Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske etter SØ i Ofoten og Lavangen-området


Cochise
 Share

Recommended Posts

  • Svar 254
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Må si jeg var meget happy når laksen var på land.... har jo fiske 24/7 siden åpninga. Det var godt og komme hjem til Andøya igjen, begynnte å bli fysisk og psykisk sliten.... HEHE!! Kunne ikke floa ha vært et fast klokkeslett iløpe av døgen så man slapp å stå opp/snu døgnet osv hele tiden... Skal tilbake til Ballangen senere når det blir varmere i elva, og laksen begynner å gå etter flua! Kristian på G-sport i Narvik fikk 2laks på flue førstekvelden samt ettermiddagen den 15.. etter da steg vannstanden betraktelig samt mye smeltevann kom ned og gjorde elva stor og kald, ikke akkurat supert for fluefiske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi oi - og søkke meg rett! Gratulerer så mye både til Pirmin og Andersen. 4.2 og 2 blank er jo kjempestørrelser! Registrerer at begge er tatt på sluk. Du har nok rett, Andersen... tror forholdene vil bedre seg idet vanntemperaturen stiger. Artig! Det klør i hele kroppen etter å begynne elvesesongen, har ikke vært i ferskvann ennå. Elva i Lavangen åpner forhåpentligvis 01. juni hvis alt går etter planen (avhengig av dispensasjon fra Fylkesmannen i Troms, det er egentlig ei klasse F-elv og skal da åpne 15. juli. Disp foreligger de siste årene, så jeg håper det går bra nå også). Man tar godt med fisk særlig de to første ukene etter åpning.

Rypejegern: Du har nok rett mht hvem som binder de endel av det jeg trodde var maskinbundne fluer :lol: Men, påstår allikevel at endel av disse fluene faktisk er maskinbundet. Allikevel morsomt med positiv tilbakemelding på det en gjør, så takk for det.

Fikk forresten info om at det stod et stort røyeflak i havet (bukta) i Råna i går ettermiddag :lol: Drar på hytta (motsatt vei) i kveld, så jeg gjør nok et forsøk til i Råna over helga. Får se om det ikke blir en snartur til Lavangsnes i kveld. Grilltur m. fam.

Kjerringa har allerede foreslått ferietur til Danmark. En liten tur til Bornholm er jo ikke å forakte. Vi var litt uenige om tidspunktet, tho... hun så for seg sommerferie, jeg tenkte mest på vårfiske etter sjøørret :)

Cochise

[Det er lett å få fisk. Det vanskelige er å finne den]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rart egentlig men det lille vi hadde av varme under oppholdet gjorde det faktisk værre, det medførte til mer snøsmelting i fjellene og da blir elva kaldere... På en eller anna måte må d bli kaldere for det skal bli varmere i elva...

Cochise: Bornholm har jeg også lyst å dra til, men du må nokk få dama de på bedre tanker og dra til våren :lol: heheeh

Kanskje ikke ideelt for en familieferie, men du får hvertfall et supert SØ fiske!!

Nå ser det ut som Åelva i andøy kommune åpner til søndagen...

Det ser jeg fram til, endelig er det kommet litt vann i elva!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Uærgh!

Du tar livet av meg, Gstrike!

Jeg simpelthen ELSKER rykter :blink: Er det ikke det vi fiskere lever og ånder for, da? :P Må få høre hva som skjer!

Ellers: Dagen jeg har ventet på nesten ett år (åpninga av Lavangselva 01. juli) har kommet og gått. Rapport og bilder kommer i løpet av de neste dagene.

[Det som er vanskelig er å finne fisken... da går det ofte greit å få den til å bite. Man får ikke fisk der det ikke finnes fisk]

Cochise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, liker å pine folk! Hørte rykter om at det var tatt en 10kilos laks i Råna, stort til å være der! To forskjellige har sagt 10,1 og 10,2, har til og med fått navnet på fiskeren (uten t jeg klarer å huske det selvfølgelig!). Har sett litt 5kg+ laks de siste dagene, men har selvfølgelig ikke kjent noe selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oiii... 10 kg... grom fisk! Sier ikke nei takk til en femkilos selv, heller! Da får en litt å jobbe med på fluestangen.

