Gå til innhold
Fiskersiden

RIGOR MORTIS TOK MONSTERLYR!!!!!!!!!!!


Rigor Mortis
 Share

Recommended Posts

Å herregud....

Jeg har nettoppp kommet inn døra. Er fortsatt i sjokk. Har sprettet en Carlsberg og tatt meg en pris.

sitter bare og måper på bildene av julegrisen av en lyr.

En vanvittig kveld.

Monsterlyr.

Rapport med bilder følger under....

For å gjøre en kort histore lang......

Telefonen ringer mens jeg sitter og glaner på CL-kampen. En kompis skal prøve lyren, og lurer på om jeg vil joine.

"Næsj, gidder ikke, ikke idag, skal se kamp".....er svaret han får.

Nyeste AOF ligger under bordet, og kampen åpnet littt kjedelig, så jeg begynner å bla litt.

Hopper fort til Lyrlista i konken, og kjenner at suget etter storlyr tar tak i skrotten.

Derrmed er det springmarsj i kjellern og fram med stæsjet.

Lyrsnella mi, en Twin-Power 4000, ble ribbet for Power Pro på forrige tur etter at jeg sleit bort 80 meter i kampesteinene på bunn; en real bomtur.

Nødløsningen ble den flunkende nye Aspire 2500`n, som har 110 meter PP 0.19mm. Litt spinkelt, og litt for lite snøre egentlig, men man tager hvad man haver....

52947_s.jpg

Rigor Mortis på vei til det som skal bli en syk fisketur. Bildet er uskarpt, men Rigor er sylkvass og bestemt!!!

Ankommer fiskeplassen i 2200-tiden. Det er i ferd med å skumre.

Tar det første kastet med nytt, ubrukt snøre......og får floke. Typisk. Starten på enda en bomtur tenker jeg

Etter noen minutter med banning ender det med at jeg må kutte 10 meter av snøret. 100 meter igjen...

Vi står der og kaster , men ingenting skjer i løpet av de første 20 minuttene. Helt dødt.

Klokka nærmer seg 2230, og jeg flytter meg litt til en spot som har levert min hittil største lyr på 7,4 kg, fra ifjor. Denne spot`en har i tillegg gitt meg langnese og skjegget i postkassa, der store dyr har tømt snella og slitt snøret rett av. Bunnen er mildt sagt ukurant.

Nye, mekaniske kast foretas. Hmm...lyset er riktig nå, tiden burde være riktig for å få kontakt med storlyren.

SÅ SKJER DET!

Klokka 2235 ca skvaler det skikkelig, rett utafor meg. EN GIGALYR!

Vanligvis når dette skjer har jeg nettopp kastet ut, og ikke har muighet til å få fisket på disse som viser seg. Etpar sekunder med nøling, så er jo fisken 30 meter borte i en eller annen retning.

Men ikke idag.

I dag skulle det klaffe slik, nemlig, at sluken min, forøvrig ei Møresild 32 gr blank med svart rygg, bare var meter unna dette enorme skvalet.

Og hvert sekund nå skulle sluken passere de kvadratmeterne der jeg så fisken....

PANG!

Det smalt i stanga. Fisken tok 10 meter fra meg, og med null minne på snøret ble det sabla rykk.

Det ble bare enormt tungt, mens jeg så snøret flerre sidelengs bortover vannet.

Hva i huleste...?

Før jeg visste ordet av det så satte dyret igang et utras av en annen verden. Jeg har ikke opplevd maken, selv ikke i elva med storlaks i den andre enden.

Jeg rekker ikke summe meg før (tja) maaaange meter snøre er borte, og jeg begyner å skimte backingen (ca 5 meter med 0.30mm mono) på snella.

Og bremsa står innstilt på KNALLHARD! Instinktet mitt sier stor lyr, veldig stor lyr, godt over pers. Vurderingsgrunnlaget mitt er ganske mange lyr rundt 6-7 kg, og dette er kjennes betydelig større ut.

YIAKS!

I panikk legger jeg håndmakt på spolen for å stoppe dyret.....og (puh) det stoppet.

En febrilsk innpumping a la havfiske starter, men det varer ikke lenge før det ekslpoderer igjen, og jeg er på kjøret nok en gang.

Slik fortsetter det gang på gang, og utrolig nok greier jeg å stoppe fisken hver gang. Takk Gud for det.

Kampen har holdt på i et ukjent antall minutter, og jeg opplever alle sinnstemninger som finnes. Enorm lykkerus når jeg vinner meter og fisken ikke stagger i bunn. Desperat, panikkartet angst når den raser og jeg kjenner at det gnisses mot skarpe steiner. . tanken på sjokkfortommen på 0,56 mm Trilene Big Game roer meg heldigivis litt.

Så kommer det store øyeblikket. Fisken bryter vannflata....HERREGUD FOR ET DYR!!!!

Heldigvis har fiskekompisen ankommet Ground Zero, og foretar en kontrollert, udramatisk håving (dvs bortsett fra at jeg står og hyler og skriker som en tulling da)

For en fisk. For en lyr.

Tanken på at dette muligens er en av de hittil største lyrene tatt fra land i Norge iår er nesten ikke til å tro.

Dessverre var batteriene på kameraet flatt, så vi måtte ta bilder med mobilen.

52949_s.jpg

Lyren får ikke plass i bildet :lol:

52954_s.jpg

97 cm med ren muskelkraft, bygd for å tømme sneller!!!!!

52951_s.jpg

1,5 kg rogn indikerer at jeg tok lyren når den hadde bortimot maksimalvekt...

Vitale data:

10,75 kg og 97 cm

Denne kvelden og opplevelsen med denne fisken klatrer rett inn på topp 3 av mine beste fiskeopplevelser noensinne. Nå blir det C&R på alle storlyr framover, og i morgen blir det fiskekakeproduksjon!

God natt...

Endret av Rigor Mortis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.