Gå til innhold
Fiskersiden

Noen turer å skrive om.


malg
 Share

Recommended Posts

Det har vært en stund siden jeg postet noe på forumet. Det vil ikke si at jeg ha ikke vært ute, men kanskje det ikke var så mye å skrive om. Det har vært mye fiske fra båten gjennom sommeren. Alltid fisk på hver tur, hovedsakelig torsk, sandflyndre og litt av alt egentlig. Men ingenting stort.

Men så var det høst, og nå bli det vinter. Den tiden av året som jeg like å finne fram surf stengene mine, og stå ute i mørke netter og fine høst/vinter dager.

Så langt har det vært bra med tiden jeg ha brukt å fiske. Untatt for bare et par turer som ikke produsert noe fisk, eller bra fisk. Jeg skal ikke skrive for mye om detailer, men bare om noe highlights.

Første natt ute som jeg husker var en tur ut etter torsk. På stedet hvor Kim noen ganger har fått stor og god fisk, har jeg forsatt ikke fått en over 4kg.

Denne natten var ikke noe forskjellig. Jeg fikk en torsk på ca. 3.5kg men også en ny art. En paddetorsk på 633g.

002-1.jpg

Neste highlight var en tur ute på dagtid. Jeg var heldig og unngikk regnet som stoppet rett før jeg kjørte. Dagen var nok fin på en plass i le av vinden. På den plassen hadde jeg sjanse til å få alt. Jeg tror at antall arter vi har fått her ute har passert 15 forskjellige de siste turer der ute. Men jeg hadde håpet på en rødspette. Kanskje feil årstid. Men jeg kan håpe.

Det tok ikke langt tid før første fisken. Jeg skjønte det var en bra fisk på. Sterk var den. På et punkt hang den fast på bunnen. Jeg tok en pause og lot stangen stå i poden igjen mens jeg tok inn den andre stangen. Da jeg tok første stangen igjen, fant jeg at den hadde sluppet taket i bunnen. Igjen den var sterk og prøvde en gang til å holde seg fast. Til slutt kom min andre og største kveite fra land opp.

008-2-1.jpg007-1sm.jpg

Da var jeg nok glad kan du si. Kveite på 4,54kg

Neste dagen var jeg ute igjen, begge på dagtid og senere på natt. Første fikk jeg 2 fine sandflyndrer, begge to over 700 grams.

DSCF1026-1.jpgDSCF1029-1.jpg

Første veide 703 gram, og den andre som kom på neste kast var 730 gram. :)

Etterpå var det å kjøre hjem og spise litt. Så var meg og Kim ute igjen. Vinden var for sterk på de plasser vi hadde tenkte oss å prøve etter havål. Men etter å ha kjørt rundt Sotra i et par timers tid, fant vi en plass som var behagelig å stå, uten å bli blåst vekk. Havål var forsatt målet men vi hadde ikke prøvd oss på plassen før, så det var bare å prøve.

Det tok tid før vi fikk første napp, som kom til Kim. Med det kom første havål på 1,6kg opp. Ikke den største, men en havål. Ikke lenge etter Kims fisk, fikk jeg en napp, og turens andre havål var på land.

100_3934-1.jpg100_3937-1.jpg

Den var lit bedre med 5,94kg. Etter en liten photoshoot, gikk fisken fint tilbake til sjøen. Skal prøve den plassen igjen snart. Men det får være en annen historie :wave:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle sammen for kommentarene :)

Elsker snellene dine! :D

Jeg elsker de og! Ha nettopp kjøpt den andre. kjøpte første tilbake i august i fjor. Prøvd den og var veldig fornøyd, så mye smoother enn de Daiwa sealine jeg ha brukt i mange år. kaster som en drøm. Så nå ha jeg endelig et par :thumbsu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin rapport og kjekke turer vi har hatt ^_^ Klar for mange flere!

Mye fin fisk du har fått det er helt sikkert! - Kveiten var en utrolig fin-fin bonus! :) Synd jeg ikke var med da den satt! (Tror Kveiten ikke liker meg, men Torsk liker meg visst.... :huh: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft! Må virkelig få gang på dette med kystmeite / surfcasting - ser veldig spennende ut.

Begynner i kveld på Bontelabo - det må jo bli bra...?

Jeg tro en tur til Bontelabo skal ikke være en dårlig id. Må være hai og andre fisk der nå synes jeg. Jeg ha ikke fisket Bontelabo så mye, tro 3 ganger det første året jeg flyttet til Norge. Like meg best ute på Sotra eller noe sted uten så mye støy.

Herlig fiske!

Hva fikk du kveiten på? :turned:

ikke på noe stort agn, Brukte 2/0 J krok med halv en makrell fillet. Jeg hadde ikke satset på noe stor fisk. Bare brukt et agn som man kan for alt på.

Fin rapport og kjekke turer vi har hatt ^_^ Klar for mange flere!

Mye fin fisk du har fått det er helt sikkert! - Kveiten var en utrolig fin-fin bonus! :) Synd jeg ikke var med da den satt! (Tror Kveiten ikke liker meg, men Torsk liker meg visst.... :huh: )

Håper vi lære å dele litt i framtid. Jeg ha stort lyst på en 10kg+ torsk.

Endret av malg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.