Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske etter SØ i Ofoten og Lavangen-området


Cochise
 Share

Recommended Posts

Neste gang sitter'n, k1t! Artig å få rapporter også fra ditt område. Det er jo ikke så langt å kjøre fra Narvik. Kanskje Propell og undertegnede tar seg en tur dersom du sier deg villig til å guide oss? :)

Lovet å legge ut en spoiler, den kommer her:

k1t mente forholdene kanskje var i ferd med å bedre seg. Tror mannen har rett. Etter to fiskeløse (og rimelig begivenhetsløse) turer til Lavangsnes i helga uten å ha sett fisk, måtte jeg ut og sjekke forholdene her i området. Tok meg en tur til Råna:

2205200611137cSWsDtGfgsyC4p2QX.JPG?25

Stod en stim ti meter fra land, plasket som besett. Jeg gjorde alt rett, listet meg i posisjon, la ut flua midt i stimen- og plutselig opphørte all aktivitet. Noen minutter gikk, og fisken dukket opp litt lengre bort. Dette skjedde flere ganger. Jeg ventet på land. Jeg stod og ventet i vannet. Jeg listet og snek meg på indianervis langs land for å komme i bedre posisjon, men hver gang jeg kom nært nok flyttet stimen på seg; eller forsvant helt. Dette foregikk i tre timer. Og da gav jeg opp. Trodde først det var småsei. Etter hvert så jeg fisk i midten av stimen som hoppet (klar av vannet). Mye smått, iallefall under minstemål. I utkanten av stimen gikk det større fisk, iallefall kiloen. Og det var mye fisk! Periodevis var det to flak.

Nydelige forhold. Det grå feltet i vannet til venstre for sola er fisk.

220520061139YYtqbjOjNMWCupxjqt.JPG?57

Kjørte derfor videre til en av mine "hot-spots". Der var det masse aktivitet! Telte til sammen 10 fiskesprett og 2 klask i vannet (fikk ikke med meg hvor de kom fra) på ca 2 timer. Fikk ingenting, da det blåste (som vanlig) motvind der jeg stod. Vanskelige forhold, rullestein og fjell bak meg. Velger akkurat nå å holde tett om hvor dette var. Skal tilbake dit denne uken.

Da jeg dro hjem, var det en liten krabat som stod og sperret veien for meg:

220520061138Be6zRa3BXFt8fxZr5m.JPG?72

Cochise

Endret av Cochise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 254
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kan mer enn gjerne vise dere fiskeplassene jeg fisker på, er ikke hemmelig.

Om det dermed medfører fisk, er jeg ikke sikker på:)

Skal kjøpe kort til helga og gjøre et forsøk på elveutløpet.

Neste gang sitter'n, k1t! Artig å få rapporter også fra ditt område. Det er jo ikke så langt å kjøre fra Narvik. Kanskje Propell og undertegnede tar seg en tur dersom du sier deg villig til å guide oss? :D

Lovet å legge ut en spoiler, den kommer her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Legger inn en liten rapport fra helgas SØ fiske på Andøya.

Lørdagen da dro jeg og noen venner til Lovika (Andøy kommune) og prøvde oss etter SØ i havet.

Det var sol og fint vær, litt mye vind så det ble mest kasting med sluk.

Det ble 2 stk SØ på meg, ikke akkurat megastørrelse på fisken men det var første SØ for året så det var morsomt.

5836_s.jpg

Samt en morsom bi fangst!!! Det hadde jeg aldri trudd jeg skulle få på sluk.

5837_s.jpg

5838_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æ e me! (hvis dere vil ha med en som skremmer vekk fisken med sluk!)

Propell og Cochise: Den haiplassen deres, er den mulig å nå fra land? :lol:

Man kan kaste fra land, men det er et stykke å gå langs fjellveggen. Plassen heter Aspenesskaret. Jeg vil anbefale å bruke klatreutstyr, men hvis man må, så går man vel på noen timer. Jeg regner med at det blir noen turer etter sjøørret i juni, og da er antagelig haien gått dypere.

Jeg vet ikke når jeg drar ut neste gang, men det blir helt sikkert en del turer til rombakselva senere på sommeren. Jeg har ingen problem med å spleise på bensin og olje hvis noen ønsker å være med. Det går Ca 30 l bens, og 20 hvis jeg klarer å beherske meg.

Endret av propell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Propell, både jeg og du vet at du aldri klarer å beherske deg :P Og det å gå til fots til Pigghå-plassen var jo en frisk idè... var iallefall en artig definisjon av ekstremhobby: Når man må ha både klatreutstyr og fiskestang med :D

Haha! Var nettopp inne på Villmarksliv. Ser det ikke er registrert norgesrekord for pigghå tatt på flue i saltvann. Der har du noe for oss, Prop :)

Ellers lurer jeg veldig på når vi får rapport fra Råna, det kokte av fisk sist jeg var der. Må ha vært SØ.

