Gå til innhold
Fiskersiden

Selvmeitere og regler?


Henrik Jonsson
 Share

Recommended Posts

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

har vondt for å tro at de kaster fisk. vet at de ikke spiser småflekket rødhai,for de blir alltid liggende igjen etter dem,men så en med en pose blåstål,blid og fornøyd,med et sultent blikk... jeg har og lest at utlendingene ikke har lov å fiske med fast redskap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de bruker levende agn og ikke har lov til å bruke fastående redskap. Er vel saken grei. Ring til politiet og forklar saken. Henvis også til at dette faktisk er grov miljøkriminalitet. Hvis de fortsatt ikke finner det prisverdig å lette på baken og gjøre noe med saken. Tilby deg galant å samle inn all redskapen(f***skapet) for overlevering på et senere tidpunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å dokumentere det man finner med bilder. Gå tett innpå hermetikkbokser og ølbokser, så slipper man å stille spørsmålstegn ved nasjonalitet. Død fisk på land er også svineri man må ta bilder av. Når det gjelder hvorvidt de spiser fisken er stort sett svaret ja, men en kompis hadde observert en gjeng polakker som fisket sei fra en molo vestpå. Store stimer pen sei sørget for at de tydeligvis fikk mer enn de trengte, men likefullt ble alt kakka. Resultatet var at en diger haug med dau sei lå igjen på kai etter dem. Kun de største og fineste eksemplarene var tatt med. Det kan virke som om de tror at norsk natur er utømmelig, og nærmest selvrensende, samt at det er fritt fram for alt og alle til å gjøre alt man lyster. Selv har de jo tømt og forurenset sine egne områder så de er livløse.Men det må da tross alt være lov å forlange et minstemål av folkeskikk uansett om de jobber her som snekkere eller malere aldri så mye. Å utelukkende skylde på språkproblemer holder ganske enkelt ikke. Man kan ikke ansees som uangripelig kun fordi man ikke skjønner norsk. Visse ting skal man ikke trenge å bli forklart. Og ikke minst er man pliktig til å sette seg inn i lover og regler før man fisker. Fiskekort er vel også et fremmedord blant mange. Eneste plassen jeg vet de har blitt skremt fra er fluesona i Hemsila. Der fikk en gjeng polakker med øl i hånda, rævva i en stol og ti markstenger ute besøk av oppsynet. Han knakk stengene deres og kjeppjaga de vekk. Det hjalp! Godsnakk hjelper ikke alltid. Flere har nevnt at de føler seg temmelig ukomfortable med å konfrontere 4-5 østeuropeere på stigende promille, flere av dem temmelig røslige karer med morskt oppsyn. Så inntil videre får man dokumentere overtramp og melde fra i etterkant. Med nok veldokumenterte episoder i arkivet kan ikke lenger ordensmakten forholde seg nøytrale og passive. Alternativt kontakter man media og lar dem brette ut passiviteten hos de som skal passe på våre naturgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der fikk en gjeng polakker med øl i hånda, rævva i en stol og ti markstenger ute besøk av oppsynet. Han knakk stengene deres og kjeppjaga de vekk. Det hjalp! Godsnakk hjelper ikke alltid. Flere har nevnt at de føler seg temmelig ukomfortable med å konfrontere 4-5 østeuropeere på stigende promille, flere av dem temmelig røslige karer med morskt oppsyn. Så inntil videre får man dokumentere overtramp og melde fra i etterkant. Med nok veldokumenterte episoder i arkivet kan ikke lenger ordensmakten forholde seg nøytrale og passive. Alternativt kontakter man media og lar dem brette ut passiviteten hos de som skal passe på våre naturgaver.

Haha, jeg likte dødsgodt den episoden fra Hemsila, selv har jeg alltid lyst til å gjøre det samme, men det er veldig sant det du sier om konfrontasjon med disse fiskerne fra øst. Er ofte litt skremmende.

Akersvannet er et godt eksempel hvor dette overfisket helt har tatt overhånd, og jeg er redd lett tilgjengelig gjeddevann i Vestfold kommer til å lide, eller allerede lider samme skjebne. Vet de har et godt opplegg på Borrevannet, men der også fiska vi opp tre-fire ståsnører med levende agn den ene gangen vi var der i sommer. De er rett og slett vanskelige å få has på.

