Gå til innhold
Fiskersiden

veg
 Share

Recommended Posts

IMGP3973.JPG

Våren er godt igang i Trondheim, og dette skal etter sigende være den beste tida for å få stor lyr. Ikke bare er de feite på grunn av gytinga, men de skal være lette å få fra land, om man kjenner plassen selvsagt.

Lyr er en fisk jeg har null erfaring med å fiske målrettet etter, så før jeg begynte å satse søkte jeg råd hos SMS. Han avslørte alt fra hvilken jigg som var best til hvilken vindretning som førte til best bett, og til slutt hadde jeg nok trua til å teste en tur.

Fredag kveld i 21. tida kom jeg fram til det jeg hadde hørt at skulle være en fin plass til lyr, og allerede på første kast fikk jeg det bekreftet idet en sprek fisk kastet seg over sandeel'en rett ved land. En liten lyr på ettpar kilo ble landet og gjenutsatt like etterpå.

Ett par kast til i samme området, og plutselig var det bøy i stanga på nytt, denne gangen var det en noe større fisk på 4040g som fikk en snarvisitt på land. Det var jevnt over veldig mye liv, og jeg fikk etterhvert en god haug med fisk mellom 2 og 3+ kilo. Plutselig kjente jeg ett mer markant hugg, og etter tilslaget fulgte ett kraftig utras. Jeg har blitt advart mot en ekkel kant på denne plassen, og strammet bremsen i håp om å få stoppet fisken før den kom så langt. Plutselig ble det slakt, og jeg sto igjen som en amatøyr.

Man ryker ICKE fisk! Iallefall ikke i knuten, det er utilgivelig.

Lettere oppskaket etter denne episoden fisket jeg videre og selvtilliten økte sakte igjen etterhvert som jeg landet flere småfisk.

Helt ut av det blå står jeg nok engang og kjører på en tyngre fisk. Jeg er litt snillere med denne og sørger for å unngå for stram brems. Heldigvis fulgte den fint etter når jeg prøvde å holde den unna dypere vann og den skumle kanten. Etter litt ras og fjas var fisken klar for håven, og jeg ble veldig overrasket over hvor tung den var å løfte opp på berget. Først når jeg løftet fisken opp for poseringsbilde ble jeg klar over størrelsen. 5+? Vekta ble hentet fram og det viste seg at dette var pers. 6240g med Pollachius pollachius.

IMGP3984.jpg

Knalltøff fisk! Ble forøvrig tatt på en 42g Savage Gear Sandeel i fargen real pearl.

Jaktapå specimenlyren fortsetter, stay tuned! (Rapport sakset fra NKML.no)

Endret av veg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var en flott lyr! Grattis!

Du må gjerne flytte persen noen kilo oppover Veg, bare du holder deg ett stykke unna den useriøst feite persen min fra noen år tilbake

:-)

Fant tråden som jeg postet rett etter jeg kom inn døra etter å ha fått den monsterlyren, og må bare le. Her var jeg ganske heit i topplokket må jeg si mens jeg hamret på tastaturet :-)

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=34075

Store lyr som sparker fra og tar 50 meter snøre i ett jafs gjør noe med hjernen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var en flott lyr! Grattis!

Du må gjerne flytte persen noen kilo oppover Veg, bare du holder deg ett stykke unna den useriøst feite persen min fra noen år tilbake

:-)

Fant tråden som jeg postet rett etter jeg kom inn døra etter å ha fått den monsterlyren, og må bare le. Her var jeg ganske heit i topplokket må jeg si mens jeg hamret på tastaturet :-)

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=34075

Store lyr som sparker fra og tar 50 meter snøre i ett jafs gjør noe med hjernen din!

Bilder da? :bow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk folkens! :)

Storlyr er moro. SÅ lenge en ikke må reise ti timer med bil for å fiske etter den. Fin fangst, fin rapport, ufin sveis.

DU har ufin sveis :P

Gratulerer med flott lyr!!! Skal oppover til trøndelag i august, og da blir det shadfiske etter lyr. Vi fikk mange 5+ fisk i fjor, og håper å gjenta det i år.

Lykke til med det, lyr er dritkult! :)

har høye forventninger til fortsettelsen :) grattis veg!

Blir nok å teste litt nye plasser fremover, så har ikke store forventninger selv. Men satser på at det blir ett eller annet å rapportere om :)

Ja det var en flott lyr! Grattis!

Du må gjerne flytte persen noen kilo oppover Veg, bare du holder deg ett stykke unna den useriøst feite persen min fra noen år tilbake

:-)

Fant tråden som jeg postet rett etter jeg kom inn døra etter å ha fått den monsterlyren, og må bare le. Her var jeg ganske heit i topplokket må jeg si mens jeg hamret på tastaturet :-)

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=34075

Store lyr som sparker fra og tar 50 meter snøre i ett jafs gjør noe med hjernen din!

Skal prøve å holde meg under persen din, men kan ikke garantere noe, hehe ;)

Over til det seriøse: Den fisken der kan rett og slett ikke overgås. Feige lag.

La dette bare være den spede begynnelse!

Gratulerer fra has-been SMS.

challenge.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.