Gå til innhold
Fiskersiden

Noen jegere her?


TommyB
 Share

Recommended Posts

Jeg er selv en jeger, dog kun på småviltjakt enda. ;)

Jeg jakter alt fra sjøfugl, til ender, duer, rev, gås, kråke, ravn, skogsfugl, hare etc..

For tiden jakter jeg med en Franchi fast one halvautomat hagle, og er storfornøyd med denne. eller har jeg en utestet marlin goose gun bolt hagle med 3 skudds magasin, og en 22LR wildcat med kikkertsikte til due, and og kråkejakt.

Her om dagen oppdaget jeg sjøfugljakt fra kajakk, og er hekta!!! :D

jakter for det meste på vestlandet/jæren, men også litt i Nord-Trøndelag

Er det andre jeger på dette forumet? eventuelt hva jakter dere med, hva jakter dere på og hvor jakter dere?

Endret av TommyB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det andre jeger på dette forumet? eventuelt hva jakter dere med, hva jakter dere på og hvor jakter dere?

har jo ei dobbeltløpet hagle, i standardkalibret 12/70, og det hender jeg tar meg en runde etter skogsfugl eller annet småvilt (duer og ender). Har noen kamerater som er ganske ivrige, og som jeg blir med. Men det skal innrømmes at jeg har jaktet mindre og mindre med årene. Det har litt med bestandsutviklingen å gjøre. Ser lite poeng å jakte på bestander som er omtrent på et minimum, og der det neppe er noe særlig overskudd å høste fra (dette gjelder primært skogsfugl, stokkand og ringduebestandene er mer enn stor nok til å høstes fra). Den andre grunnen er at tiden ikke strekker til, dessverre. Jeg er mer fisker enn jeger, og når man knapt får tid til å fiske, hvordan skal man da få tid til å jakte? SUKK...! Dessuten er jeg blitt mindre og mindre opptatt av å drepe. kanskje derfor det blir stadig mer C&R (selv om jeg ikke har noe i mot å høste og gjør det når bestandene tåler det). Og av samme grunn er jeg blitt mer interessert i jakt med kamera enn med hagle...! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv en jeger, dog kun på småviltjakt enda. ;)

Jeg jakter alt fra sjøfugl, til ender, duer, rev, gås, kråke, ravn, skogsfugl, hare etc..

For tiden jakter jeg med en Franchi fast one halvautomat hagle, og er storfornøyd med denne. eller har jeg en utestet marlin goose gun bolt hagle med 3 skudds magasin, og en 22LR wildcat med kikkertsikte til due, and og kråkejakt.

Her om dagen oppdaget jeg sjøfugljakt fra kajakk, og er hekta!!! :D

jakter for det meste på vestlandet/jæren, men også litt i Nord-Trøndelag

Er det andre jeger på dette forumet? eventuelt hva jakter dere med, hva jakter dere på og hvor jakter dere?

Hmm, er det ikke sånn at det er kun lov til å ha fysisk plass til to skudd i geværet? Endret av Eivind Stensrud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, er det ikke sånn at det er kun lov til å ha fysisk plass til to skudd i geværet?

Det er loven jo, men det er fortsatt plass til 3 skudd i magasinet, selv om man kun har 2 i ;)

Er lovlig å jakte med hagla om det er plass til 10 skudd i magasinet, bare man bruker 2 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er loven jo, men det er fortsatt plass til 3 skudd i magasinet, selv om man kun har 2 i ;)

Er lovlig å jakte med hagla om det er plass til 10 skudd i magasinet, bare man bruker 2 ;)

Da skal den være plombert etter det jeg vet. men fortsatt er det vel lov med to i magasinet, og evnt et i kammeret. Men mer enn to så er det plombering av magasin. Om ikke reglene er endret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er loven jo, men det er fortsatt plass til 3 skudd i magasinet, selv om man kun har 2 i ;)

Er lovlig å jakte med hagla om det er plass til 10 skudd i magasinet, bare man bruker 2 ;)

Til jakt er det maks 2 skudd som gjelder, da skal våpenet være plombert slik at du ikke får mer enn 2 skudd i våpenet.

