Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske etter SØ i Ofoten og Lavangen-området


Cochise
 Share

Recommended Posts

Kommer akkurat fra Råna... Første tur i år, deilig å endelig være i gang igjen. Så ikke noe aktivitet. Litt kjipt men jeg er iallefall igang! :)

Blir vel en tur sammen med Pirmin i morra også.

Ikke lenge til elva åpner nå...

Endret av GeBa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 254
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kommer akkurat fra Råna... Første tur i år, deilig å endelig være i gang igjen. Så ikke noe aktivitet. Litt kjipt men jeg er iallefall igang! <_<

Blir vel en tur sammen med Pirmin i morra også.

Ikke lenge til elva åpner nå...

Når var du i Råna? Var også der i går kveld, så en del sjørøye under brua. Et par var nok opp under 2kg! :rolleyes:

Var det dere som sto på kaia i 9-10 tia?

Jeg var der fra halv ni til halv tolv.

Syntes av og til jeg hørte knarr fra ei fluesnelle, men så ingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei til Pirmin og GeBa! Har ikke sett dere før nå på forumet. Alltid hyggelig å stifte nye bekjentskaper.

Stedet hvor jeg tok sjøørreten på 1750 og røya på 1000 g var Herjangen (skrev "vest for Bjerkvik"). I Herjangen finner man ei halvøy, hvor det er strålende forhold for mange typer fiske. Det er strand på begge sider av halvøya.

Venstre side av øya (når man forklater veien og går ned mot halvøya):

Grunn bukt, det var midt i bukta jeg tok begge fiskene. Til venstre for denne bukten stikker det en spiss odde ut. Har aldri fisket fra odden selv, men antar det er finfine strømforhold her når tidevannet skifter.

Høyre side av øya: Langgrunt. Sandbunn. Lite stein, noen tangklaser. Så en fin fisk som spratt her da jeg kjørte forbi i helga.

Ytterst på halvøya (mot Narvik / Øyjord) er det fine strømforhold. 2-3 meter dypt ved land. Som å se ned i et akvarium når overflaten er stille. Fikk rapport for noen uker siden om at det spratt en storlaks 10 m fra land her.

Et annet tips:

Når man kommer inn i 70-sonen ved Bjerkvik (fra Narvik), er det fine forhold langsmed land helt inn til Elvegårdselva. Husk fredningssone i utløpet.

Cochise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei til alle som sir hei:)

Æ å Geba va dær det renn ei lita elv ut havet rett før alle di campingvognen før Bjerkvik, så ikk nå fisk som æ kan garantere va edel, men hadde et napp dær fisken brøyt overflata like etter nappet.. Skal ikk påstå at d va ørret, men æ like å tru d :) Skal prøve i Råna en av dagan om d blir litt varmere.. Ps: Så du skreiv vest:)

Endret av Pirmin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte ha meg en tur til Råna i natt, fisket fra 01 til 03:30. Ikke liv. Ikke ett himla napp. Kastet som en gal, uten at det hjalp nevneverdig. Alt for bra forhold (blankstille), ikke ei krusning i overflaten. Så etpar sippvak som sansynligvis var sjørøye, men kom aldri på kastehold. Fulgte Lars M's tips om å variere tempo og bruke mindre fluer, uten resultat.

Det stod noen mindre fisk langt ut i bukta før brygga, selvfølgelig for langt ut for meg. Tror nok dette var sei. Ved etpar anledninger spottet jeg stor fisk som rullet seg i vannflata langt ut. Fikk et inntrykk av at røya ikke stod nærme stranden. Kanskje den har vandret tilbake i vannet?

Tror nok at de som bruker sluk vil ha bedre sjangs på dager hvor det blåser litt.

Det mest spennende som skjedde på turen var at jeg hørte gjøken :blink:

Cochise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble det tur, Pirmin? Spent på å høre om det ble fangst.

Tok meg en tur til Lavangsnes (mot Sjøvegan) lørdag kveld. Det blåste friskt fra nordvest da jeg kom, men var heldig nok til å finne meg ei bukt som lå litt skjermet til. Utover kvelden avtok vinden, og det ble fine forhold. Resultat: En stykk sjøørret på 20 cm (gjenutsatt), pluss to sjørøyer på ca 3,5 hg. Beholdt den ene, som hadde flua langt nedi svelget.

Fisket med ei knall rosa rekeimitasjon. Det virker som om det stod mye fisk i området, men var ikke borti fisk over halvkiloen (mao mye småfisk).

Mye oter i området. Hadde to av rakkerne få meter fra meg på det nærmeste, den ene svømte forbi kun drøye meteren forbi beina mine :)

Cochise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på fisking i dag sammen med Gamlingen, ut mot Lavangsnes (mot Sjøvegan). Status: jeg fikk 7 anadrome, mistet 3... Fem SØ og og to SR (sjørøyer). Gamlingen fikk 1 SØ på sluk, mistet en fin SR på ca 4 hg. Vi fikk begge sei. Gamlingen hadde noe stort +++ på kroken, som han sleit like før land. Sansynligvis stor sei eller torsk, viste seg aldri i vannflata. All blankfesk ble gjenutsatt, bortsett fra èn: Hadde svelgt flua og blødde for mye :) Hovedgrunnen til at vi fortsatte å fiske på samme sted, var at jeg 2-3 ganger hadde fin kilos-sjørøye som fulgte etter flua helt inn til tangkanten.

