Gå til innhold
Fiskersiden

hvor stor snelle trenger en?


Kjetil Rio Bergsvåg
 Share

Recommended Posts

Hei!

Er i ferd med å kjøpe inn havfiskeutstyr til fiske fra båt, primært i Stavangerområdet. Ser på kartet at dybdene går opp mot 300-350 meter i de dypeste fjordene (boknafjorden ennå litt dypere).

Så har jeg merket meg at det med multisnører har åpnet seg gode muligheter for å bruke mindre sneller enn tidligere og fortsatt ha god linekapasitet, men samtidig virker det som snellene får svakere bremsekapasitet etterhvert som de blir mindre.

Rent konkret har jeg sett på Shimano Tyrnos og Talica. Men hvor stor størrelse må en gå for om jeg skal både ha nok senekapasitet og, kanskje mer kritisk, nok bremsekraft om en en skulle være heldig og få på et stort beist? Kan Tyrnos 12 eller Talica 10 brukes til slikt eller må en opp i de større modellene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjøper en havfiskesnelle fra en produsent med god kvalitet, er bremsekraften den minste bekymringen din. De er alle tilstrekkelige til det du kan regne med å få på kroken i norske farvann. Muligens med unntak av svært stor kveite, men selv da er tilgjengelig bremsekraft kun en del av utfordringene du kommer til å ha :)

Skal du fiske på flere hundre meters dyp er det lurt å ha masse kapasitet. Talica 10 blir da litt liten etter min smak. Det kan være greit med såpass mye sene at du tåler å sette deg i bånn og miste noen hundre meter. På slike dyp er det lurt å ikke ha altfor høy utveksling, jeg synes 1:4 er OK, litt avhengig av sveiva. 2-speed er fint på dypet også, men det fordyrer en del og er ikke nødvendig etter min mening (vet at noen er uenig med meg her).

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal ha noe i den prisklassen du bekriver over så finnes det jo mye å velge i. Og at det er dypet du vil prioritere. Jeg vil uansett vurdert en Tekota 800, dog en girs, men du vil fort se hvor glad du blir i et telleverk. Snellene tåler jevnt over mye. Ellers har du både andre sneller fra Shimano, Daiwa, og Penn som matcer ditt behov. En TDL 20II er en dønn solid traver, og veier heller ikke så mye, samt 2 gir. Tiagra og PENN VSX blir for tunge etter mitt syn til det vanlige daglige varierte fiske. Ved siden va Tekota 800 eller TLD 20II så har du de større Daiwa Satiga, Penn GLD mfl. Du har og andre mer spesielle merker som Avet og Accurate som er USA sneller. Fordelen med Shimano, Daiwa, Penn er at du har ok service muligheter her i landet om du kjøper de i Norge. Det får du muligens på Avet og Accurate også om du kjøper via norsk forhandler. De selges begge i Norge i utavlaget butikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 1:6 (og 1:3.8) på den snella jeg pleier å bruke på dypet.. er fornøyd med det.

Litt tyngre å sveive inn, men for agn sjekking er det helt topp.

For tyngre fisk har jeg gått over på 1:3.8 giret (typisk 14kg+)

Men stortsett bruker jeg 1:6.

Har også en TLD20 (1 gira), den funker også helt topp.

Har vel 800meter+ multi på den.

Hvilken utveksling og hvilket merke.. osv.. er bare en smaks sak egentlig.

Du kan gå litt ned på multi tykkelse for å få plass til mer multi på snella også.

Jeg bruker powerpro super 8 slick 0,28mm (tror den er ratet til 23kg).

Tor Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar!

Er det noen god måte å finne ut hvor mye snøre som går på de forskjellige snellene? Jeg ser Shimano selv oppgir følgende:

Tyrnos 12 20lb/300m

Tyrnos 16 25lb/420m

Tyrnos 20 30lb/450m

Tyrnos 30 40lb/450m

Talica 10 20lb/245m

Talica 12 20lb/320m

Talica 16 30lb/295m

Talica 20 40lb/320m

Jeg vil da tro at dette refererer til hvor mye av ulik type monosene en har plass til. Men det er jo ikke så relevant, jeg kommer jo til å bruke multisnøre. Går det an med disse dataene å si noe om hvor mye multisnøre det vil være plass til på de samme snellene?