Kun en i kammer og en i magasinet som er lovlig her i landet. Og det burde du kunne om du har tatt jegerprøven. Nettopp slike ting blir lagt ganske stor vekt på under prøven.

Tar oppsynet deg med den hagla di ligger du tynt an... Hvor tynt an avhenger muligens av oppsynsmannen som tar deg, men tro du meg du vil ikke like det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, min feil. Helt sant og helt logisk når dere sier det, og dette lærte vi jo på kurset...

og når jeg tenker meg etter, fortalte våpensmeden meg at når jeg kjøpte halvautomat hagla mi, var magasinet plombert til 2 skudd, og 1 i kammeret, og det var akkurat lovelig, selv om det er max 2 skudd i hagla ;)

Endret av TommyB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv en jeger, dog kun på småviltjakt enda. ;)

Jeg jakter alt fra sjøfugl, til ender, duer, rev, gås, kråke, ravn, skogsfugl, hare etc..

For tiden jakter jeg med en Franchi fast one halvautomat hagle, og er storfornøyd med denne. eller har jeg en utestet marlin goose gun bolt hagle med 3 skudds magasin, og en 22LR wildcat med kikkertsikte til due, and og kråkejakt.

Her om dagen oppdaget jeg sjøfugljakt fra kajakk, og er hekta!!! :D

jakter for det meste på vestlandet/jæren, men også litt i Nord-Trøndelag

Er det andre jeger på dette forumet? eventuelt hva jakter dere med, hva jakter dere på og hvor jakter dere?

Hei! Har også ei Franchi og er meget fornøyd med den. Det er ei Fast Deluxe. I tillegg har jeg ei gammel BRNO sideligger fra 1965, men den brukes ikke til jakt lengre selv om den er fullt brukbar.

Jakter stort sett rype hjemme i Troms og bestanden er på topp nå så kan være mye action i løpet av en dag :)

Jakter også litt gås og orrfugl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Har også ei Franchi og er meget fornøyd med den. Det er ei Fast Deluxe. I tillegg har jeg ei gammel BRNO sideligger fra 1965, men den brukes ikke til jakt lengre selv om den er fullt brukbar.

Jakter stort sett rype hjemme i Troms og bestanden er på topp nå så kan være mye action i løpet av en dag :)

Jakter også litt gås og orrfugl.

Meget fornøyd ja, og den er lett å bære :) ingen problem å gå en dag i skogen eller fjellet med denne hagla, og jeg elsker det lange løpet på den ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da er jakta snart over, og siste innspurt er igang :)

Hittil i år har det blitt:

Stokkand: 7

Brunnakke: 4

Krikkand: 3

Grågås: 3

Kvinand: 3

Havelle: 2

Due: 3

Kråke: 1

Trost: 2

Skjære: 3

Har noen turer igjen enda :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort oppsummert: Jeg skjøt lagets første hjort, en åtte-tagger etter 35 minutter på post den 1.9. Vi klarte å skyte 26 av 28 dyr på kvoten. Det ble et ufrivillig opphold fra jakt på 4 uker pga et kraftig kutt i høyrehånden.

Nå skal riflen ha vintervedlikehold og gjemmes vekk til neste høst og da blir det tid til litt fiske igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke så mye her i gården. Fikk en storskarv, men det ble det hele. Brukte endel tid på å finne riktig plass, og i tillegg var det endel dårlig vær. Tror jeg har funnet en bra plass nå, men denne jakta varer bare i to måneder, så det får vente til neste høst. Men det er en spennende jaktform, jeg jakter fra kano.

Hunter, hvis du skal ete så mye hjortekjøtt. så bør du se i speilet en gang i blandt og ta en pause hvid du ser antydning til to kuler i panna :lol:

Bra uttelling det der.

Funderer på ny hagle til da, Har kikka på hatsan field hunter med 76 cm løp +løpsforlenger på 10 cm og ventilert long range choke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunter, hvis du skal ete så mye hjortekjøtt. så bør du se i speilet en gang i blandt og ta en pause hvid du ser antydning til to kuler i panna :lol:

Det høres mye ut, men vi er 11 mann på laget og vi kjenner bestanden, så avskytingen er fornuftig. Det blir litt mange sosiale sammenkomster i løpet av våren og sommeren, så alt kjøttet blir brukt i rette sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres mye ut, men vi er 11 mann på laget og vi kjenner bestanden, så avskytingen er fornuftig. Det blir litt mange sosiale sammenkomster i løpet av våren og sommeren, så alt kjøttet blir brukt i rette sammenhenger.

