Gå til innhold
Fiskersiden

Skolest? Trondheimsfjorden/Børsa


Recommended Posts

Tie a small knot with some power gum or maybe thick braid at the desired height above the lead just big enough to stop a small bead, but not big enough to hinder the cast. Attach your trace to the mainline via a free running swivel with a small bead running freely on the mainline above it. have a small, hard float on the trace, on the swivel.

This way when you cast out, the lead will sink and the trace will start floating up the mainline until the bead hits the knot... and will fish at the correct height above the sea bed... maybe :)

You will only be as far out as you cast right enough

Small plastic bag tied up to act as a drivanker might get you a few yards

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for Skolest, så tenker jeg at jeg må drifte utover et stykke over bunnen... Det er her det er en liten nøtt å knekke.

Tviler på at du MÅ det. De fleste skolester som blir tatt er tatt nært bunn.

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som et sprekt prosjekt. Husker jeg testet isoporkuler i diverse dim. for å heve agn/bremse synkraten på større jigger og de funket veldig fint til dette bruket. Skjønt, da var det jo ikke snakk om 350-400 meter + dybde.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

think brosme avoidance is the point

You got that right!!

Det er ikke noe gøy å sveive opp 350 meter for en 1 kg. Brosme når man vet at det går utrolig mye annet spennende på dette dypet.

Som sagt, å heve agnet 15-20 meter ga Blålange, har og tatt en god del mindre Lange, men ingen store, selv på dette dypet. Noen større Brosmer har det blitt, samt Svarthå og Lusuer.

Men jeg er hellig overbevist om at man kan komme i kontakt med mer spennende ting på slike dyp...

Og ja, det er utrolig digg å kunne ha en sånn plass tilgjengelig uten å måtte ha båt, selv om det er et stykke å kjøre da...

Endret av Kim Rasmussen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag en sånn som dette :

Så fryser du inn tacklet i en isklump som passer kaliberet, pass på at øverste hempa stikker ut. Skyt så hele driten med tackle, braid og agn utover fjorden. Pass fingrene vekk fra snella for dette vil gå unna ;). Etter en liten tid smelter isklumpen og tackle og agn går rett til bunns på 800 meter, forhåpentligvis ;))) Så er det bare å trekke inn skolesten.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag en sånn som dette :

Så fryser du inn tacklet i en isklump som passer kaliberet, pass på at øverste hempa stikker ut. Skyt så hele driten med tackle, braid og agn utover fjorden. Pass fingrene vekk fra snella for dette vil gå unna ;). Etter en liten tid smelter isklumpen og tackle og agn går rett til bunns på 800 meter, forhåpentligvis ;))) Så er det bare å trekke inn skolesten.

Tror grunneier som jeg har en veldig god tone med nå, kanskje, bare muligens ikke syns dette er helt i orden...? ^_^

Is kan og være et problem, ihvertfall nå... Er jo en god del mil hjem fra dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Jepp... Noen husker kanskje denne tråden fra tidligere i år...

Har fått testet ut en idé nå som ser ut til å fungere bra. Fikk en liten åpning på dagtid forrige lørdag til å gjøre en test.

Droppet hele flottøren, ingen ballong, dupp eller kapsel med andre ord.

Foreløpig har jeg bare fått testet denne riggen på rundt 30 meters dyp, men i krystallklart vann, og det ser lovende ut så langt.

Skjemaet viser hvordan jeg setter opp riggen for at agnet skal synke sakte men sikkert nedover i dypet til loddet i enden.

(Jeg gikk bort fra idéen om at riggen skulle sveve langs bunnen, det kan nok bli en smule komplisert å få til).

Det jeg har gjort er å ta en zip-slider og boret så opp hullet til 4 eller 5 mm. slik at zip-slideren kan passere knuten mellom sjokkfortom og braid uten å skade knuten.