Endret av Kjetil Rio Bergsvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn bare for å gjøre kaoset enda mer gjeldende, du bør jo absolutt vurdere okuma makaira når du fra før har nevnt talica'n.

Rååå bremsekraft og herlig i bruk.

Klikkjustering av bremsekraft (den lille knotten utenom bremsespak) er noe alle de andre burde kopiere fra makaira, skråstillt lang sveiv er også noe som man ikke vanligvis finner orginalt på slike sneller.

ANBEFALES!!!....av en shimano fan. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn bare for å gjøre kaoset enda mer gjeldende, du bør jo absolutt vurdere okuma makaira når du fra før har nevnt talica'n.

Rååå bremsekraft og herlig i bruk.

Klikkjustering av bremsekraft (den lille knotten utenom bremsespak) er noe alle de andre burde kopiere fra makaira, skråstillt lang sveiv er også noe som man ikke vanligvis finner orginalt på slike sneller.

ANBEFALES!!!....av en shimano fan. :rolleyes2:

Det er urettferdig å sammenligne Talica med Makaira. Du må ta frem storebroren Tiagra hvis det skal bli noen reell match ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant et veldig godt svar på eget spørsmål ved en tilfeldighet nå. Tackledirect oppgir snellekapasitet både med mono og med PowerPro braid.

Her er link til oversikt over Tyrnos og Talica modellene (men jeg vil tro de har lagt dette inn for andre modeller også):

http://www.tackledirect.com/shimano-tyrnos-2-speed-reels.html

http://www.tackledirect.com/shimano-talica-lever-drag-2-speed-reels.html

Forundrer meg at butikkene og produsentene er så kryptiske i denne informasjonen. Hvorfor ikke bare oppgi hvilken snøretykkelse de bruker heller enn å la kundene gjette på dette? Snørekapasitet er jo ganske viktig. Men siden Tackledirect her oppgir kapasitet med et definert snøre skulle det ikke være vanskelig å konvergere til andre snører (er bare å sjekke tykkelsen på PowerPro braidene).

Men så gjenstår jo det store spørsmålet. Hvor mye sene må jeg ha på snella for å ha nok? Jeg er vant til å fiske mye grunnere enn jeg har tenkt til nå så dette er litt ukjent terreng for meg. Er det for eksempel noe forhold mellom hvor lang sene en bør ha på snella i forhold til hvor dypt en fisker? Bør det være 50% ekstra, dobbelt så mye? Jeg kommer til å ha ekstra braid i båten så om jeg skulle opplever å miste noen hundre meter på tur så er det ok å stoppe opp for å montere på mer braid (jeg har god tid på fisketur :D)

Som dere skjønner så ønsker jeg i grunn å ha en liten og snerten snelle, men likevel kunne fiske dypt (kravstor må vite!)

Endret av Kjetil Rio Bergsvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant et veldig godt svar på eget spørsmål ved en tilfeldighet nå. Tackledirect oppgir snellekapasitet både med mono og med PowerPro braid.

Her er link til oversikt over Tyrnos og Talica modellene (men jeg vil tro de har lagt dette inn for andre modeller også):

http://www.tackledirect.com/shimano-tyrnos-2-speed-reels.html

http://www.tackledirect.com/shimano-talica-lever-drag-2-speed-reels.html

Forundrer meg at butikkene og produsentene er så kryptiske i denne informasjonen. Hvorfor ikke bare oppgi hvilken snøretykkelse de bruker heller enn å la kundene gjette på dette? Snørekapasitet er jo ganske viktig. Men siden Tackledirect her oppgir kapasitet med et definert snøre skulle det ikke være vanskelig å konvergere til andre snører (er bare å sjekke tykkelsen på PowerPro braidene).