Prop, tar oss en tur når du kjem heim! Har masse tips til hvor vi kan dorge. Gstrike blir sikkert med :)

Cochise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir gjerne med jeg, men må vente til etter 9. juni. Eksamen er noe drit, går jo ut over fisket! Tror jeg dropper tanken om klatreutstyr og fiskestang, må vel muligens være mulig å få hai ved Leirvik??? Kan sikkert få mye spennende der. Noen som vet hvor dypt det er der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gstrike: Aner ikke hvor dypt det er ved Leirvik (annet enn at det er dypt), men det skal jeg finne ut. Måonies har sjøkart, skal spørre ham. Regner med du mener ved tunellen, ser ofte biler på nordsida av denne.

Ellers: Fikk høre at TePe, min eminente og fiskegale slukfeskar-onkel dro seg en sjøørret på Langstranda søndag. På første kast. Den var noe mager og ikke mye over minstemål. Så nå får jeg vel høre det neste gang jeg treffer ham :D Hører han har en spesialsluk han får mye fisk på, skal prøve å finne ut hva det er. Jeg har sikkert vært der ute 30 turer siden romjul uten å se eller kjenne blankfesk. Han tar seg to turer i året; og drar fisk halvparten av gangene. Skal sies at Tante K dro seg en SØ på 10,2 kg ved Beiarelvas utløp i fjor sommer.

Livet er ikke alltid like rettferdig :D Godt haill? :)

Tar meg en tur til helga, når vinden stilner litt.

Cochise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cochise : Sant det du sier, størrelsen kommer etterhvert, hvertfall så var det morsomt å komme igang.

Den bifangsten kom som et sjokk for meg, hadde aaaaldri trudd at det skulle være mulig å smelle i en sånnen på en 13g morildsluk. Uansett veldig morsomt... litt av en kamp, den fighta hardt og jeg hadden en 5-20g slukstang med 0.20siglon så d var meget interrsant å få den på land, ikke at den er kjent for å angripe folk men hver gang jeg skulle ta den i sporen så snudde den kjeften til så da var d bare å få handa unna... hehehe men den kom tilslutt på land.

Ellers fisker du / dere etter laks og ? eller er det bare Sø det går i ?

Jeg tenkt på det lille treffet jeg nevnte tidligere, hadde vært skøy og møtes et gjeng å fiska i ei elv eller i et vann som husa både laks, SØ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Propell : Nå har jeg ikke fastsatt noe dato for en Ballangs tur, men kjører fort en helg ditt.

Ellers så skal jeg har fri fra den 15 juni til 25juni, den lille ferie var avsatt til å fiske laks i Åelva (Andøy kommune) Men som det ser ut nå så er det elendig vannstand, og det er ikke sikkert at elva åpner engang. Alt avhenger av regn og atter regn, nevnte jeg regn ? :)

Så jeg driver å ser etter eventuelle andre fiskeplasser, tanken har streifa om en finnmarktur men det er langt ifra sikkert.

Så elvene i oftofjorden samt beiarn er elver jeg har tenkt på.

SÅ blir det hverken Åelva eller finnmark så blir det nokk garantert entur til Ballangen.

Så vi kan jo se det litt ann, men samla et gjeng og dratt å fiska en plass hadde vært megabra!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SØ rapport fra Andøya....

Søndag dro jeg entur til Nordmela og prøvde meg etter SØ i havet.

Det var sol men det var ganske kraftig pålandsvind, så det var ikke så lett og kaste. Men snøret kom ut på et vis ;)

I området her fiska jeg :

6178_s.jpg

6177_s.jpg

Det begynnte ganske dårlig, kjente ingenting når det var full flo, men fisket tok seg opp etter det hadde fallt litt. Fiska med fluestang, flytesnøre og en lekker Mickey Finn kjøpt fra Fiskersiden's Shop.

Det ble forøvrig 2 SØ på meg, ennå ikke værdens største men de blir større :D

6179_s.jpg

Alt i alt så var det en fin tur, passe bra vær og noen SØ i bettet, va mer kan man ønske!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjobing!

Fine bilder som vanlig, Andersen, og grattis med fin fisk! Ser ut som kjempeområde for SØ-fiske. Men, sjøørretene på bildet ser ganske brune ut?