Som hovedlodd bruker jeg Korda big grippa 170 gr. lodd. Dette ligger i ro på bunnen selv med bra mye strøm. Puttet en perle over hovdeloddet, men det er egentlig

ikke behov for noen perler for å beskytte knutene. I zip-slideren fester jeg en kort krokfortom med tønnesvivel/wire/crimps/krok. Brukte den tynneste Lopes-slangen over wiren.

Det er fult mulig å feste cracklight også i krokfortommen, men jeg ville gått for de små på 3.0 x 24 mm. Viktig! Over zip-slideren brukte jeg et inline lodd fra Korda som har støpt inn

et plastrør. plastrøret som stikker ut bør peke mot knuten, ellers må det nok en perle til her.

Observasjon: Hovedloddet synker fort ned mot bunnen og legger seg der uten å dra med seg zip-slideren til bunnen.

Linen strammes opp og Zip-slideren glir langsomt nedover braiden pga. presset fra inline loddet som festet inn på linen over zip-slideren.

Her må man nok eksperimentere seg frem med riktig vekt slik at zip-slideren ikke glir for fort ned, men heller ikke stopper opp på vei ned.

Jeg prøvde med et lodd som var 20-30 gr.

Det var ikke mye fisk der jeg prøvde, men all fisk var på bunnen (hvitting ble testfisken, pluss en liten torsk).

Etter å ha kastet ut riggen, gikk det rundt 3-4 min. før nappingen begynte.

Som referanse ble det også kastet ut en "helt normal rigg" som fisken kastet seg over med en gang den traff bunn.

Konklusjon: Riggen fungerer slik som jeg har tenkt på grunt vann.

Det gjenstår å se hvordan denne vil fungere på godplassen i Hardangerfjorden der jeg rekker 400 meters dyp fra land.

Målet til neste år er å ta mer Blålange fra land, samt at jeg håper selvfølgelig på Skolest.

Saktesynkendeglideriggtilstoredypfraland.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor saktesynkende? Vil jo være enormt mye avdrift i det takkelet. Også er jeg skeptisk til krokfortom glidende over braid. Du kunne jo hatt den glidende på en 10 meter sjokkfortom og en stopper (enkel knute) 1 meter under sjokkfortomknuten slik at ikke krokfortommen tangler seg inn i braiden. Samt mye flyteperler slik at agnet flyter oppover mot stopperen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Hørt snakk om lignende prosjekt før, ganske kult. Regner med du skal bruke sylskarpe små sirkelkroker?

Lykke til! :)

Ikke nødvendigvis små...

Trenger neppe små krok på skolesten da den har større kjeft enn man skulle tro. Oppsettet ditt ser helt ok ut, men jeg tror kanskje at glidesøkket vil fly bakover og gjøre synkeprosessen langt fra optimal

Mulig men må prøves... Det gikk fint på 30 meter, men 350-400 meter er jo en annen sak. Cluet er blir jo å få strammet opp linen nok til at glidesøkke finner en rett linje nedover.

Fikk uten problem inn to kroks slepet mitt med 8\0 mad cat inn i kjeften på Irvin sin 1500 grammer. Ikke optimalt, men de har mye større kjeft enn man skulle tro.

Tipper en 6\0-8\0 SSW eller en 6\0 mallekrok er optimalt hvis man bruker J-kroker.

Har brukt stort sett 6/0 SSW og 6/0 Big-Gun til de større tacklene her, men de har en helt annen utforming og fisker nær bunnen.

Blålangen derimot tok på en mini-sirkelkrok ment for Lusuer, men den kroket godt den.

Hvorfor saktesynkende? Vil jo være enormt mye avdrift i det takkelet. Også er jeg skeptisk til krokfortom glidende over braid. Du kunne jo hatt den glidende på en 10 meter sjokkfortom og en stopper (enkel knute) 1 meter under sjokkfortomknuten slik at ikke krokfortommen tangler seg inn i braiden. Samt mye flyteperler slik at agnet flyter oppover mot stopperen.