Men så gjenstår jo det store spørsmålet. Hvor mye sene må jeg ha på snella for å ha nok? Jeg er vant til å fiske mye grunnere enn jeg har tenkt til nå så dette er litt ukjent terreng for meg. Er det for eksempel noe forhold mellom hvor lang sene en bør ha på snella i forhold til hvor dypt en fisker? Bør det være 50% ekstra, dobbelt så mye? Jeg kommer til å ha ekstra braid i båten så om jeg skulle opplever å miste noen hundre meter på tur så er det ok å stoppe opp for å montere på mer braid (jeg har god tid på fisketur :D)

Som dere skjønner så ønsker jeg i grunn å ha en liten og snerten snelle, men likevel kunne fiske dypt (kravstor må vite!)

Tre gånger fiskedjupet är en bra utgångspunkt, men det beror ju också lite på hur mycket sene som får plats på snellen. Med typ 0,19-0,25mm tjocklek på senen behöver inte snellen vara så stor och tung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så gjenstår jo det store spørsmålet. Hvor mye sene må jeg ha på snella for å ha nok? Jeg er vant til å fiske mye grunnere enn jeg har tenkt til nå så dette er litt ukjent terreng for meg. Er det for eksempel noe forhold mellom hvor lang sene en bør ha på snella i forhold til hvor dypt en fisker? Bør det være 50% ekstra, dobbelt så mye? Jeg kommer til å ha ekstra braid i båten så om jeg skulle opplever å miste noen hundre meter på tur så er det ok å stoppe opp for å montere på mer braid (jeg har god tid på fisketur :D)

Som dere skjønner så ønsker jeg i grunn å ha en liten og snerten snelle, men likevel kunne fiske dypt (kravstor må vite!)

På alle mine sneller er det mono to steder, i bunnen noen få runder for å hindre at multien sklir rundt og på toppen som topshot. Alt i mellom er multi.

På dypet etter alt annet enn håkjerring, er det TLD20 med 1500yds PP 0,28 som er arbeidshesten for meg.

Endret av nordmøring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På alle mine sneller er det mono to steder, i bunnen noen få runder for å hindre at multien sklir rundt og på toppen som topshot. Alt i mellom er multi.

På dypet etter alt annet enn håkjerring, er det TLD20 med 1500yds PP 0,28 som er arbeidshesten for meg.

Kjempefin snelle, forholdsvis lett, plass til plenty med snøre (også om du ønsker å gå litt dypere enn normalen), svær bremseskive (bremsen er jemn og fin), og ei snelle som er lite krevende på vedlikehold. En skikkelig arbeidshest.

Mye snelle for pengene!

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det??

Materialvalg (lakkert støpegods versus maskinert flyalu, messing drev kontra ståldrev) og mengden materiale brukt samt robusthet. Ikke for å rakke ned på Talica, den er top notch til sitt bruk. Men Tiagra og Makaira er rett og slett i en annen klasse når det gjelder ublid bruk og slitestyrke. Men neppe merkbart for en gjennomsnittlig norsk havfisker, annet enn på vekten da selvsagt :)

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TLD 20 2-speed virker å være snelle med mye for pengene ja. Tyrnos er vel mest en litt finere og nettere versjon av denne virker det som. Men så har den ogå litt bedre utveksling på toppgiret og det vil jeg tro har litt for seg.

Ulketryne: Kikket en del på Torium og det ser ut til å være bra greier. Men de kommer jo bare med èn utveksling og den er ganske heftig (6:1?). Blir det ikke litt vel tungt å dra opp fra dypet med en slik utveksling?

Og så tror jeg at jeg foretrekker lever-drag, foran star-drag men det har kanskje ikke så mye å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6:1 går helt fint, jeg bruker det 98% av tiden.

Tror ikke du trenger å være redd for høy utveksling her i Stavanger ;)

Det kommer litt an på hvordan du fisker også.

Noen vinsjer opp fisken, andre pumper opp fisken.

Dersom du pumper har det jo sånn sett ingenting å si hvilken utveksling du har, bortsett fra at det går litt kjappere med høyutveksling.

Dersom du vinsjer opp fisken, så kan det bli noe tungt.