Det hører med til at all "blankfesken" var godt under minstemål, ca 20 cm :)

Fin tur. Endel motvind til å begynne med, men roet seg etter hvert. Når vi kom fram til Lavangsnes og jeg skulle parkere bilen (ca 25 min å kjøre), kom Gamlingen på at snella til stanga hans lå igjen på hytta :lol: Han måtte ta bilen og kjøre tilbake...

Da han returnerte, hadde jeg allerede tatt en liten SØ og en liten SR, på den rosa flua jeg tidligere har postet bilde av.

Artig å kjenne liv i stangtuppen. Synd at det ser ut til at det står mest småfisk i havet nå. Velger derfor en annen rute neste tur.

Cochise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte en tur til Råna natt til mandag, fisket i havet. Lite liv, perfekte forhold. Fikk en sjøørret på minstemål som ble gjenutstatt på min rosa vidunderflue (krill-imitasjon). Dro ellers endel småsei. Variabelt vær, endel tåke og lett regn.

Virker relativt dødt i bukta (havet) for tiden, tror nok neste tur blir i elva istedet.

Cochise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Takk for den, Gstrike :P Mitt utgangspunkt mht de fluene jeg binder, er at de er ment for fisken og ikke for meg. Det er mao. ikke alltid de ser like fine ut. Men noen ganger ser det ut til at man treffer rett; imitasjonen er noenlunde lik det fisken går og spiser på. I tillegg mener jeg at de fluene jeg binder selv er langt mer holdbare enn mye av det som er å få kjøpt i butikker. Maskinbundne fluer styrer jeg langt unna.

Da fluene mine ikke er forbilledlig vakre, har jeg en viss psykologisk sperre mot å drive salg. Det jeg kan gjøre er å binde deg 2-3 stk, så sier jeg fra via PM når de er ferdige :P Vet ikke om det stemmer, men mener å ha sett deg i nærheten av en viss bensinstasjon endel ganger utover våren?

Helt enkel, funker som et skudd... Har tatt flere sjørøyer, sjøørreter og (mengder av) sei på denne i løpet av de siste ukene:

120620061342srnf8WArPdzEYQp1p5.JPG?91

Mye rosa revehår og rosa flash. Pleier å trimme ned det som stikker for langt ut, hadde ikke kommet så langt da bildet ble tatt. Beklager kvaliteten. Dåle kamera.

Cochise

[Det er lett å få fisk. Det vanskelige er å finne den ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har fått noe i Forsaelva? Hører rykter om at det er en del laks på kiloen som står ute i Efjorden. Og en laks på 3kg som er tatt. Tenkte kanskje å prøve litt neste uke. Er det veldig menge som står i Forsåelva i år? Jeg var ofte alene i fjor.

P.S Den rosa flua er veldig bra hvis du noen gang har tenkt deg til Bornholm tidlig på våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cochise: Joda, stemmer nok at jeg har vært mye på bensinstasjonen nærmest jobben din. :D Men har sagt opp der nå, måtte ha en dagtidsjobb med helgefri når samboeren min jobber skift. Blir for mye mas med barnevakt hvis begge jobber skift.

Takker veldig for fluer, har skikkelig lyst på sjørøye nå. Vet det står en del i Råna nå, og de tar ikke på noe, bortsett fra på flua di tydeligvis!

Når det gjelder Forsa, så vet jeg at det ble tatt en laks på 3,1kg og en på kiloet. Hvor mye folk det har vært der vet jeg ikke, men da jeg var i Råna i helga, så var jeg stort sett alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. I tillegg mener jeg at de fluene jeg binder selv er langt mer holdbare enn mye av det som er å få kjøpt i butikker. Maskinbundne fluer styrer jeg langt unna.

Cochise

[Det er lett å få fisk. Det vanskelige er å finne den ]

Fluene blir nok ikke bundet av en maskin.. er nok "folk" som binder disse i lavkostland :D

Forøvrig ei flott flue.. har selv god erfaring med ei "Rosa-nymfe". Er nok den flua som har fanget mest sjø-ørret & Sjørøye i Storfjorden/Balsfjorden.

Endret av Rypejeger_med_hund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk den på sluk, det har ikke vært tatt fisk på flue sia åpninga, og guuud jeg har kasta mye med flue og ikke et tilslag engang...

Det er endel folk som er der ja, men rulleringen funker ganske bra,

er bare noe som ikke skjønner at man ikke kan stå på samme plass hele dagen. tror det er tatt under 10laks siden åpninga.... jeg fikk min på mandagskvelden og jeg avslutta fiske igårkveld.... og det er ikke tatt noen i mellomtida, så det er ikke supert fiske akkurat.

Mye vann og elva er kald...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.