Gå til innhold
Fiskersiden

Ombygging av stang fra to-delt til fire-delt.


Terapifiskern
 Share

Recommended Posts

Tror det går dårlig. Stangemner kjøpes som oftest med "ferdige" skjøter. Det går sikkert å lage egne skjøter, men da bør det sikkert tenkes på fra starten av i byggeprosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av flere årsaker vil jeg ikke anbefale å gjøre dette med "godstanga". Du vil garantert ikke kjenne den igjen etter ombyggingen. Har gjort dette på to stenger bare for å ha prøvd det. Begge stengene brukes nå til andre ting enn fiske.

Fabrikkene bygger hver del for at de skal jobbe som en komplett stang. Dette får man ikke til ved å kappe opp en stang i fler deler. Enten kjøp en flerdelt stang, eller bygg en med en blank som er flerdelt. Synes du det er dyrt å kjøpe en flerdelt stang, glem alternativ to.

Endret av nordmøring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den aktuelle stanga er med spigotskjøter og disse produseres jo som hele emner og deles, ikke som topp-over stenger som produseres del for del.

Sitter likevel langt inne å kappe en super stang (Shimmano Technium DF 10' 3-15 gr)..... tror jeg ville få det til, men som du sier, det vil nok forandre aksjonen. Veldig nyttig å få svar fra noen som har prøvd dette :-)

Tenker jeg går for kjøp av ferdig firedelt stang. Firedelt er etter min mening ideelt da det er enkelt å dele den i to for å gå korte strekker mellom fiskeplasser samtidig som den er lett å reise med/gå lengre strekker uten å enten henge seg opp i trær/busker når den festes på sekken eller måtte bære den i hånden.

Fenwick Wild Wings, Berkley Twilight Travel, Edge Dynamic Light Spin (f. eks. http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Haspelstenger/Edge/Dynamic/Edge-Dynamic-Light-Spin-11--ML-5-25gr-4-delt-m-tube-133504-p0000064873.aspx) vil være gode kandidater. Noen som har prøvd disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg fester stang hylster på siden av sekken har jeg ikke problemer med at stangen hekter seg opp under marsj. En kamerat av meg har en fem eller fire delt speedmaster. Og jeg må jo si at den er meget hendig for turbruk. Den er så kort at den uten problem kan rulles inn i liggeunderlaget (ikke av oppbåsbar type)

Som andre sier, jeg ville ikke kutte i en stang. Da dette trolig bare ville ødelegge aksjonen totalt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutting avlyst :-). Takk for gode råd.

Har også en Beastmaster 8/9' som brukes til reise. Super den, men savner litt følelsen f. eks. en to-delt stang av god kvalitet gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt på denne http://www.sportsbutikken.no/default.pl?showProduct=32382&pageId=323 tenker jeg:-)

Vil vel være bra til både sluk og flue+dupp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som om jeg hadde sagt det selv. Enig :)

Har fått med meg at du har erfaring med ørretfiske med flue og dupp (lest i en bok). Er det ok om jeg ber deg om et utstyrsråd? Ville Kinetic Godspeed G2 Ultralight Spin ML 5-25gr som Skitt Fiske har bra tilbud på være bra til dette fisket? Eller er denne unødvendig lang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått med meg at du har erfaring med ørretfiske med flue og dupp (lest i en bok). Er det ok om jeg ber deg om et utstyrsråd? Ville Kinetic Godspeed G2 Ultralight Spin ML 5-25gr som Skitt Fiske har bra tilbud på være bra til dette fisket? Eller er denne unødvendig lang?

Takk for at du spør :) Ja, jeg har skrevet en god del om emnet og det er 1 av mine favoritt metoder . Jeg akn dessverre ikke uttale meg om stenger jeg ikke kjenner til , men den du nevnte i forrige post virker mer "pålitelig" til formålet. Jeg stoler dessverre ikke på noe fra Kinetik , dog er det etter erfaring fra andre varer.

Jeg bruker selv karpestenger til formålet og opp mot 13 # 1 eller 1 1/2 LB . Flott verktøy til formålet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikker på om ide'en til trådstarter er så dum. Selvfølgelig er det en sjanse å ta. Er stanga den desiderte favoritten og det er en tragedie om det går galt, hadde jeg ikke tatt sjansen. Er det derimot slik at stanga blir liggende hjemme p.g.a. Lengden....

Hvilken kasteklasse er det snakk om?

Trur at en slik ombygging kan lage mest trøbbel i den letteste klassen, da aksjon har mest å si om du f.eks. Kaster spinnere på 4-5-6-8g.

Er det der i mot ei stang på ti fot i klassen 5-25g eller noe tyngre, trur jeg tapet i kastelengde er marginalt.

Som sagt, om stanga ligger å støver ned og du er forberedt på å ta jobben, ville jeg gjort det, uten tvil :)

Edit; Så nå at det handla om en av de lange lette. Da er det nok et større problem ja :)

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikker på om ide'en til trådstarter er så dum. Selvfølgelig er det en sjanse å ta. Er stanga den desiderte favoritten og det er en tragedie om det går galt, hadde jeg ikke tatt sjansen. Er det derimot slik at stanga blir liggende hjemme p.g.a. Lengden....

Hvilken kasteklasse er det snakk om?

Trur at en slik ombygging kan lage mest trøbbel i den letteste klassen, da aksjon har mest å si om du f.eks. Kaster spinnere på 4-5-6-8g.

Er det der i mot ei stang på ti fot i klassen 5-25g eller noe tyngre, trur jeg tapet i kastelengde er marginalt.

Som sagt, om stanga ligger å støver ned og du er forberedt på å ta jobben, ville jeg gjort det, uten tvil :)

Edit; Så nå at det handla om en av de lange lette. Da er det nok et større problem ja :)

Stanga er i klasse 3-15 men tåler helt klart mer. Får se, som du sier, ikke bra at ei stang støver ned. Den gjør ikke det nå, men blir den mindre brukt tar jeg kanskje sjansen. Har poduktutviklerbakgrunn (fra et annet felt riktignok) og er både nysgjerrig og er vel over snittet nevenyttig :-)

Takk for at du spør :) Ja, jeg har skrevet en god del om emnet og det er 1 av mine favoritt metoder . Jeg akn dessverre ikke uttale meg om stenger jeg ikke kjenner til , men den du nevnte i forrige post virker mer "pålitelig" til formålet. Jeg stoler dessverre ikke på noe fra Kinetik , dog er det etter erfaring fra andre varer.Jeg bruker selv karpestenger til formålet og opp mot 13 # 1 eller 1 1/2 LB . Flott verktøy til formålet

Tar meg litt tid og ser etter gode tilbud på stenger av de typen du anbefaler. Tror også Guideline vil være bra. Har god erfaring med en fluestang av typen LPXe.

Takk for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 7 LPXe slukstenger, alle av den blå opprinnelige typen. Suverene stenger, om de nye er like bra vet jeg ikke, men Guideline sier ihvertfall at samme mandrill er brukt, de hevdet også at carbonen var den samme, men det siste tviler jeg på da prisen er redusert og 10-60g versjonen av den nye virker litt slaskete sammenlignet me den gamle. Har også diverse LPXe RS fluestenger, fra alle tre generasjonene, svært gode stenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.