Gå til innhold
Fiskersiden

Kystmeite!


Steinar Steinbit
 Share

Recommended Posts

Hei folkens!

Jeg kjøpte Shimano utstyr. Selv etter å ha snakket med en brite om karpefisking og gode stenger. Han ble helt gal da jeg sa hva jeg hadde bestilt^^ Aldri om han ville hatt noe annet enn sine Free Spirit Hi S 12ft 6in. Men den stanga koster £450 (pluss frakt og mva), så var litt over budsjett. Og hvorfor gamble på en ukjent produsent når jeg kan kjøpe Shimano... :bow:

Det endte på Big Baitrunner XT-A LC og Tribal Long Cast 12ft 3,25lb (kun 328gr egenvekt!).

Noen som har erfaringer med dette utstyret? Anelse om hvor langt jeg klarer å kaste med dette, sett at jeg har en noenlunde god teknikk?

Jeg har en storspole med 0,20mm powerpro. Dette regner jeg med er godt nok til hovedline. Har lest på forumer at folk snakker om "vindknuter" på braid, men jeg tenker med meg selv at det skjer når man spoler lina løst inn på spolen, eller med for lav vekt i enden...

Endret av Steinar Steinbit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du kan være trygg på utstyret du har handlet. Snellene er arbeidsmaskiner. Stanga har jeg dog ingen erfaring med, men Shimano Tribal serien er bra produkter.

Vindknuter har jeg aldri fått med braid.. Jeg liker dog å bruke feks 0.28 til kystmeite. En ting er at jeg ikke vil ha 5-600m braid på hver av bigpit snellene mine, men også som en slags "Trygghet" i tilfelle man bommer på et kast eller er uheldig og lager skader på sena. Jo tynnere jo mer utsatt for slitasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to stk. av snellen du har kjøpt, har reservespoler til Havålfiske med 300 m. 0.50 TrileneMaxx (Braid er ikke å anbefale når man fisker i steinurer), har PP 0.28 på de 2 andre spolene med 10 meter 0.70 DAM imperial softleader. Du kommer garantert til å bli kjempefornøyd med snellen! Beste snellen jeg har vært bort, og nå har jeg etter hvert hatt en del surf-sneller...

Stangen kjenner jeg ikke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke lage egne rigger? Syns det er mye rart ute og går blant ferdig-riggene, selv om Gemini's visstnok er bra.

I bunn og grunn trenger man bare krok, søkke og litt sene for å lage rigger, men det er jo ikke noe moro. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet en del av de ferdigriggene, og de fungerer og kan kastes langt. Som en start er de helt greie, men etterhvert vil du ha behov for mere tilpasning med både krok og dims.

Jeg bruker 0.19 på kystmeite og har aldri hatt noe problem med det, bare husk lang nok fortom når du fisker i ulendt subterrreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skal knyte opphengene selv etterhvert. Knyter opphengene på pilkestanga selv. Men jeg er usikker på alt det der juggelet som folk har på meite opphengene sine! Og hvordan man lager slik at man unngår at kroken blafrer i lufta når man kaster, og hvordan man unngår at agnet faller av når det treffer vannflata i 140km/h.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det juggelet har sin funksjon, men det er lett å sette på unødvendig mye.

Svaret på de to siste spørsmålene er impact shield og surgifix

De perlene som folk har på takkelene sine, er det flyteegenskaper i dei? Så en slange av et slag rett over kroken for visuell indikator for fisken, samt beskyttelse av lina? Trenger man noe mer egentlig?

Agnstrømpe! Genialt. Impact shield! Like så! :rock: Ser at Baardsen har mye til kystmeiteren. Blir vel en "liten" ordre derfra snart da!

Endret av Steinar Steinbit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perler trenger du egentlig ikke. Til flyndrefiske kan de være til hjelp, men det gir i hvertfall ikke store utslag. Det er litt hipp som happ med hva du kommer til å like. Perler eller ikke. Bare ikke pælm på med perler og dims i lange baner. Det er en nybegynner feil alle gjør, inkludert meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å kikke på LasseBs Rig Wallet (link til blogg under kommentaren hans) og starte med å knyte noen av dem. Enkelt og genialt det meste av det.

Støtter denne! Glimrende til både å lære nye ting, samt til å gi inspirasjon til egne tackler.

The Rig Wallet ++ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne her er jo høyaktuell!

http://therigwallet....ynamikk-er.html

Pulley: Det var basistackelet mitt ca. det første året... Du kaster langt, og strammer opp og har full kontroll på napp. Men jeg brukte stort sett sirkelkroker av typen Owner super mutu light 4/0 til 7/0, perfekt til Lange, Brosme, Torsk og div. Hai. Funker som fjell!

Siden har det blitt eksperimentert med mye annet. Nå har jeg dilla på å fiske glidende, noe snellen din er perfekt til, og det vil du merke ;)

Akkurat nå har jeg gått over til å sette opp tacklene mine av wire og crimps, og kan ikke fatte hvorfor jeg ikke har gjort dette før nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei folkens! Har fått utstyret for ei uke siden. Det endte opp med Medium Baitrunner, ikke Big. Tenkte at det ble for digert, og er glad for at jeg havna på den minste av dem. Jeg har en 11' Antares med Super GT-RC 4000 påspolt 10lb (0,15mm) Powerpro, som jeg kaster 18-28gr stingsilder med hovedsaklig. Med 28gr har jeg målt lengden til 85-90 meter. Selv med langt fra perfekt teknikk og kun 90 grams gripesøkke i enden av et tackle ferdigprodusert av Mustad overgår jeg lett lengden jeg får med Antaresen. Vil roughly guesstimate en lengde på 10-15 meter lenger enn Antaresen. Har tro på å øke kastelengden ytterligere når teknikken blir bedre, og jeg blir vant med å kaste med så stiv stang og tungt søkke.

Har ikke kasta med agn enda så det har vært dårlig med fangst.. Men må jo :showoff: litt først.

Det er meldt bra vær i morgen og lørdag, så spørs om det blir noe makrell som blir dengt utover sjøen da!

Dårlig bilde følger:

stangsnelle.jpg

Endret av Steinar Steinbit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens! Har fått utstyret for ei uke siden. Det endte opp med Medium Baitrunner, ikke Big. Tenkte at det ble for digert, og er glad for at jeg havna på den minste av dem. Jeg har en 11' Antares med Super GT-RC 4000 påspolt 10lb (0,15mm) Powerpro, som jeg kaster 18-28gr stingsilder med hovedsaklig. Med 28gr har jeg målt lengden til 85-90 meter. Selv med langt fra perfekt teknikk og kun 90 grams gripesøkke i enden av et tackle ferdigprodusert av Mustad overgår jeg lett lengden jeg får med Antaresen. Vil roughly guesstimate en lengde på 10-15 meter lenger enn Antaresen. Har tro på å øke kastelengden ytterligere når teknikken blir bedre, og jeg blir vant med å kaste med så stiv stang og tungt søkke.

Har ikke kasta med agn enda så det har vært dårlig med fangst.. Men må jo :showoff: litt først.

Det er meldt bra vær i morgen og lørdag, så spørs om det blir noe makrell som blir dengt utover sjøen da!

Dårlig bilde følger:

stangsnelle.jpg

Sikkert ikke noe dumt valg nei...

Faktisk så har jeg nå 4 stk. Devilstick 14" - 2 stenger rigget med XT-A LC BIG og 2 stenger med mindre DAM sneller.

XT-A LC BIG blir litt "overkill" når man f.eks. fisker etter Sandflyndre... Så jeg liker det å ha 2 forskjellige helt ferdige sett rigget ready 2 go....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.