Gå til innhold
Fiskersiden

Hvor legger mann drømmeturen?


nisse
 Share

Recommended Posts

Sidne en desverre nærmer seg 40 år og jeg selvfølgelig har en kraftig 40årskris på gang har jeg fått lovnad om at gaven til min førtiårsdag er en valgfri fisketur hvor som helst i verden. Viktig å dra før gikta og åreknutene setter en stopper ^_^

Ser at det er mange her som har vært rundt omkring så tenkte jeg kunne få noen tips.

Har jo selvfølgelig noen kriterier også:

Fiske etter ørret/røye, bo litt i villmarken, mulighet for stor fisk (fra 1 kg og oppover) ikke for mye hjelp og guiding, helst klare oss sånn noenlunde aleine. Tid: ca en drøy uke. Gjerne båt.

Har sett på og lest masse rapporter her fra Alaska, Grønland, Island, Canada, Finnmark osv, så ser det er mye å ta av her. Budsjettet er ganske høyt, men kan godt være billig også.

Er takknemlig for tips, så kan dere jo mimre litt om tidligere turer også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tro at ørret-turene til Kola må ligge nært oppunder tittelen "drømmetur", men du burde kanskje gi litt mer info om deg som fisker og erfaringsgrunnlag for å kunne "pin-pointe" akkurat din ultimate opplevelse?

Selv er jeg nylig returnert fra en ukes sjørøyefiske på Grønland i regi av Ivar Ulgenes på Hesby Sport.

Dårlig vær til tross hadde vi en fantastisk tur med overflod av fisk - en knall fiskegjeng bestående av 7 trøndere og etterhvert 2 dansker - Fast camp med nær sagt all komfort og fullt matstell. Drøy pris, men verdt det for en "once in a lifetime experience"

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blogz sa.!

Hvorfor skal man piske fjør etter prikkepettere når man kan få mjølkesyre fra en illsint marlin.?

Eller hvorfor ikke ta en liten roundtrip? Hva med: først Gar i Texas (og muligens malle, bass og snook), så litt lenger sør og ut på kysten av Mexico etter Tarpon, Permit og bonefish, føre du tar turen ut i gulfen etter de skikkelige big game artene. ;):P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de 2 foregående innleggende. Se lenger enn fettfinne, finnes så utrolig mye annet kult.

Og hvis budsjettet er der, så vill jeg ha gått for guiding. Når man først er på en drømmetur så synes jeg det er dumt å kaste det bort på leting etter plasser/teknikk/utstyr. Sjekk turarrangører og finn deg en tur hvor du får fiske/guiding i 5-6 dager. Veldig greit å bruke en turarrangør så er du mye sikrere at alt er slik du forespeiler deg og mindre pes for din del på ikke fiskerelaterte utfordringer. Eventuelt å reise sammen med noen som har vært på tur der før.

Getaway og XXL adventure er blant annet 2 selskaper med variert utvalg.

Sjøl har jeg brukt Getaway 2 ganger og er fornøyd med de, og kommer til å booke en ny tur med de.

Skulle jeg kommet med en anbefaling for en første reis ville det vært Panama. Behagelig sted å fiske, variasjon i arter og fiske, bra overnatting og mat. Var der sjøl i juni, og skal tilbake om ikke så altfor lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Å dra verden rundt for å fiske småfisk ( ja da tenker jeg f.eks ørret på kola, sjørøye på grønland osv) fatter jeg ikke. Det finnes utrolig mye stor og brutal fisk rundt om i verden som du aldri kan fiske her hjemme.

Skulle det stått laksefisk på programmet så måtte det i såfall blitt diger sjørøye i Canada ( de kan fort være 5-10 kg) krydret med litt fiske etter stor canadarøye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha en naturopplevelse av dei sjeldne, så drar du til Alaska. Bare det å bo i ei hytte timevis fra folk, og samtidig kunne studere grizzly som jakter laks på nært hold overgår det meste. Alaska var min drøm, Eg dro dit, og skal garantert tilbake :-)

5660_147750480449_1835687_n.jpg

Ser du stimen?

Det er ikke bare snakk om å finne den fisken som er størst, har dei heftigste utrasene, og er sjeldnest. Det er helheten som teller. Smak og behag spør du meg.

Endret av Karleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med don don og Karlef. I inlegget dit skiserer du preferansene dine, så å si; glem Ørret og Røye, det er Permit, Tarpoon og Sailfish som gjelder blir litt tullete.

En dreven Blue fin tuna-fisker kunne satt på plass hele hylekoret over her, og sagt at stor makrellstørje er det eneste som teller, men det funker heldigvis ikke sånn.

Følg drømmen din, det er mange muligheter. Sender deg en PM. i mårra.

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt: takk for gode forslag!

