Gå til innhold
Fiskersiden

Høstens flatfisk satsing.


Joost.L
 Share

Recommended Posts

Tidlig denne uken var det brukbar vær på kvelden og det ble satt av 2 lange kvelder etter tunge. Det har blitt tatt tunge her på garn før, og er det en så er det gjerne flere...

3 karpestenger i vifteform, med paternoster-, glide- og pulley-tackel. (beklager dårlig mobilbilde....)

dsc0075km.jpg

Brukte reke, makk og gulpagn i forskjellige varianter med impregnering.

dsc0076wo.jpg

Det ble 2 fine kvelder med heller labert aktivitet. Fekk noen agntyver, små sandflyndre og mistet noe som kunne være noe spennendes og ga litt ukjent motstand i andere enden. Desverre falt den av like før jeg kunne lande den og fikk heller ikke sett hva det var. Jeg er ikke ferdig her, blir nok litt flere kvelder utover høsten hvis ikke kulden sender fiskene ut mot djupere vatn... :rolleyes2:

Idag brukte jeg tiden på djupere vatn etter lange.

dsc0079tld.jpg

Begynnte på full flo og fisket i 6 timer mot full fjære. Akkurat på tidevanns skifte fikk jeg et lite run etter å ha rørt litt på stangen.

Det ble med dette ene nappet for dagen men fekk fisken som var målet for dagen, en lange på 4,4 kg.

Herrlig dag i vintersk vær på slutten av oktober.... :turned:

dsc0081hh.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hederlig innsats på tungefronten, hvertfall. Etter hva jeg har lest meg til og annen informasjon jeg har tilegnet meg, er tunga fantastisk kjip å få til å stige etter et agn. Britiske meitere sverger til rigger der krokfortommene er blyet ned, og flytting av agnene er direkte fy. Hadde sju-åtte tungepass i høst, og da gikk det i tokroks gliderigger med et par-tre splitthaggel over hver krok. Hadde trolig ei tunge i overflata på ene turen, men den var feilkroka så vidt jeg kunne se.

Hadde vært interessant å høre hva resepten til Davidsen er...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med fantastiske skrubber og fin lange fra land

Takk for det! :-)

Fine flate du har fått!

Fikk et par skrubber i helgen, blir kanskje en liten tur til for å prøve i uken :turned:

Takk, takk....:-)

Hederlig innsats på tungefronten, hvertfall. Etter hva jeg har lest meg til og annen informasjon jeg har tilegnet meg, er tunga fantastisk kjip å få til å stige etter et agn. Britiske meitere sverger til rigger der krokfortommene er blyet ned, og flytting av agnene er direkte fy. Hadde sju-åtte tungepass i høst, og da gikk det i tokroks gliderigger med et par-tre splitthaggel over hver krok. Hadde trolig ei tunge i overflata på ene turen, men den var feilkroka så vidt jeg kunne se.

Hadde vært interessant å høre hva resepten til Davidsen er...?

Han brukte kun glidetackel med gulp og vanlig makk som agn. Jeg prøvde litt av vært. Synd at du mista den ene, hadde vært kjekt om du hadde kunne artsbestemme med sikkerhet hvertfall. Det kunne gi svaret om du var på riktig vei...;-)

Skal huske det med litt splitthagel, kan hende det må til! Takk for tipset...:-)

Endret av Joost.L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av grunnen til at tungefisket har blitt litt halvhjertede for min del, er de utallige rødspettene og skrubbene som finner mark og blåskjell svært interessant. Er vel som alt annet fiske, man må prøve, gidde og feile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

24/11-2012

Endelig var det oppholdsvær og lite vind. Mildt været gjør at de flate står fortsatt grønt og lett å få tak i.

dscn5085v.jpg

Fekk noen fine skrubber før dagens største kom på land, 1052 gr. :-)

dscn5084.jpg

dscn5081wk.jpg

Totalt ble det 6 fine skrubber, alle c&r og nok en fin flatfisk dag ved sjøen i mildt været....:-)

dscn5086g.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, takk, flyndrefiske er gøy...:-)

Hadde 5 pene sandflyndrer på land idag, største var rundt 900gr.

Men har muligens funnet en ny plass hvor mye sandflyndrer holder til. Har fisket i mange år ca. 50 meter unna denne plassen :-I.

Bestudering av bunn forholdene for muligens tunge gjorde at jeg fikk mistanke om bra fiske her. Siden jeg enda ikke kjenner til grunneieren som eier kaien, kastet jeg hardt på skrått for å treffe plassen.

Her var det liv med ein gang etter hvert nytt kast, selv om det var full fjære....lovende! :-)

Endret av Joost.L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var eg nok en gang ut etter fine flate idag, 1. desember.

Vintersk vær og kuldegrader, men fortsatt ligger de lett tilgjengelig til. Dvs, 5-10 meters djupp. Varer kulden en stund nå så vil nok dette forandre seg snart.

dscn5096z.jpg

Det tok ikke lange tiden før første runnet kom, og snart låg dagens første og største skrubbe på land.

Ny pers ble det også, 1250gr. :-)

dscn5091m.jpg

dscn5093ym.jpg

dscn5099j.jpg

Det kom noen flere på land men ikke av samme sizen.... Slet en fin fisk på en crimp som var litt for hard kneppet til...:-(

Imorgen ny dag og ny plass....:-)

Endret av Joost.L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk..Det skulle jeg ha visst for...20 år(!) siden. Så hadde jeg kanskje fått noe ut av studietiden.

Hehe, ja der kan du se. Og eg som bor 500mtr. derfra og har fisket der i 24 år+! Men det var desverre før datatiden og fiskersiden.....;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Onsdagskveld var jeg en tur ut etter juletorsken. Det var bra bet, men litt i minste laget for torskemiddag.

Et heftig napp minnet om flatfisk, og opp kom den 4. specimensskrubbe for i høst og atter ny pers. 1380 gr. Feit og fin fisk som fekk friheten igjen etter noen bilder.

dsc0118tl.jpg

dsc0123uv.jpg

Det ble 5 torsk men kun 1 med hjem, men kvelden var jo reddet allikavel...:-)

Endret av Joost.L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.