Sjøl fisker jeg etter både sjøørret, sjørøye og laks. Tenker også på forum-tur, og er med på det meste. Så lenge det er blank-fisk det er snakk om :D

Tok meg en tur til Råna søndag kveld. Det hadde akkurat begynt å flø. Selv om det var vindstille, kom det endel bølger / dønninger inn på stranda; akkurat slik sjøørreten vil ha det. Har funnet ut at det er nytteløst å fiske SØ på blankstille overflate. Så faktisk en fisk i overflata da jeg kom. Den stod ikke langt ut fra land, like ved ei bøye, 100 m fra der jeg satte bilen. Så den en gang til mens jeg gikk bortover. Da jeg var framme, var det selvfølgelig helt dødt :P

Vel.

Tok noen kast der jeg hadde sett fisken. Uten resultat. Byttet flue. Fortsatt like dødt. Jeg regnet derfor med at den hadde flyttet seg. Satte på ei ny-bundet flue, 8-kroket dobbel. Egen kreasjon. Skikkelig lodden, og rosa i fargen, bundet av farget rev. Etter å ha blindkastet meg 20 meter bortover stranda fra der jeg begynte fisket, smalt det til i slutten av snøret:

310520060250ASe5UpU3JfVBHqSP36.JPG?30

En laks, nøyaktig ett kilo. Kunne ikke si meg misfornøyd, selv om det var sjøørret jeg primært var ute etter. Fisken var ikke akkurat feit, men etter å ha operert flua ut av leppa på den, blødde den kraftig.

Iallefall tror jeg det var en laks :)

3105200602231V3JfHwkMn9BnXYyg7.JPG?51

Og magesekken var full av:

3105200602112i3rCCoG2xAPwZGcEe.JPG?10

Bra at jeg hang på ei rosa flue :P

Nå kan jeg senke skuldrene og ta nr. 2 i havet :) Andersen, du leder stort mht antall :)

Stoppet også i Skjomen og på Langstranda. På tur til Skjomen traff jeg Måonies, som hadde vært ute og svingt stanga. Han hadde fått to småsei på sluk. Og det gikk ikke stort bedre med meg (fikk kun småsei på flua). Måonies hadde observert oter i området. :D Hører rapporter fra Sør-Skjomen om at det har stått mengder av sjøørret i området, men denne har vandret ut fra Sør-Skjomen.

Til slutt kjørte jeg til Langstranda. Der var det blankstille (!) og full flo. Hadde ikke napp. Så endel stor fisk som spratt 150 m ut.

Drar ut tors kveld sammen med SO

Cochise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjørøye! Ingen tvil :D

Gratulerer!!

Ser at den har spist krill. Stort sett det eneste sjørøya beiter på de første ukene i havet rundt hammerfest!

Skal vente ei uke før jeg tester sjørøya. Da skal denne kreasjonen testes....

krill.jpg

Må jo være "bænkers"!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Lars og Cardinal for fint svar.

Jeg tror faktisk dere har rett! Det merkelige med fisken, var at den ikke hadde en eneste godt synlig prikk på kroppen. Da jeg tok den ut av fryseren i dag, var de rosa prikkene langs sidene svært godt synlig. Trodde vel egentlig først det var en hybrid. Halerota var smal, som på en laks.

Lars: Fin flue, det der! Brukt epoxy på kroppen? Du gav meg nettopp inspirasjon til å sette meg ned med bindestikka igjen. Skal ut igjen i natt! Da skal får jeg teste Umpqua's "ferdigkjøpte reker". gleder meg som en unge.

Cochise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cochise : den ene var mer brun enn den andre, hehe! uansett så tror jeg det ikker er_altfor_lenge siden de har gått ut i havet... men de hadde spiste godt, fiskene gulpa småfisk som bare f....

Mickey Finn er ei flue jeg sverger til, har hatt suksess til SØ og laks med den flua der.

Må gratulere så mye med fin sjørøye, fin størrelse! Det er vel på denna tida den kommer ut i råna... prøvde meg aldri etter sjørøya mens jeg bodde i Ballangen... idiotisk spør du meg!! hehe

Men det er bra at fiske begynner å ta... å det er jo ikke lenge til elven i fjorden åpner! Noen jeg gleder meg mye til er nattifiske etter SØ i råna i august!! på brekket oppafør brua er det suverent etter sø! Der jeg har min personlige rek på SØ på enhands.... 2kg!

Forøvrig så blir det senja til helga, blir å fiske i Lakselva.

Vi har bestillt oss kort og det skal bli godt å fiske i en elv igjen... det har jeg lengta etter nå leeenge.

Andre som skal til Lakselva på senja ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Lars og Cardinal for fint svar.

Jeg tror faktisk dere har rett! Det merkelige med fisken, var at den ikke hadde en eneste godt synlig prikk på kroppen. Da jeg tok den ut av fryseren i dag, var de rosa prikkene langs sidene svært godt synlig. Trodde vel egentlig først det var en hybrid. Halerota var smal, som på en laks.