Mye gode tips her. Alaska er nok kanskje det som reiser opp som en liten favoritt. Ser at noen mener at big game fiske er tingen, men for meg er det kombinasjonen villmark og fiske som topper alt, så det blir nok etter fettfinnefisk. Spesielt som Karleif nevner her; det å bo aleine i villmarka og ha mulighet for stor fisk. Men også finnmark og Kola ser jo spennende ut! Når det gjelder fiskemetoder bruker jeg det meste, men ikke veldig ekspert på fluefiske (enda). Fisker stort sett etter ørret og sjøørret og røye, men hadde ikke vært feil med laks heller. Selv om jeg etter et par år med laksefiske med et napp som resultat mener at laks er oppskrytt :blush:

Gleder meg som en unge til denne turen, og også planlegginga er jo gøy!

Endret av nisse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar innleggene over viser hvor forskjellige vi er til tross for en stor felles interesse i bunn. Ville selv ikke valgt fettfinne og skog om tilbudet var så raust som det tydeligvis er, men hver sin smak. Jeg ville nok endt opp på ett eller annet hav - hehe, noen som nevnte Ascension..?

Har bare vært på to - for meg - drømmeturer til Nord Norge foreløpig - etter kveite. Og for meg var planleggingen og dette med å "lese seg opp" på emnet lang tid i forveien en stor og viktig del av totalopplevelsen. Bildene man får for sitt indre blikk under denne prosessen kan være fantastiske.

Når man så realiserer bildene så er livet helt perfekt..!

Lykke til med planer og drømmer - hvor du enn havner, håper jeg det svarer 100% til forventningene! Gleder meg til min neste tur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk for all del grovt nok utstyr. Det er som du skjønner betydelig forskjell å kjøre på røyer og ørret i 6kg+ klassen enn en matfisk i norske fjellvann på 600gram.....

Du vil finne at utstyr også blir en betydelig del av opplevelsesbudsjettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karluk River på Kodiak Island i Alaska hørest ut til å vera ein plass som passer bra med det du ønske deg. Riktignok ikkje ørret/røyefiske men laks i alle variantar + ein del andre fiskeslag. Eit vanvittig rikt dyreliv med bjørnar og ørner i hopetal. Ei veke blir nok i knappaste laget, må nok rekna med å bruka 3. 2 veker i ødemarken og ei til reise. Vi var der i år 2000, blie flydd inn På Karluk lake og padla deretter heile elva til endes i gummibåtar. Ein ok fiskeferie kan du seia :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeturen for min del hadde vært røyefiske på isen i indre Troms, forutsatt at man fikk vite hvor og når man burde fiske..... Så bare for å komme trekkende med enda et forslag nevner jeg det!

(Dette er nok noe jeg kommer til å drømme om i årevis, men aldri realisere)

Troms er helt klart definert som utlandet. Kulturforskjellen fra det kjedelige østland er slående!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde en tur til Montana USA for en del år tilbake. Fløy til Missoula og leide bil der. Fikk masse info. hos lokale outfitters, og hadde en kjempetur.

Det er enormt med gode ørretelver i området, så til tross for at Montana er en av de mest populære destinasjonene for ørretfiske i verden, var det definetivt elvestrekning og fisk nok når jeg var der.

Som norske ørretfiskere har vi et fortrinn. Vi er vant til å gå litt for "herlighetene".

Jeg opplevde å ha fantastisk fiske, helt alene, bare ved å rusle et par kilometer fra veien.

Dette er riktig nok en del år siden, men jeg tror definnetivt at man kan gjøre drømmeturen i samme område i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også hørt rykter om at andre steder i USA en Alaska og Canada (ja, vet det ikke er i USA ;) ) kan være veldig bra. Ser at det er mange som har vært på flotte turer her, og lurte også litt på hvordan erfaringene er på det du skriver å organisere ting selv kontra det å bestille fra reiseopperatør. Selv om det kanskje er sikrere å dra via firmaer som kan det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å organisere selv er helt uproblematisk. Vi kjøpte kort som dekket hele området (med untak private strekker). Opsynsmenna er godviljen sjøl, og utstyrssjappene deler info. villig vekk. Camping er heller ikke no problem. Mange fine nettsider som kan holde deg oppdatert på vannføring og klekkinger i tida før du reiser. Hadde jeg vert deg ville jeg tima turen opp til klekkinga av Salmonflies, og tatt en tur til Rock kreek like sørvest for Missoula. Trivelig elv med stor cut-throat, og godt med både brunørret og "vanlig" regnbue.

I dette området er naturen kupert med blanding av furu og lauvskog. I tørrere områder av Montana, kan det være vel verdt å fiske nedstrømms vannreservoar. I disse varme tørre områdene setter ørreten og innsektene pris på det kalde bunnvannet som slippes ut. Morro å fiske stor ørret i "kowboy" land, med kaktuser og "trille-busker" :)

Nattfiske kan være spektakulært, den jengse amerikaner går minst mulig og avslutter fisket med en gang sola blir lav....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.