Pirmin:Var det vak du så i havet utenfor Råna, eller så du fisk som var oppe og spratt (kom opp av vannet, evt. hoppet klar av vannskorpa)?

Ellers:

Endelig har Lavangselva (endelig) åpnet.

Ble dårlig med fangst for min del. Fikk en liten SØ på minstemål; C&R. Forøvrig veldig feit i forhold til lengden. Ble mye stress hele uka, fikk ikke tid til å binde meg de fluene jeg følte jeg manglet. Var sliten og trett idet jeg gikk i elva, og da fisker jeg relativt dårlig. Hadde dåle haill også. Det faktum at jeg ikke hadde flaks og kunnskaper / dyktighet nok, lar vi ligge i denne sammenheng :rolleyes:

Elva var lita og klar. Veldig klar. Og det fine været i helga gjorde nok heller ikke underverker for fangstene.

Temperatur på vannet: 12 +

Natt til lørdag fikk Ivan R denne fine røya på mark. Den veide 7,5 hg. Pierson i bakgrunnen.

040720061227m1s4rRR59jamArwTUw.JPG?8

Litt senere, 70 meter opp på "Bernhard-strekka", tok Kyrre H en fin ørret på 1.5 kg.

Stemningsbilde fra elva, ovenfor Middagselva

040720061257oRhALWfc2b3DOlBaJY.JPG?13

Natt til lørdag fisket jeg meg nedover elva. Uten napp. Da jeg kom ned i området ved Jenseveita, gikk denne karen på land med en SØ på 1.6 :P Han heter Joakim J... Ikke den første kilosen han stikker av med. Faren Johannes har også en slepen kasteteknikk. Joakim fikk kubben på ei dobbeltkroket Olsen (fjærvinge), muligens str 10.

040720061220KWSxGC5iDF3LIT7vQV.JPG?51

Joakim sløyer fisk. Magesekken var tom.

04072006204533S1fbj7w215iA.jpg?3

Da vi gikk hjem på morrakvisten, stod en stim på 15-20 fisk rett nedenfor gangbrua. Den minste var rundt kiloet. De største 5-6 kg. Minst.

040720061205Rw2Vo9tYHyHsSLnleW.JPG?98

Dersom noen ønsker seg en tur, ta gjerne kontakt! Er i området når jeg har fri og mulighet. Personlig (gratis) guiding kan arrangeres. Send PM.

Snakket med Ivan R i går ettermiddag, da hadde han nettopp fått en SØ på 3.4 kg (stort for elva) litt lenger opp i elva på mark.

En uhøytidelig fangststatistikk over sesongen så langt (de fiskene jeg har 100 % rapport på):

Ivan R: 3.4 kg SØ 03.07.06 Mark

Joakim S: 1.6 kg SØ 02.07.06 Flue / Olsen

Kyrre H: 1,5 kg SØ 01.07.06 Flue

Ivan R: 0,75 kg SR 01.07.06 Mark

Cochise

[Det som er vanskelig er å finne fisken... da går det ofte greit å få den til å bite. Man får ikke fisk der det ikke finnes fisk]

Endret av Cochise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hallo, Cochise!

Takk for en hyggelig prat ved Spansdalselva i går. Ble det noe på deg etter at du gikk ned fra Walterhålla, eller?

Jeg stanset opp ca hundre meter nedenfor. Mens jeg sto der og speidet etter fisk kom det en kar ned til der jeg sto. Han kunne fortelle at han alltid startet å fiske der. Som sagt så gjort, og på andre kastet fikk han seg en kilos SØ, på mark. Sånt gjør noe med en etter at man selv har stått i timesvis i elva uten å kjenne antydninger til napp.

Da han gikk noen meter lenger opp kopierte jeg alt han gjorde og kastet på de samme stedene, og etter fire-fem kast så slo det jammen seg på en fin SØ. Håven var selvfølgelig nede i sekken og etter å ha hatt fisken mellom fingrene to ganger uten å klare å få den på land, fant den ut at det her gidder jeg ikke mer, og borte var den.... Jeg var rimelig forbanna over å ha mistet en fin fisk på rundt halvannen kilo. Etter to resutatløse timer til på de samme stedene gikk jeg slukøret tilbake og grillet pølsene mine samtidig som jeg forbannet meg selv for ikke å ha med håv.

