Ølgylt Skrevet September 20, 2012 Rapporter Share Skrevet September 20, 2012 Som fersk båteier blir jeg stadig påmint hvor lite jeg vet om båtstell. Nå skal det da begynne å bli nattefrost, og spørsmålet er da, hvordan fikser jeg påhengsen slik at den ikke tar noe skade av det? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrVolcom Skrevet September 20, 2012 Rapporter Share Skrevet September 20, 2012 Hvis motoren står vippa ned i sjøen før du skal utpå fryser den ikkje. er den vippa opp under en del minusgrader, bør du vippe den ned i sjøen i 30min, så tiner klar til bruk. Slik har eg gjort d ihvertfall hvis d har vert jævlig kaldt. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
palkr Skrevet September 20, 2012 Rapporter Share Skrevet September 20, 2012 4 takter eller 2 takter? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrVolcom Skrevet September 20, 2012 Rapporter Share Skrevet September 20, 2012 Synes å huske det var en 2-takter fra rapportbilder Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erik Skrevet September 20, 2012 Rapporter Share Skrevet September 20, 2012 (endret) Høsten er tid for vedlikehold, uansett om motoren skal lagres eller om den skal brukes vinteren igjennom. Oljeskift, (oljefilter også på 4-takt), fetting av propellaksling og fettnipler er enkelt og nødvendig. På en totakter, er det giroljen (i girhuset, dvs der propellakslingen går inn) som skal skiftes, samt at man bør vurdere å bytte tennplugger, og fett som over. På en firetakter skal både motorolje, oljefilter og girolje skiftes, mens pluggene kan leve i flere sesonger. Alt dette får du på Biltema til en billig penge. Et lite tips er å gjøre dette FØR det blir kaldere enn nå, ettersom olje og fett blir trege greier når temperaturen synker. Rekker man det ikke, kan man "tine" motoren innendørs, eller kjøre den varm før man setter i gang. Å tømme en motor for olje som er kald, er en langtekkelig affære, og å presse fett inn i fettnipler i minusgrader er en jobb for en gorilla. Hvis det ikke er gjort fra før, så ta en sprittusj og noter ned noen ting inne i motorkappen. Feks hvor mye olje som går på, og varenummeret på tennpluggene (eller oljefilteret på en 4-takter). Greit å ha, så slipper man å lure på det neste år også. Av verktøy trenger du et par skiftenøkler og en nebbtang for å få av propellen, samt en skikkelig grov flat skrutrekker for å få av skruene for å tømme giroljen. IKKE bruk en skrutrekker som ikke passer helt, skruene tåler veldig lite før sporet er ubrukelig (aluminium). En fettpresse for å få fett inn i niplene er også et must, unngå de spinkleste variantene og bruk fett for maritim bruk. Du kan bruke samme fett på akslingen og niplene. Første gang kommer du til å knote litt, men med litt trening er alt gjort på maks to timer. Jeg avslutter med å tørke av støv inni og utenpå, og sprayer med noe oljeholdig så det blir en tynn film. (Fordi jeg synes det ser bra ut, og fordi det beskytter mot korrosjon. Sprayen skal ikke være klebrig, da sitter møkka som spikret neste sesong.) Vedrørende lagring utendørs, så er min erfaring at det egentlig ikke er å anbefale hvis man har praktisk mulighet til å lagre inne. Lagring utendørs i minusgrader, kan gi frostspreng alle steder hvor det er vann (kjølesystemet). Ligger båten ute, er jeg tilhenger av at motoren skal stå nede i minusgrader, er den på land så sørg for å tømme skikkelig (heis motoren helt opp først, så setter du den helt ned). Det finnes egnet frostveske for å fylle kjølesystemet, men jeg har alltid klart meg uten. For lengre lagring, er det en fordel at motoren er ferskvannskjørt, noe som kan ordnes med en balje. En annen fordel med lagring innendørs er selvfølgelig at det gir mindre sjangs for hærverk og tyveri. Skal motoren ligge, så vær obs på at firetaktere må ligge på riktig side, så ikke motoroljen renner inn steder den ikke skal. (Som regel står det på motoren hvordan den skal ligge.) Vi har laget et enkelt veggstativ i garasjen for våre (mindre) påhengere, slik at de står sikkert og i plussgrader. Mens vi er i gang, kan jeg synse litt om motorbruk om vinteren også. Påhengsmotorer er designet for bruk i Florida og tilsvarende behagelige strøk.... Når vi så kjører de i vann som holder 3-4 grader, og luft som holder flerfoldige minusgrader, kan det derfor være greit å tenke litt på hva det kan bety for sydlendingen av en påhenger. La moren gå på tomgang