Gå til innhold
Fiskersiden

Bruk av hempsvivel og farge på krok, har det betydning for fangsten?


scampern
 Share

Recommended Posts

Hei dere,

I det siste har jeg fått betydelig mindre fisk enn jeg fikk tidligere i sesongen, og jeg har ikke klart å bli klok på hvorfor.

Det som har endret seg er knyttet til utstyret mitt og litt endringer av fiskeplasser (varierer litt mer nå).

Har begynt å bruke hemp-svivel fra elbe som er sort. I tillegg har jeg begynt å benytte meg av enkeltkrok i stedet for treblekrok. Noen av enkeltkrokene mine har også vært sorte, og jeg lurer på om kombinasjonen av svivel med sort farge og sort krok kan ha skremt bort fisken?

Det må sies at når jeg kaster sluken så fisker jeg i alle vannlag. Prøver meg høyt oppe, midt i, og går ned til dypet.

Før kastet jeg med enkeltkrok også, men blank type, og knyttet rett på sluken eller en splitring.

Noen ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst tror jeg du erfarer kombinasjonen av dårlige bettperioder samt at det vel ikke uvanlig at fisken blir mer sky utover sommern...

Jeg ser ingen fordeler med enkeltkrok vs singel (unntak er kanskje mothakeløse singler hvis målet er c&r) Sort vs "gull" vs chrome tror jeg også er litt hips om haps på samme måte som fargevalg på selve agnet.

Generelt vil jeg si at det kanskje viktigste er at fisker med det du har trua på. Tror dette påvirker at du fisker mer varlig og er oppmerksom på signaler i vannet etter fisk.

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst tror jeg du erfarer kombinasjonen av dårlige bettperioder samt at det vel ikke uvanlig at fisken blir mer sky utover sommern...

Jeg ser ingen fordeler med enkeltkrok vs singel (unntak er kanskje mothakeløse singler hvis målet er c&r) Sort vs "gull" vs chrome tror jeg også er litt hips om haps på samme måte som fargevalg på selve agnet.

Generelt vil jeg si at det kanskje viktigste er at fisker med det du har trua på. Tror dette påvirker at du fisker mer varlig og er oppmerksom på signaler i vannet etter fisk.

Fordelen med en enkeltkrok er at man iallefall mister færre sluker og kan fiske dypere uten å være redd for å miste den. Mista ikke fisk heller (ikke mer enn vanlig)

Men troa må man ha, den har jeg mistet foreløpig, men skal ikke mange nappene til før den kommer tilbake ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du vil finne at erfaring tilsier at trebler rett og slett fanger mer fisk enn single...

Jeg ser poenget i at man slipper unna med noen færre bunnnapp, men akkurat den "fordelen" gir jeg ganske lett avkall på i jakten på fisk. Snører, sluker,kroker, splittringer og sluklås bør være som "forbruksvarer" å regne selv på ett tight budsjett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fargen på kroken kan ha noe å si i spesielle tilfeller, men det er nok neppe derfor du får mindre fisk.

Derimot hempelen kan virke avskrekkende, samt at den ofte forkludrer gangen på sluken, kast dem i søpla og knyt knuter.

Forøvrig tilsier også min erfaring at litt flere fisk blir med på land med treble bak sluken, men få av dem overlever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fargen på kroken kan ha noe å si i spesielle tilfeller, men det er nok neppe derfor du får mindre fisk.

Derimot hempelen kan virke avskrekkende, samt at den ofte forkludrer gangen på sluken, kast dem i søpla og knyt knuter.

Forøvrig tilsier også min erfaring at litt flere fisk blir med på land med treble bak sluken, men få av dem overlever.

Takker for svar :)

Da skal jeg prøve å knytte litt knuter igjen og se om det kan hjelpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tror det er litt avhengig av hvor klart vannet er også, under grumsete forhold/ mørke ferskvann har jeg fått de største brunørretene mine selv med svivel over og under gjeddefortom i stål i tillegg til hempe. I klare elver eller i vinterfiske etter sjøørret i sjø har fortom i fluorcarbon med knute rett i sluk og fjerning av splittring vært nødvendig. Dette varierer meget og vi har i mange tilfeller vært to som fisket, jeg med optimalisert uten svivel eller hempe og min sønn på 14 med kobberfarget svivel med hempe for sjøfiske, han har fått sky brunørret og jeg ikke.( for selvtilliten sin del håper jeg det er en ren tilfeldighet men vites ikke:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies jo at fisken ikke er redd for kroker fordi den instinktivt ikke forbinder denne ukjente metallbiten med noen fare. Men dere mener kanskje at fiskens analyse av de presenterte metalldingsene resulterer i at sluk og krok godkjennes, mens splittringer og hemper trigger røde varsellamper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først å fremst gjør deg kjent med det utstyret du bruker, husk at i utgangspunktet skal hver enkelt sluk/ jigg/wobbler brukes på sin egen måte for å fungere perfekt. Det eneste spinnfisket jeg egentlig bedriver er jiggfiske etter stor abbor(veldig sær på fortom) og der funker 50cm fluorkarbon mot en liten svivel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

virvler med hempe har en ulempe i at de kan forstyrre gangen til en del kunstagn(som det nevnes over). jeg har de siste åra brukt wobblerhemper av ulike merker. har dog funnet ut at mange av wobblerhempene på markedet er ræva og knekker, bøyer seg og ryker fort. så det gjelder å kjøre med kvalitet på hempene eller så kan man jo knyte løkkeknute rett i kunstagnet. når man knyter rett i kunstagnet kan det være lurt å ta en ekstra kikk på om det er noen ujevnheter/skarpe kanter der man skal knyte fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.