Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske etter SØ i Ofoten og Lavangen-området


Cochise
 Share

Recommended Posts

hehe!

Nei, var nok ikke oss i den hvite bilen. Var i Råna for noen dager siden. Dro 3 sei, ellers svart hav. Kompis AO besøkte Skjomen, samme der.

GeBa: Grattis med finfin fangst :)

Har endelig blitt reder (12 fots plastbåt + 7,5 hk motor), så nå venter jeg bare på at vinden skal stilne litt, så er det ut på bøljan den blå ;)

Har vøri slapp å poste jeg også i det siste, til tross for mange turer.

Cochise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 254
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg var i rombakselva i dag, men fikk ikke fisk. Det var en del vann i elva men jeg så ingen ting. Ikke så mye som et vak engang. Det var noe vind nederst i elva, men lengre opp var det mindre vind. Det gikk fint å fiske både opp og nedover. Jeg var der forrige uke å kikket, og da så jeg heller ikke noe. Det virker som at det er fritt for fisk der, eller at den har ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en tur i forså for og se på åpningen 15/6 kl.00.00.

Var vel ca 20 fiskere der som sto i kø for å få fiske. Var der i vel en halvtime og fikk se 2 stk dra inn laks. Har hørt at det ble tatt en til litt senere.

Så var jeg og fiske selv utover kvelden, nok en gang fikk jeg se at andre fikk laks mens jeg bare dro inn sei og torsk :)

Regner med at jeg tar noen turer til senere når oppgangen setter skikkelig igang.

Propell: er det ikke vel tidlig i rombakken ennå? Er vel hovedsaklig en sø elv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Mulighetene bør jo være der siden det er en hel haug av vassdrag som renner ut i Ofotfjorden, eller fjordarmene her.

- Skjoma

- Beisfjordelva

- Råna

- Tjelleelva

- Ballsnesvassdraget (?)

- Myklebostadvassdraget

- Tårstadvassdraget

- Bjerkvikelva

- Rombakselva

- Laksåvassdraget

- Østervikelva

- Bogenvassdraget

Disse renner ut fjord og sund i umiddelbar nærhet:

- Kongsvikelva

- Fiskfjordelvene

- Tennevikelva

- Rensåelva

- Forsåvassdraget

Har forøvrig hørt mye bra om Sørskjomen. Var en som fortalte meg at han bare brukte blank toby med røde vinger der. Og han dro masse fisk, mens andre som stod der ikke fikk noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forøvrig hørt mye bra om Sørskjomen. Var en som fortalte meg at han bare brukte blank toby med røde vinger der. Og han dro masse fisk, mens andre som stod der ikke fikk noe.

Sørskjomen vil si rett utenfor kraftverket! Ja, det blir tatt en del laks og sjøørret der, men fiskeopplevelsen og naturopplevelsen er ikke mye å skryte av!

Duger til matauk! Mye sei, og tidvis fin torsk og hyse der.

Og skulle ikke kraftverket være i gang, så er plassen så godt som død...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 7 months later...

Heihei.

Har faktisk ikke startet sjøørretsesongen ennå. Er rekordseint ute i år, men det skyldes at jeg har vært rimelig aktiv med isfiske de siste ukene. Resultat: Ørret 2,5 kg og 1,0 kg på de to siste turene i tillegg til endel røye på 3-6 hg. Skal se om jeg får lagt ut noe bilder + rapp om anledningen byr seg.

Har vært mye rundt uten å se de store vakene. Om været holder seg, blir det en tur i morra (søn) på meg.

Kaldværet de siste par-tre uker regner jeg med legger en demper på SØ-fisket her i regionen. Slik har det vært de siste årene. Mye vind og kaldt i mars og april gjør at det er vanskelig å finne fisken.

Cochise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey...

Skal hjem en tur i påska, og regner ikke med at det blir så mye fisking etter sjøørret da. Men når jeg kommer tilbake igjen, så blir det nok turer titt og ofte. Du får bare holde oss oppdatert på hva du observerer. Så skal jeg si i fra om jeg ser eller hører noe.

Har du forresten prøvd sjøørret i Øyjord/Seines området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda, har vært flere turer i det området, uten hell. Det er mange spennende plasser mellom det nordlige Øyjord-krysset og Bjerkvik.

Har en mistanke om at dette i hovedsak er et område fisken beveger seg gjennom på matsøk, og at man skal være litt heldig for å treffe på den. Men, kanskje det er bare jeg som har vært uheldig med tid og sted.

For oss fluefiskere er området gjerne mindre utsatt for vind enn andre steder.

Skal poste svar når jeg kommer meg ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for det :)

Ligger noen timer med aktivt fiske bak disse ruggene. Varierende forhold og varierende vær gjorde hele greia til ei utfordring.

Og med dagens vær er det bare å glemme å dra dit med det første (endel plussgrader og regn, som fører til basseng på isen). Legger derfor ved et bilde av dagens tur:

Ingen fangst, men så SØ som spratt utenfor rekkevidden til flua mi:

1104200909320d9b751b6ffe44b4a9.jpg?65

Cochise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker du med vanlig fluestang eller går det også mye på flue og dubb?

Jeg gjør begge deler. Er vel børstemakk- og rekeimitasjoner man bør bruke nå. Skal binde meg noen av den sorten. Og... så bør man følge med på månen, da det er da børstemakkene klekkes. :)

Hvordan er fiske i skjømming etter sjøørret på våren? Er jo kanon i Skjoma, da det er når det mørkt man får ørret. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker kun fluestang her :D

Tidligere i tråden har jeg lagt ut et bilde av den rosa rekeflua jeg bruker, tar endel fisk på den. Har tro på rosa fluer på denne tiden, som ligner litt på krill.

Har hørt at det ble tatt noen sjøørret i fjor på denne tida på Langstranda i skumringen (på flue). Prøvde dette selv, med dårlig resultat. For min del har bettet stilnet av når det begynner å bli mørkt. Tenkte å teste dette ut mer, men tror det ennå er litt kaldt i vannet.

Var ute en kveldstur mandag. Dårlig vær (snøbyger og mye vind) gjorde jobben vanskelig. Ble et par sei.

Cochise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
  • 3 months later...

Etter ca 8-10 minutter kom det en svææær hai opp av havet. Den hev seg etter meg og prøvde å ta meg med ned i dypet. Jeg kleppa den og dro den bak i motorbrønnen. Den var ca. 1 m. lang. Der lå den i ca 1/2t. før jeg fant ut at den er helt ubrukelig, så jeg kasta den ut til måsene.

Pigghå er forøvrig en god matfisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.