Gå til innhold
Fiskersiden

Kystmeitejomfru i nød


Mariann
 Share

Recommended Posts

Hei, og velkomen til forumet! :)

Eg ville starta enkelt med den slukstonga du allereie har, og lage eit såkalla paternoster-takkel:

paternoster_pond.gif

Snøret du knyter dette med synest eg er ok er litt tjukt, gjerne 0.50 eller 0.60mm. Men dette varierer du etter behov. Søkke tilpassar du kastevekt på stonga, krokar kan varierast i alle størrelsar (alt etter gapet på fisken du er ute etter). Pynt, slange og perler kan tilføyast om ønskeleg.

I det heile er det ein base som kan varierast mykje, og det finnast ingen fasit. :)

Så er det berre å egne opp med reker, sild, makrell, børstemark eller skjell, og kaste ut, stramme opp, og vente på napp. :)

Når det nappar, ventar du nokre sekund, og rykker til!

(PS: Om du fiskar med sirkelkrok, bør du stramme bestemt opp, istadenfor å rykke til.)

Dette var berre ei kort basic innføring, og det kunne sjølvsagt forklarast i det lange og breie, men håper dette gir ein grei start.

Om noke er uklart er det berre å spør.

Lykke til! :)

Endret av Dr. Hook
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tipset. Dette skal jeg må jeg få prøvd ut,da jeg er spent på om det er noe å få med denne typen fisking her oppe! :bow:

Fungerer vel stort sett overalt langs heile kysten, men kva slags fisk du får avhenger vel av området. Og det er vel greit å unngå grauttjukk tareskog og den slags. Kvar bor du då? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk

Det er kanskje ikke det beste bildet,men er dette en plass jeg kanskje kan få flyndre?Jeg leste på nett at de liker sand og mudderbunn,men siden jeg ikke kan dykke er det litt vanskelig for meg å vite om det er sandbunn. Jeg har fisket i dette området ofte og lar ofte sluken gå langs bunnen,har ikke fått verken tang eller så mye annet på enn fisk. Hvor dypt det er vet jeg heller ikke,men at det kanskje er 30-40 meter på det dypeste tror jeg nok.Men siden jeg ikke har båt fisker jeg fra land,det er også derfor jeg er begynt å snuse litt på dette med kystmeite.

WP_002802_zpsc2676539.jpg

WP_002799_zps97b3ef36.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ai! Slike bunnforhold er tilnærmet mangelvare her i Bergens-traktene... Ser både meget fristende og svært lovende ut, spesielt med tanke på flatfisk. ^_^

Ville prøvd en stang med glidene og en med paternoster eller slep, og fisket de sistnevnte litt bevegelig siden bunnen ser så fin ut.. Dvs. sveive inn litt, vente, sveive inn litt, vente... Typisk at flatfisk følger etter agnet da og hugger. Glidene passer bra til flatfisk som er litt treg i bittet eller litt forsiktig før agnet svelges. De er de to metodene som passer best til fiske etter flatfisk etter min mening.

Agnkombinasjon av reke/blåskjell eller makrellstrimler/blåskjell er bombesikkert til mindre flatfisk. Hvis det er Kveite i området burde vel en filet av makrell eller sei gjøre susen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal fiske flyndre fra land er kanskje dette enkleste metoden:

Fjern treblekroken fra en sildesluk og erstatt den med en fortom på ca50cm og en enkelkrok agna med bit av pillet reke. Kast ut og sveiv inn en liten meter før du lar alt synke til bunnen (dette hjelper for å ungå at fortommen henger seg i hovedsena. Bytt på å la agnet ligge på stille bunnen og sveiv inn i "rykk og napp".

Velg krokstørrelse etter størrelsen på agnet. Flyndrene kan ofte være veldig forsiktig, så vent litt med å gi tilslag.

Ettervert kan dun selvfølgelig pynte tackelet med perler, spinnerblader og anna julepynt, men dette er det sikkert andre som kan gi bedre råd om enn meg.

Endret av skrekkjager
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal fiske flyndre fra land er kanskje dette enkleste metoden:

Fjern treblekroken fra en sildesluk og erstatt den med en fortom på ca50cm og en enkelkrok agna med bit av pillet reke. Kast ut og sveiv inn en liten meter før du lar alt synke til bunnen (dette hjelper for å ungå at fortommen henger seg i hovedsena. Bytt på å la agnet ligge på stille bunnen og sveiv inn i "rykk og napp".

Velg krokstørrelse etter størrelsen på agnet. Flyndrene kan ofte være veldig forsiktig, så vent litt med å gi tilslag.

Ettervert kan dun selvfølgelig pynte tackelet med perler, spinnerblader og anna julepynt, men dette er det sikkert andre som kan gi bedre råd om enn meg.

Dette er en meget enkel og god metode som jeg har benyttet mye på eneste plassen jeg har tilgjengelig som ligner på bilde lengre oppe, men er grunnere.

Angående perler, så har jeg kommet frem til at 3 til 6 perler - annenhver sort/gul eller sort/oransje har virket best. (Det er selvfølgelig ikke noen fasit...).

Har gitt meg mange Rødspetter og Skrubber, men det er helst i fra mars til mai, da plassen ikke er dypere en maks 10 meter.

Har brukt krokstørrelse fra 4 til 1 med godt hell, type langskaftet J-krok.

Og ja, flatfiskene kan være veldig forsiktige... Ser ofte de følger agnet innover mot land, men er såpass forsiktig at de ikke lar seg kroke og returner utover igjen eller graver seg ned 3 meter fra land. :)

Forundrer meg litt at jeg ikke oppsøkte denne plassen i år... :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Hvis du lurer på hva slags bunn det er på en plass, eller hvor dypt det er, så vil jeg anbefale å bruke gulesider.no.

Der kan du bytte til sjøkart, der du kan få opplyst både dybde og bunntype.

Ellers vil jeg anbefale deg å bruke agnstrikk. Dette er en tynn elastisk tråd du bruker for å surre fast agnet til kroken. Da unngår du at agnet faller av i kastet og at flyndrer rensker kroken din (noe de er veldig flinke til).

Agnstrikk kan du kjøpe hos enkelte fiskesjapper, fra nettbutikker, ebay og faktisk hos sybutikker. Hos sistnevnte spør du etter elastisk tråd som man bruker når man strikker ermer på gensere.

Og når du begynner å fiske og setter stanga fra deg mens du venter, husk å løsne bremsen godt. Det skal ikke rare torsken eller hysa til for å stikke av med stanga eller velte den slik at tuppen brekker mot steinene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hviklen farge har hviklen bunn på Gulesider? Det er blått og hvitt og litt grønt i kantener og viker..

For å utdype GStrike sitt svar noe: Det er fargemarkert kun ned til 5m, hhvis grønt <1m, mørkblå <2m, lysblå <5m.

Ellers er det hist og her en bokstav, som representerer bunnen. Cy = Clay, R= Rock, S = Sand, M = Mud, Sh = Shell (skjellsand), Gr = Gravel, St = Stone

Det er vel de vanligste jeg kommer på i farta.

Ellers finnes gode dybdekart på kart.kystverket.no og mareano.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.