Jeg foretrekker 6:1 uansett om jeg vinsjer eller pumper.

6:1 gjør det ikke såååå tungt, det går helt fint.

Jeg ville også gått for lever-drag, men det er bare en smakssak.

Jeg har en Omoto snelle, 2gir.

Ca den samme som http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sneller/Havfiskesneller/Prey/Prey-Winder/Prey-Winder-12-II-Speed-Lever-Drag--135084-p0000066455.aspx

Går ikke så mye mer en 500meter på den.

Tor Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TLD 20 2-speed virker å være snelle med mye for pengene ja. Tyrnos er vel mest en litt finere og nettere versjon av denne virker det som. Men så har den ogå litt bedre utveksling på toppgiret og det vil jeg tro har litt for seg.

Ulketryne: Kikket en del på Torium og det ser ut til å være bra greier. Men de kommer jo bare med èn utveksling og den er ganske heftig (6:1?). Blir det ikke litt vel tungt å dra opp fra dypet med en slik utveksling?

Og så tror jeg at jeg foretrekker lever-drag, foran star-drag men det har kanskje ikke så mye å si?

Tyrnos slår meg ikke som noen "nett" snelle sammenlignet med TLD (Tyrnos er metall hele veien og ganske tung, TLD er graphite) - og så kan du notere at Tyrnos lager støy...

Jeg har en Tyrnos 8II, kjekk snelle (alt for liten til ditt bruk), men blir lite brukt pga denne støyen. Kjøpte den for at guttungen skulle ha noe som lignet på pappas Talica 10II :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Her Lawson gdr-12 snelle for salg lett og greie snelle.... Bor selv i stavanger så du kan se sjekke den ut hvis du er int.... ;)

http://www.seeberg.no/index.php/pressemeldinger/98-lawson-gdr12-snelle-fikk-terningkast-5-i-alt-om-fiske-nr-1-2011

Endret av TORMOD74
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har handla ennå så er et lite tips her: Shimano Tiagra 16 til DKK 2499,- http://sportdres.dk/Varedetaljer/6315/multihjul-rester

Jeg har bestilt en som ligger på hotellet på Bornholm og venter på meg (så slipper jeg både moms og frakt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Jeg vet ikke om du har kjøpt snellen enda, men her er mine to cent.

Dersom du ønsker 1 gir og stor kapasitet er det veldig vanskelig å slå Torium 30 i den prisklassen. Den tar 570 meter med 0.36mm Powerpro multifilament line og har en vanvittig bra inntrekksrate. En omdreining drar inn 117cm det er noe du må ta med i beregningen om du fisker dypt med ett gir. De fleste snellene drar inn omtrent 80 - 90 cm per omdreining og si du er ute med 250meter line som skal sjekkes i ny og ne da er det fint med 217 omdreininger for å få opp linen i forhold til ca 300 omdreininger. For snøret må opp og ned endel ganger på en tur, den hadde nok vært mitt valg for den type fiske du beskriver. Det fine med den snellen er at den trekker inn fortere enn en 2 gir på høygir, da slår den jo 2 gir på nettopp det området. Det vil si om du ikke tenker på pris er vel Penn Int'l 16VS like rask i 2. gir...

Men her er en annen tanke for deg, hva med kveite og laksefisket innover høgsfjorden? Der er Tekota 600LC fin på laks og helt kurant på kveite.

Hva med plukkfiske (let opp fisk med ekkolodd, sett ut nøyaktig pilk/sluk/agnet i rett dybde og ta fisken) i hele området? Da er jo Tekota 600LC perfekt.

Jeg har en rigg med Shimano Tekota 600LC med ca 370 meter 0,41mm (40kg/80#) powerpro snøre som kan løfte enhver kveite opp, i fjor tok jo en person en kveite på 100kg i området. Det er kveite/laks/plukkfiskeriggen min som brukes til nesten alt.

Jeg fisker mye i Boknafjorden, og det er mye fint fiske der så lenge selene ikke herjer i området, lykke til med kjøpet og kos deg med fisketurene fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.