Mett og god startet jeg å fiske igjen utenfor steinen, uten at jeg hadde den helt store trua. Men etter to tre kast sa det pang i den andre enden av snøret. Yess, tenkte jeg. Kanskje det ikke blir blanking likevel. I begynnelsen tenkte jeg at det var en fisk på et par kilo, men etter et par tunge utras og heftige sprut i overflata begynte jeg å få mistanke om tre kilo. Og samtidig steg angsten for å miste enda en fisk. Den måtte på land.

Og etter en hard og lang fight med en helt rå fisk klarte jeg endelig å kjøre den på grunn og jeg fikk sparket den opp på elvebredden. Foreldrene til en kompis av meg som bor oppe ved vegen hadde sett meg i kikkert og så at jeg strakte armene i lufta og jublet vilt der jeg sto.

Etterpå mistet jeg to stykker på samme sted. Den første satt på ganske lenge og var helt vill. To ganger hoppet den minst en halvmeter over vannflata, før den på det tredje spranget sendte krok og bly i en hånlig bue rett foran føttene mine. Den andre var på i et par sekunder før den slapp. Trur jeg må revurdere valg av kroker. Å miste tre av fire holder ikke.

Men alt i alt en fin kveld ved elva.

Her er resultatet. 4,3 kg smellfeit sjøørret. Herlig! Tatt på mark og 0,12 fireline med str 6 krok.

17072006183401jj693O2p472o.jpg?82

Endret av ERROR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjena, Error, og takk det samme! Alltid hyggelig å få selskap i elva av trivelige folk! Takk for kaffen, by the way :D

Neida, undertegnede ble sørgelig fri for fisk i går også. Fire turer med fluestang på like mange dager, og sekken var like lett da jeg kom hjem.

Trur du må være full av ferskt haill :D

Sitter og leser rapporten din med et stort smil på leppene. Er det ikke typisk? Her har jeg fisket i fire dager, uten annet enn en håndfull drag i flua, så kommer du slentrende og tømmer elva :D Neida. Det er alltid artig når andre får fisk, selv om jeg må innrømme at jeg er dønn misunnelig her jeg sitter på jobb. Fikk en (nesten) uimotståelig trang til å kaste meg i bilen og rase oppover :D

Gratulerer MASSE! Særlig når det kommer tilreisende, er det bare skøy at man kan vise dem elva (selv om ikke du trengte guiding); og de i tillegg ikke går tomhendte hjem! Da får elva et godt rykte.

Det er tydelig at dette er ei elv for markfiskere; det er iallefall dette utstyret det tas mest fisk på. Det betyr vel kun at vi flueslengere må bli enda dyktigere på det vi driver med.

En uhøytidelig fangststatistikk over sesongen så langt (de fiskene jeg har 100 % rapport på):

Error: 4,3 kg SØ 16.07.06 Mark "Skole-kulpen"

Ivan R: 3.4 kg SØ 03.07.06 Mark Ovenfor Walther-kulpen

Knut: 3,0 kg SØ 13.07 Mark Ved Middagselva

Joakim S: 1.6 kg SØ 02.07.06 Flue / Olsen Skole-kulpen

Kyrre H: 1,5 kg SØ 01.07.06 Flue "Bernhard-strekka"

Bernhard H: 1,5 kg SØ Mark (siden åpningen) Bernhard-strekka

Ukjent: 1,0 kg SØ Mark "Elvestien" (der stien går ned i elva)

Ivan R: 0,75 kg SR 01.07.06 Mark Skole-kulpen

Thomas' kompis: 0,75 kg SR 17.07.06 Mark Skole-kulpen

For de på lista: Kontakt meg dersom fangsted og vekt / annet ikke stemmer, noen av rapportene har jeg fått fra folk som kjenner dere.

