Gå til innhold
Fiskersiden

Haspel vs Multi til Gjedde ismeite


Cassius
 Share

Recommended Posts

Hei

Skal satse litt storgjedde på isen kommende sesong. Trenger derfor innspill på kjøp av utstyr.

Burde jeg gå for haspel eller multi?

Hvis multi bruker dere da mono eller multi snøre?

Vurderer Ismeite sett 3 for Gjedde/sjøfiske hos leirudfiske. Er det noe å anbefale eller burde jeg invistere mer?

http://leirudfiske.mamutweb.com/Shop/List/Ismeitestenger/43/1

Håper på tilbakemelding så jeg får opp noen storgjedder! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

begge deler funker helt fint. jeg ville kjøpt lawsonstengene. har både 90 og 135 versjonen og det er fine stenger. jeg synes lawson 90 har for langt fram til første stangring for å bruke multisnelle på den, så jeg bruker haspel på den. 90 er ganske så mjuk og kan bli i bløteste laget for de største gjeddene, mens 135 har rygg i massevis. men fin meiteaksjon(helaksjon) da. har kjent på de andre stengene(rauma) og jeg synes de er for stive/har for mye toppaksjon til å meite med.

har kjørt mye med multisnøre når jeg ismeite, men det er mest fordi jeg ikke gidder å ha egne sneller/spoler til ismeite. det er jo litt riski med tanke på brudd på iskanten, men har gått bra så langt. fisker også en del på sjøisen og det er litt kjekt med multi pga mer dybde. til ismeite etter gjedde og annet stort på grunnere vann funker 0.35-0.45mm mono fint. står jo det en trenger å vite på leirud sine sider å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint sett det der cassius, når det gjelder snøre ser jeg absolutt ingen grunn til å bruke multifilament til dette fisket. Husk avkrokningsutstyr,matte og veienett.

Det har jeg allerede. Bruker du tripods eller lar du bare stanga ligge på bakken? Vurdere tripods med buzzer bars men de er utsolgt på leirud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker begge deler, avhengig av hva jeg har tilgjengelig når jeg skal på tur. (Hva ligger hjemme og hva ligger på hytta mon tro?)

Jeg foretrekker dog multiplikator og mono. Litt slitt multifilament trekker vann, og i minusgrader gjør det at snøret fryser på spolen og ikke går ut så pent som det bør. Det er en fordel med skikkelig myk mono, siden den har mindre minne og holder seg noe mykere i kulde enn de stivere variantene. Særlig på en haspel er stiv mono noe dritt, og med de korte snørelengdene vi snakker om på isfiske er uansett ikke strekk i sena noe problem. Favoritten min var Berkley XL, nå er jeg litt usikker på hva jeg har som favoritt. Jeg foretrekker multisneller rett og slett fordi jeg synes de er bedre å kjøre fisk på, rent oppsettmessig er haspel med gummistrikk på spolen akkurat like bra.

Enig med de andre at det er greit med stenger med litt rygg. Jeg har dog ikke testet noen av stengene de linkes til, og mine egne er ikke lengre i produksjon. Begynner å bli gammel....

Jeg har noen små tripoder som jeg kjøpte fra Oves Sportsfiske engang i tiden, men det er veldig sjelden jeg gidder å bruke de. I praksis bruker jeg de bare når det er overvann, ellers måker jeg bort snøen rundt hullet og legger tuppen på stangen på en isklump. Jeg bruker heller ikke elektronikk, kun angeldon med ålebjelle på. (Keep it simple stupid.)

Det viktigste er helt klart et skikkelig borr. Man går fort lei av å lage mikke-mus-hull, og de har dessuten en lei tendens til å sløve borret fort. Jeg vil også anbefale at man har en miniklepp, som man kan bruke til å styre gjedda inn i hullet. Får man en gjedde med litt størrelse på, som har fortommen i munnviken, er det veldig greit å ha noe man kan styre hodet på fisken opp i hullet med, så ikke den blir stående på tvers.

Edit: Rettet noen skriveleifer

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar 15 min å lage egne stangholdere (litt etter hvor nøye man gidder å være, selvsagt), hvis du ikke finner noe til salgs på en stund. Jeg har brukt mine varsler-holdere og stang-holdere i to sesonger nå uten noe stress. De er laget av diverse 1 1/2 l. brusflasker, gardinsnor og strips. :D Veier ca ingenting, kan stappes ned i sekk/slenges i pulk og er kjappe å flytte på ute på isen. For å endre vinkel på stanga så flyttes bare en av holderne bakover/fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden teamet stangholdere har kommet opp, så tenkte jeg a tskulle reklamere litt for den løsninga en kompis(JonT) kom på for et antall år siden. råmarialet er ei ølkasse. her er oppskrifta(dessverre med utgåtte bilder!). http://www.fiskersid...showtopic=44206

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker alt av snelletyper og stangtyper til dette fiske. føler at det er minst krøll med multisneller ved for eksempel vindfulle forhold.

jeg har finni noen klyper med to plastikbein på som gjør at du har en tripod ferdig montert på stanga med en gang klypa er satt på. fungerer tildels MEGET bra. koster Kr 69 per stykk så alle skal få ;) så er det angeldon og 4x4bil så kan du få gjedde nesten hele vinteren bortsett fra januar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.