fiskekretsen. Så tja... Er kanskje litt grunt der vi fisker, mistenker at det er et oppvekstområde, siden det er tatt mange små her. Blir vel snart til å gå over til de litt dypere plassene (20-40 meter).

Vi tar de på ca. 30 meter i slutten av august og september, unntaket var den jeg tok på 5-7 meters dyp i fjor sent på høsten (5 kilos...). Den første jeg tok var på ca. 30 meters dyp (6 kilos) i midten av september. Har prøvd der for noen uker siden, men den natten var det helt stille. Vet det går store på den plassen. Malg har snust på 10 kilos-grensen med ihvertfall 2 stk. på 9 kilo, hvis det ikke var flere...

Jeg tror stor Havål kan dukke opp grunt også... Handler vel mye om å være på rett plass til rett tid.

(husker ikke i farten, han har mange Havål fra et halvt kilo og opp til litt over 9 kilo). Men i år skal det satses og vi skal over 10 kilo! ;)

Vi må få til en fellesøkt i år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar de på ca. 30 meter i slutten av august og september, unntaket var den jeg tok på 5-7 meters dyp i fjor sent på høsten (5 kilos...). Den første jeg tok var på ca. 30 meters dyp (6 kilos) i midten av september. Har prøvd der for noen uker siden, men den natten var det helt stille. Vet det går store på den plassen. Malg har snust på 10 kilos-grensen med ihvertfall 2 stk. på 9 kilo, hvis det ikke var flere...

Jeg tror stor Havål kan dukke opp grunt også... Handler vel mye om å være på rett plass til rett tid.

(husker ikke i farten, han har mange Havål fra et halvt kilo og opp til litt over 9 kilo). Men i år skal det satses og vi skal over 10 kilo! ;)

Vi må få til en fellesøkt i år!

Stor havål kan fint gå grunt, det er det ikke tvil om. Men alt har med lokasjon å gjøre. Av de to mest safe plassene her ute har den ene 5-20 meters dyp, med mye fyllingsstein som ålen kan oppholde seg i på dagtid. Den andre plassen når en ned mot 40 meters dyp. Dette er et typisk beiteområde for havålen, med flat bunn og sand/tare om enannen. Her virker ikke hyppighheten å være like stor, dog er de største eksemplarene tatt på denne plassen, som ligger kanskje 500-600 meter fra mye stein og ur.

Fellestur får vi til ila høsten.

Endret av Fisk og rask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.