Snakket med Bernhard H tors 13.07. Da hadde han fått seks stk siden åpninga, den største var halvannet kilo. For ei elv som har snittvekt på kiloet på SØ, er det artig at det stadig i år tas større og større fisk.

4.3 kg!

Maaan...

Cochise

[Det som er vanskelig er å finne fisken... da går det ofte greit å få den til å bite. Man får ikke fisk der det ikke finnes fisk]

Endret av Cochise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er heime onsdag kveld i neste uke, tar oss en tur torsdag? Er væravhengig, tøffer ikke inn dit i stiv kuling. Tar kontakt når det nærmer seg.

Ellers.

En uhøytidelig fangststatistikk over sesongen i Lavangselva så langt (de fiskene jeg har 100 % rapport på):

Error: 4,3 kg SØ 16.07.06 Mark "Skole-kulpen"

Ivan R: 3.4 kg SØ 03.07.06 Mark Ovenfor Walther-kulpen

Knut: 3,0 kg SØ 13.07 Mark Ved Middagselva

Joakim S: 1.6 kg SØ 02.07.06 Flue / Olsen Skole-kulpen

Kyrre H: 1,5 kg SØ 01.07.06 Flue "Bernhard-strekka"

Bernhard H: 1,5 kg SØ Mark (siden åpningen) Bernhard-strekka

Ivan R: 1,1 kg SØ, mark. Sted: (?)

Ukjent: 1,0 kg SØ Mark "Elvestien" (der stien går ned i elva)

Ivan R: 0,8 kg SØ Mark. Sted: (?)

Ivan R: 0,75 kg SR 01.07.06 Mark Skole-kulpen

Thomas' kompis: 0,75 kg SR 17.07.06 Mark Skole-kulpen

Er for tiden i Oksfjordhamn, i Nordreisa kommune. Elendig fiske og svindyrt for sesongkort. Rapport følger senere.

Cochise

Endret av Cochise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i Rombakselva i dag. Fikk 2 brun ørreter på tørrflue i en kulp nederst i elva. Jeg så ingen laks eller sjøørreter i elva, men det spratt en laks mellom brygga og det nermeste vraket. Det var et skikkelig luftig svev, og jeg håper jeg får se flere av de. Alle jeg har snakket med sier at fisken ikke går opp i elva før uti neste måned, så jeg får vente til da. Det var forøvig en fin tur, og hyggelig folk som holdt til der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg og Cochise var i Lavangselva på søndag. Vi fikk ikke fisk av noe størrelse, og de som bet på lå mellom 20 og 200g. Elva var liten. Men det var litt regn i lufta, så for Cochise sin del så håper jeg elva blir litt større, siden han står der enda.

Har tenkt meg flere turer til Rombakselva i høst med båten, så hvis noen ønsker å være med så legg igjen en beskjed.

Endret av propell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Takker for tilbakemelding. Var det vak (plask / sippvak) du så, eller hoppet fisken slik at den var oppe av vannet?

Skal et stykke nordover i dag for å se om ting har begynt å våkne til liv. På en av mine "hot spots" så jeg endel oter for ei drøy uke siden. På denne plassen betyr det iallefall at det er fisk i området, men kan like gjerne være sei.

Cochise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakemelding. Var det vak (plask / sippvak) du så, eller hoppet fisken slik at den var oppe av vannet?

Skal et stykke nordover i dag for å se om ting har begynt å våkne til liv. På en av mine "hot spots" så jeg endel oter for ei drøy uke siden. På denne plassen betyr det iallefall at det er fisk i området, men kan like gjerne være sei.

Cochise

Det var en jagende sjøørret ca 3 meter fra land + 2 sipp-vak. Jeg hadde akkurat kommet ned for å begyne å fiske da jeg så det. 110 % sikkert at det var sjøørret. Fikk forøvrig ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uærgh! Vær-sjuk. Å ta seg fri fra jobb basert på værmeldingen er som å satse penger på norsk seier i Grand Prix

Dagbladet melder 0-2 m/s vind i morra. Tar meg nok en kveldstur i løpet av helga dersom vinden løyer nok til at jeg klarer å åpne bildøra.

Noen som har registrert sprett andre steder?

Cochise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.