Kanskje den treffer på noe interessant nedover i vannlagene ^_^ Ellers er jeg åpen for gode forslag, og ditt forslag er i høyeste grad en mulig løsning.

Alt for å unngå Norges nest kjipeste fisk som er i hopetall nede på bunnen. Blålangen ble tatt ganske høyt over bunnen, og brunsnegl er det eneste jeg har tatt på bunnen.

Jeg er egentlig ikke like skeptisk til glidende over braiden. Jeg legger forresten en surring med agntråd helt ytterst mot krokspissen slik at kroken ikke hekter seg rund linen, det har fungert i 100% av tilfellene,

null hekting/tvinn samt god kroking av fisk.

Vil egentlig tro at et pulley med 40 meters stamme vil gjøre nytten.

40 meter faktisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glidende ned vannlagene til over 300meter? altså, skal du fiske skolest eller skal du fiske sei/lyr/torsk/hyse/sjøørret/laks? ville heller hatt et pulley over-and-under med lang stamme, gjerne over 5meter.

Gjerne det, bare jeg slipper å sveive opp en brosme-jaekel fra 400 meters dyp fra land...

Endret av Kim Rasmussen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjerne det, bare jeg slipper å sveive opp en brosme-jaekel fra 400 meters dyp fra land...

Kødder du? Ufattelig gjennomtenkt uttalelse, setter jo deg selv laaangt bak mål. Da kan du like gjerne gi ***** i å fiske etter skolest, for det blir en del brosmer før den endelig sitter.

Endret av O.C
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen plater med oppdriftsmateriale for ROV'er hjemme. Vil tro at disse holder seg positive selv på større dyp.

Jeg ser for meg disse "vektløse" flyteringene rundt ROV-kabelen.. Er det slikt materiale?

Kødder du? Ufattelig gjennomtenkt uttalelse, setter jo deg selv laaangt bak mål. Da kan du like gjerne gi ***** i å fiske etter skolest, for det blir en del brosmer før den endelig sitter.

Velvel, slik jeg har oppfattet det, kan Skolesten finne på å gå høyere i vannlagene. Som nevnt tidligere så er plassen "infisert" av Brosme på bunn, og denne har jeg aldri tatt annet enn på selve bunnen. Blålange som jo og er veldig interessant å ta flere av på plassen, går jo ofte høyt over bunnen, og angivelig høyere i vannlagene enn vanlig hvitlange hvis jeg har oppfattet det rett.

Om uttalelsen min er gjennomtenkt eller ikke, så tror jeg du skjønner at det er en smule frustrerende å pumpe opp halvkilos og kilos-brosmer fra 400 meter med Surf-utstyr, når vi vet at det går andre mye mer interessante arter på det dypet og. Har ingen planer å gi meg nei, har faktisk planer om å prøve ut forskjellige teknikker. La gå, det blir sikkert en god del Brosmer anyway, men uten å prøve ut forskjellige teknikker så er man stuck mer eller mindre. Dette er en spennende plass, og jeg setter pris på innspill til kreative tackles. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velvel, slik jeg har oppfattet det, kan Skolesten finne på å gå høyere i vannlagene. Som nevnt tidligere så er plassen "infisert" av Brosme på bunn, og denne har jeg aldri tatt annet enn på selve bunnen.

Ja, det kan den, Men den blir vel primært tatt på bunn, både av fiskere, trålere, observasjoner fra ROV'r etc etc. Sier ikke at ideen er dårlig, synes bare det virker meningsløst å fiske seg ned 400meter etter skolest som biologisk sett er mest aktiv de siste tretti meterne. Hvis du synes det er kjedelig å sveive en brosme 400meter, prøv å sveiv en sei 300 eller lange 350meter.

Nesten ALLE fisker går vel nå og da opp i vannlagene etter hva som er spiselig og tilgjengelig på angitt dybde.