i flere minutter før du gir gass, og ikke rus motoren mens den er kald. Start gjerne motoren når du kommer ned til brygga, og så lar du den gå mens du laster ombord utstyret ditt. Sørg for å bruke fett og olje som er av høy kvalitet (den beste til Biltema er det), og at du skifter hver høst (se over). Motorer som brukes i vinterhalvåret bør få litt ekstra ettersyn, særlig med tanke på korrosjon og frostspreng. Kjøres motoren mye gjennom vinteren, kan det være en ide å gjenta "høstvedlikeholdet" på vårparten, det tar uansett ikke mye tid og koster bare et par hundrelapper. Utfordringen er at motoren rett og slett får for mye kjøling, noe som innebærer at det kan dannes kondens (som ikke fordamper og drives ut siden temperaturen ikke blir høy nok), at smøringseffekten til olje og fett blir dårligere og selvfølgelig at du får et høyere drivstoffforbruk. Det siste merker du sikkert i bilen din også, og dette kommer av at friksjonen i motor og drivverk øker når temperaturen faller. Men ikke la dette skremme deg fra å bruke båten i vinterhalvåret. Det er gjerne da fisket etter mange arter er på sitt beste, og man har fjorden mer eller mindre for seg selv. Bare tenk deg litt om, og hold et øye med motoren. Endret September 20, 2012 av erik Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
atomichaggis Skrevet September 20, 2012 Rapporter Share Skrevet September 20, 2012 What model is it? and what are you planning to do with it over winter? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tryta Skrevet September 20, 2012 Rapporter Share Skrevet September 20, 2012 Har en yamaha 9,9/15. Har hatt den ute året rundt,bare tatt den opp når det har blitt for store blåskjell kolonier under båten. Vippes opp etter bruk. Kan være litt lei å få kjøling under -10,ellers bare tut&kjør. Ta med tynn ståltråd til å stikke opp kjølingen om den ikke kommer etter en stund på tomgang. Styrer man LANGT unna mariner søppelet så har man en motor som alltid skal starte på første nappet i snora. Min motor er vel snart veteran. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ølgylt Skrevet September 20, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 20, 2012 Motoren det er snakk om er en 7.5 suzuki 2takt fra tidlig 90-tall, som står nede i vannet kontinuerlig. Planen er å ha båt og motor på vannet gjennom vinteren. Og få brukt den så mye som mulig. Spesielt i januar pleier det å bli fine dager. Takk Erik for utfyllende svar. Og ståltråd skal medvringes. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
atomichaggis Skrevet September 21, 2012 Rapporter Share Skrevet September 21, 2012 Lot less problems if you use it often Mostly just needs a lot of choke to get going until it is properly warmed up. Beyond that a little bit of pampering if it is on the boat all the time Like Erik says. If you leave it for longer periods (months) without 'winterising' it, the carb gets all gummed up as the fuel turns to varnish. P.S. @Tryta: The Small Mariner 4 strokes from early/mid 2000s are widely renowned as best in their class for that period. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
svenna Skrevet September 21, 2012 Rapporter Share Skrevet September 21, 2012 Eneste en kan stikke opp med en ståltråd er vel hullene i inntaksristene og hullet til sladrestrålen på motoren. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
puderhunden Skrevet September 21, 2012 Rapporter Share Skrevet September 21, 2012 har brukt fyrstikker til å stikke oppi hullet til kjølestrålen på min motor. det har funka bra. synes ståltråd hørtes litt skummelt ut med tanke gummiforinger og slikt. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TORMOD74 Skrevet September 21, 2012 Rapporter Share Skrevet September 21, 2012 Har selv lagret båtmotor ute i noen år,men det jeg gjør er og kjøpe 5 liter rein frost væske. Blander dette i en vanntank på ca 25 liter og kjører motoren i det... da har du fått det rundt i systemet etter fem ti min gange..... beskytter mot rust frost osv.... tar etter ut plugger og kjører inn litt totakts olje i hver syl. turner motor rundt og i med tenn plugger igjen...... Dette er totakter jeg har gjort det på,og har funket greit til nå for meg...... Med tanke på at du skal ha båten ved vann i vinter hadde jeg hatt en ketchupflaske eller noe med frost væske i og sputet dette inn kjøllevanns slangen etter bruk. med motor tiltet opp da self..... dette vil gi deg frost beskyttelse i motor. ( dette er bare noe jeg hadde gjort) sikkert andre måter også Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