Lars: Fin flue, det der! Brukt epoxy på kroppen? Du gav meg nettopp inspirasjon til å sette meg ned med bindestikka igjen. Skal ut igjen i natt! Da skal får jeg teste Umpqua's "ferdigkjøpte reker". gleder meg som en unge.

Cochise

Det er helt vanlig at sjørøya nesten mangler pigmenteringen når den blir fanget i sjøen.

Sjørøye på kiloen er en bra fangst. Representerer vel snittvekta i de fleste vassdragene i troms/finnmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag kveld:

Endelig! Enkelte ganger klaffer alt. Måtte ut i jobbsammenheng onsdag kveld, pakket like godt stanga i bilen for å ta meg noen kast etter jeg var ferdig med oppdraget. Skulle egentlig til Råna, men havnet på et sted vest for Bjerkvik. Dette viste seg å være et lykketreff. Ideelle forhold for sjøørreten: Vindstille, med bølger og dønninger som slo innover stranda. Ikke livstegn å se i overflata, så jeg bestemte meg for å ta en sjanse: I og med at jeg allerede har dratt ei sjørøye, tenkte jeg at det kunne være verdt forsøket, å se om den var å finne også her. Valgte derfor ei rosa, lodden sak- som sist.

Sjørøye (denne gangen var jeg sikker i min sak :blink: ), ett kg blankt.

0206200619579ZuA65FVSZbOsRimvP.JPG?25

Hadde mange tilslag, men virket ikke som den var helt i bettet. Enkelte fisker fulgte flua helt inn til land. Da jeg begynte fisket, var det full fjære. Denne fisken tok idet det begynte å flø. Og da hadde jeg sikkert vært borti 10 forskjellige fisk (bevegelig fiske).

Mistet ei anna sjørøye på 7-8 hg like etterpå.

Bettet avtok ettersom det flødde. Hadde bestemt meg for å dra og la ut et siste kast for å få snøret på snella, da det plutselig spratt en fisk (anslo den til å være ca kiloet) bare 30 meter til venstre for meg. Den var ikke langt ut heller, kanskje 20 meter fra land. Hva gjør man i slike tilfeller? Tidligere har jeg tatt inn snøret, gått på land og bort til der fisken spratt og prøvd noen kast der. I og med at jeg allerede hadde berget turen, hadde jeg ikke behov for å stresse. Med min karma (og haill) får jeg vanligvis ikke slike fisker på land. Begynte derfor å fiske meg bort mot området hvor fisken spratt. To skritt-nytt kast. Da jeg hadde krysset halve distansen, lugget det plutselig i flua, som da var ca 8 m utenfor stangtuppen. Lirket flua nærmere og nærmere tangbeltet jeg stod i. Det gjorde utslaget.

Denne rakkeren tok akkurat før jeg måtte løfte flua opp (for ikke å sette den fast i tangbeltet):

020620062023X1DBJ5DqwxpXfocApO.JPG?69

1750 gram B)

Den var oppe i lufta hele fem ganger, men jeg klarte heldigvis å berge den. Den hadde flere lange utras, og dro fluesnøret ut gjentatte ganger.

020620062008WLmUn87ZX9W86mZUac.JPG?65

020620062031Xlcd8w9jsQ2qiABUs4.JPG?14

Både røya og sjøørreten hadde tomme magesekker. Røya var knall rød i kjøttet; og stapp full av rogn.

Cochise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flotte fisker!

Hvis du opplevde mye lugging i flua var det sikkert sjørøye.

For meg har det hjulpet å gå ned på krokstørrelse/ øke farten på inntrekket.

Røya avsløres veldig ofte i form av grov ploging etter flua.

Da hjelper det ofte å aksellerere inntrekket, for så å bråstoppe!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan

Mye flott fisk, nu vil æ å...

Æ prøve å ta første tur for iår i moro, har ikk fått fiska pga oppussing i heimen, nu når æ nærme mæ færdi kan æ slappe litt mer av så pittelitt maling først så e d tur :blink:

Vest for Bjerkvik har æ sett på mange gang, men bare kjørt forbi, men i morn blir d dit eller Råna :):blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet Pirmin!

Vest for Bjerkvik, blir det den lille elva som gar forbi Ellas Minne? Eller er det lenger mot Herjangen?

Regne me d blir ca dær, men e jo flere fine strender i området, har bare blitt me praten om å teste dær, men når Cochise kan så kan vel æ å :)

Ser foresten veldi fint ut før bjerkvik om du kjøre fra Narvik, tenkte mer å teste dær..

Endret av Pirmin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.