Det er slikt som gjør jakt så lett å godta, man holder det på et akseptabelt nivå og koser seg med utbyttet.

26 dyr er endel, må være endel gode viltkokker i den gjengen deres etter hvert :bbq:

Endret av BINN LADDEN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jodda, det er da noen jegere her :rolleyes:

Det siste året har det omtrent bare blitt jobbing i forbindelse med en ny stilling på jobben, men litt jakt har det jo blitt.

Første jakta i høst var en tur til Tyskland på hjortejakt. Jeg hadde en del hjort på post, men valgte og ikke skyte. Jeg hadde 9 tagger, 12 tagger, 14 tagger og 17 tagger på post. Flotte dyr og jeg fikk tatt brukbare bilder av 12 taggeren og 17 taggeren. Det var ganske rått da denne 12 taggeren stod og brølte og gnei geviret på en bjørkestamme ca 30 meter fra meg, plutselig så gikk den rundt seg selv to ganger for så å legge seg ned! Der lå den i over 2 timer og sov mens jeg satt og så på den. Det var artig å hjøre at hjort kan snorke.

Så var det elgjakt! Jeg hadde ingen mulighet til å ta noen dager fri fra jobben så det ble bare helgejakting. Hvis det er noen som husker hvalpen Fritjof som jeg tidligere har omtalt med tekst og bilder her på FS så kan jeg informere om at han nå er blitt snaue 6 år og funker bra på elgjakt. Andre jaktdagen (lørdag 6. oktober) så skøyt jeg 75% av jaktlagets kvote i løpet av noen sekunder! Det var en hel elgfamilie som kom og jeg skøyt først kalven som stupte død i skuddet, elgkua stoppet og lurte på hva som hadde skjedd med kalven. Da skøyt jeg kua som døde i smellen, samtidig så ser jeg at det er en elgokse med i losen og jeg skyter på denne som også går rett i bakken. Da ligger det "strødd" med død elg innenfor en radie på ca 20 meter. Helgen etter så kom det ruslende en rev som mest sannsynlig Fritjof hadde støkket under elglosen han hadde. Den reven fikk ikke oppleve resten av høsten.

Fritjof ble invitert med et annet jaktlag som sleit med å fylle kvoten og da måtte jo jeg bli med også. I løpet av 2 helger så hadde vi ordnet full kvote for det jaktlaget også ;)

Nå har jeg byttet jobb på nytt så jakt og fiskeåret 2013 vil bli mye mer innholdsrikt en det året vi nå går ut av, det er jeg sikker på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At 3 dyr legger seg ned innenfor 20 meter er vel ikke vanlig...er det?

Trodde det var mer vanlig at dyra kanskje flytta seg helt opp til 100-150 metyer etter vellykket skudd.....eller tar jeg feil?

Det er absolutt mest vanlig at elgen går 20 - 150 meter etter et godt skudd, men om du har tid til å finsikte samt erfaring og plasserer skuddet på rette plassen så er det fullt mulig å få elgen til å falle rett ned i skuddet uten å drive med hasardiøs skyting hvor du har store muligheter til skadeskyting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv ei lanber gyttorp o/u 12/76 og er storfornøyd med denne, jakta sålangt går på småvilt sålang, trivelig og traske milevis i fotsporene til Nikolassisen som allerede har støvsuget terrenget=) Ellers tenker jeg å skaffe meg ei SX3 12/89 og plaffe gåsa med, utrolig flott hagl!. Blitt lite med ryper i år men har fått brukt mye tid på og ta ut plenty med kråker og ravn, bare reven igjen som er vanskelig og få lokket inn. Men et par prakt orrhaner har det jo blitt:)

Er også gått til anskaffelse av ei Browning M1000 Eclipse 308w med en meopta meostar 4-16x44 som skal bruker på kobba nå til året, noe som jeg gleder meg enormt til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.