Gå til innhold
Fiskersiden

Skogseidvatnet


PeterSL
 Share

Recommended Posts

Hei!

Vinteren er kommet, og skogseidvatnet er kjent for julegris-size røye.

Jeg har aldri fisket røye før, og det blir vel til at vi leier båt der ute om isen holder defensivt.

Spørsmålet er: Hva skal til for å lure røyen her?

Bør jeg bruke agn? hvilket agn? bunnmeite eller dupp?

Kan jeg lure de med sluk også? Wobblere?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de har vel brukt semisirkel krok(owner mutu light) med en drøss maggot på under blinken om jeg husker(det jeg har lest) riktig. hvis du finner klipp fra martin falklinds film "jakten på storrøya" så er det et avsnitt der som foregår på skogseid. der fremgår fiskemetode og utstyr relativt klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så agn er overlegent i forhold til sluk, wobbler osv. ?

Såfremt agnet er fisket under en blink, dog mener jeg å ha lest en artikkel om aktivt bunnmeite etter røye også i jakt og fiske. Hvis du vil drive kastefiske kan du få røye på aktivt fisket røyeblink eller sluk med krokfortom og maggot bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har laget et par "rigger" med noen skjesluker som blink og 10-15 cm fortom ned til en vanlig markkrok str.4.

Den ene har jeg brukt en liten jigg med oransje hode.

Høres dette okei ut?

de har vel brukt semisirkel krok(owner mutu light) med en drøss maggot på under blinken om jeg husker(det jeg har lest) riktig.

"En drøss Maggots"... Kunne jeg brukt små treblekroker for å få plass til litt mer enn et par?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

hei! Jeg har ikke vært i skogseid enda, Jeg har ringt rundt til alle jeg har fått tak i telefonnummeret til.

Svein Arne Tegland skulle reparere båtene sine i helgen og skulle være klar i løpet av neste uke. Der skulle det visst være mulighet å få leid båter fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.