svenna Skrevet September 21, 2012 Rapporter Share Skrevet September 21, 2012 Smart Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eika Skrevet December 31, 2012 Rapporter Share Skrevet December 31, 2012 jeg har hatt 2 motorer som jeg har brukt på dageligt basis hele året, det ene var en 09mod suzuki 9.9/15 som gikk 3000timer på 1,5år og den andre er en 93 evinrude xp 25/30, begge de motorene har hatt alle kjølekanalene fulle av vann og fryst til is flere ganger i 20kalde, bare lar de stå å gå på tomgang 5-15min så ser du vannstrålen kommer ut, men det eneste problemet jeg har hatt med 2 slitene påhengere som har vært i bruk 5-6dager i uka på vintern er atte hvis det er mye fett rundt fjæra til snorstarten så blir dette iskaldt og snora vil ikke inn igjen, wd40 er din venn det som er litt stygt med påhenger om vintern er atte store isflak kommer under båten å løfter den av akterspeilet :S det er IKKE kult når påhengern henger i bensinslangen mellom noen isflak på 1x1m, men det gikk bra Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ølgylt Skrevet January 6, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet January 6, 2013 Vel, da er jeg der at jeg ikke får start på motoren. Jeg har tørket og renset tennpluggene uten at det hjalp. Og da trenger jeg gode råd. Kjølevann og alle bevegelige deler funker som det skal. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erik Skrevet January 6, 2013 Rapporter Share Skrevet January 6, 2013 Hvis jeg husker riktig har du muskelstart? (Med andre ord så trekker du i snora?) Er det antydning til liv, eller helt dødt? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ølgylt Skrevet January 6, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet January 6, 2013 Trekker i snora ja. Og helt dødt Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ahamm Skrevet January 6, 2013 Rapporter Share Skrevet January 6, 2013 har du gnist og bensin? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
skrekkjager Skrevet January 6, 2013 Rapporter Share Skrevet January 6, 2013 Prøvd med startgass? Har nettop kjøpt meg jolle m en 94mod 10hk evenrude. Og jeg får ikke antydning uten bånn pinne og startgass.. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ølgylt Skrevet January 6, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet January 6, 2013 Gnist og bensin? Skal jeg sette fyr på hele driten? Har vurdert starygass, hvor sprayer man den inn? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ahamm Skrevet January 6, 2013 Rapporter Share Skrevet January 6, 2013 ta ut en og en plugg, sett de i plugghetta og mot jord. dra litt så ser du om du har gnist, Er pluggene våte får de bensin. Startgass kan du spraye inn i luftfilteret. lite vits om du ikke har gnist. Startgass er ikke løsningen. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
steady Skrevet January 6, 2013 Rapporter Share Skrevet January 6, 2013 pluggene kan åsså være sotet så ta ei fille å tørk å gni godt av de. evt nye om du ikke kjenner alder. jeg har selv en 4hk. den trenger litt startgass i luftfilteret når jeg skal starte den. slipper å dra meg ihjel å slipper at jeg plutselig står med snora å hånda å lurer på hvem jeg skal kidnappe til å ro Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lystfisker´n Skrevet January 7, 2013 Rapporter Share Skrevet January 7, 2013 Ligger båt/motor ute? I så fall er det nærliggende å tro at du sliter med kondens i bensintank/ledninger/bensinfilter... Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ølgylt Skrevet January 7, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet January 7, 2013 Jo, jeg mistenker jo at det er kondens som er synderen, hvordan får man bukt med det? Ahamm, takk for ordentlig svar på sleivete svar fra meg. Bensintilførselen funker, og jeg skal sjekke om jeg har gnist. Når du sier "mot jord", hva mener du? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thile Skrevet January 7, 2013 Rapporter Share Skrevet January 7, 2013 Bare legg pluggen mot motorblokka og dra i snora, da skal du se om du har gnist. Ellers er jo å glemme å sette på dødmansknappen ett kjent fenomen når det gjelder å starte påhengere, men din er vel uten muligens..? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.