Om uttalelsen min er gjennomtenkt eller ikke, så tror jeg du skjønner at det er en smule frustrerende å pumpe opp halvkilos og kilos-brosmer fra 400 meter med Surf-utstyr, når vi vet at det går andre mye mer interessante arter på det dypet og.

Selvfølgelig er det frustrerende, men tror ikke du skjønner hva jeg mener. Skal du etter alt å dømme lage et tackle som KUN fisker skolester? Ja, det finnes masse spennende der nede, men det blir totalt dominert av svarthå, hågjel, brosmer og langer. Å fiske på 400meter med "små kroker og agn" betyr ikke at du får target-arten helt uten videre. Gutta på MS Gotland som har fått mora/skjellbrosme på småkroker tar kaka, all ære osv, men det står sjelden i rapporter om hvor ufattelig mange nedslipp som kun har resultert i småhai.

Ergo, ref forrige innlegg, hvis du ikke gidder å sveive brosme 400meter, gi fanken i hele prosjektet.

Før du slipper ned noe fra 400meter for å drive nedover, gjør en undersøkelse på hva det reelle tallet på skolest tatt på måfå pelagisk dybde, kontra bunnære fangster. Tror du kommer til å bli overrasket av tallene.

Det er jo tatt stor rognkjeks midtfjords(450m) i trondheimsfjorden på wobbler under dorging etter SØ/Laks. Skal man videre da dorge etter rognkjeks i evig tid og god tro basert på det ène eksemplaret med kromosomfeil? You do the math..

Endret av O.C
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan den, Men den blir vel primært tatt på bunn, både av fiskere, trålere, observasjoner fra ROV'r etc etc. Sier ikke at ideen er dårlig, synes bare det virker meningsløst å fiske seg ned 400meter etter skolest som biologisk sett er mest aktiv de siste tretti meterne. Hvis du synes det er kjedelig å sveive en brosme 400meter, prøv å sveiv en sei 300 eller lange 350meter.

Nesten ALLE fisker går vel nå og da opp i vannlagene etter hva som er spiselig og tilgjengelig på angitt dybde.

Ja det er helt meningsløst å fiske i seg nedover i vannlagene... Spesielt på nattfiske.

Lange har jeg sveivet opp fra land fra 350 meters dyp og det er en fornøyelse.

Ja flere fisk beveger seg nå og da opp i vannlagene.

Selvfølgelig er det frustrerende, men tror ikke du skjønner hva jeg mener. Skal du etter alt å dømme lage et tackle som KUN fisker skolester?

Jeg fisker IKKE bare etter Skolest NEI. Men det hadde vært artig å få en.

Mulig jeg ikke skjønner hva du mener og du skjønner tydeligvis definitivt ikke hva jeg mener.

Ergo, ref forrige innlegg, hvis du ikke gidder å sveive brosme 400meter, gi fanken i hele prosjektet.

Nei det har jeg ikke tenkt å gi fanken i.

Før du slipper ned noe fra 400meter for å drive nedover, gjør en undersøkelse på hva det reelle tallet på skolest tatt på måfå pelagisk dybde, kontra bunnære fangster. Tror du kommer til å bli overrasket av tallene.

Det er jo tatt stor rognkjeks midtfjords(450m) i trondheimsfjorden på wobbler under dorging etter SØ/Laks. Skal man videre da dorge etter rognkjeks i evig tid og god tro basert på det ène eksemplaret med kromosomfeil? You do the math..

Slipper ikke ned noe, jeg fisker fra land. Ja jeg kommer sikkert til å få en overraskelse, men du er jo tydeligvis en ekspert på området, så hvorfor ikke skrive en hel avhandling om akkurat det emnet. Du kan jo begynne med å vise de tallene. Jeg har tenk å prøve noe nytt. Got it?

Avslutningsvis; Jeg lanserte en idé som jeg vil prøve ut på dypt vann. Du forteller hva du ville ha gjort. Greit nok det, men ellers så sporer du helt av.

Ta deg en bolle eller kom med noe fornuftig.

Endret av Kim Rasmussen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.