Jeg er meget spent på fortsettelsen, hvorvidt myndighetene evner å ta tak i dette. Prisen på billig arbeidskraft fra øst begynner å bli relativt drøy, og jeg frykter desverre den bare vil stige. For min del kan man gjerne innføre samme regler som man har for Pasvikelva, hvor bare norske statsborgere har lov til å fiske..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet de har et godt opplegg på Borrevannet, men der også fiska vi opp tre-fire ståsnører med levende agn den ene gangen vi var der i sommer. De er rett og slett vanskelige å få has på.

Hei, i hvilken del av vannet var dette? Borrevannet er mitt lokalvann og jeg fisker mye der, men jeg har ikke funnet ståsnører, sjølmeitere eller garn der på et par år. Kanskje jeg burde begynne å følge litt bedre med, dette hørtes ikke bra ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, i hvilken del av vannet var dette? Borrevannet er mitt lokalvann og jeg fisker mye der, men jeg har ikke funnet ståsnører, sjølmeitere eller garn der på et par år. Kanskje jeg burde begynne å følge litt bedre med, dette hørtes ikke bra ut...

Var i bukta på vestsiden av vannet der hvor det er en bekk som renner ut. Lå fire slike sirkler skåret ut i blå isopor, like dem som det var bilde av i starten av denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode poenger fra din side Henrik. Det kan hende at vi som kommer utenifra ser det annerledes ...

Greit å ha med seg litt av kulturen til Norge, dog bør kulturen være oppbyggende og ikke nedbrytende. Østeuropeere er blitt 1 katastrofe når det gjelder fiske, forvaltning av minstemål og forsøpling , og ikke minst det med å være innforstått med reglene ( bade skrevne og uskrevne...) Mange av disse driver fortsatt med ålefangst ( som de eksporterer )!! Her har vi 1 stor jobb for å få disse til å forstå hvordan det er - ønsker - er her i landet...

Kunne ønske at Østeuropeere var like respektflinke som vietnamesere ...

Jeg prøver å gjøre noe med det , jobber intens med det og med oppegående østeuropeere , som kan formidle det videre til sine "partisanos".

Derfor brenner jeg for : Fiskelappen og lisens for ALLE som fisker i Norge

Edit : Så vidt jeg har fått med meg av opplysninger , så har dere i Danmark lisens ti sjøs også . På Kanariøyene ( der jeg kommer ifra ) snakkes det nå å innføre fiske dager på lik linje som med jakt : Kun Torsdager og søndager !!

Må vi vente til at det blir slik hos oss også ??

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode poenger fra din side Henrik. Det kan hende at vi som kommer utenifra ser det annerledes ...

Greit å ha med seg litt av kulturen til Norge, dog bør kulturen være oppbyggende og ikke nedbrytende. Østeuropeere er blitt 1 katastrofe når det gjelder fiske, forvaltning av minstemål og forsøpling , og ikke minst det med å være innforstått med reglene ( bade skrevne og uskrevne...) Mange av disse driver fortsatt med ålefangst !! Her har vi 1 stor jobb for å få disse til å forstå hvordan det er være her i landet...

Kunne ønske at Østeuropeere var like respektflinke som vietnamesere ...

Jeg prøver å gjøre noe med det og med oppegående østeuropeere , som kan formidle det videre til sine "partisanos".

Derfor brenner jeg for : Fiskelappen og lisens for ALLE som fisker i Norge

Asiaterene er ikke alltid bedre, for et par år siden besøkte jeg et karpevann i nærområdet og jaggu trur du ikke hele bredden var dekt av stå-snører! 25-50 stå-snører som hang ut fra treerne, etter jeg hadde vært der å studert i noen timer så kom en stor og fornøyd asiatisk familie som kom for å dra opp fangsten i form av KARPE.

Men det fine med asiaterene er jo at de tar vare på alt de får av fangst, fra sørv og bergnebb til laks. Dette kan jo være dumt i visse tilfeller også :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asiaterene er ikke alltid bedre, for et par år siden besøkte jeg et karpevann i nærområdet og jaggu trur du ikke hele bredden var dekt av stå-snører! 25-50 stå-snører som hang ut fra treerne, etter jeg hadde vært der å studert i noen timer så kom en stor og fornøyd asiatisk familie som kom for å dra opp fangsten i form av KARPE.

Men det fine med asiaterene er jo at de tar vare på alt de får av fangst, fra sørv og bergnebb til laks. Dette kan jo være dumt i visse tilfeller også :glare:

Asiaterene er ikke alltid bedre, for et par år siden besøkte jeg et karpevann i nærområdet og jaggu trur du ikke hele bredden var dekt av stå-snører! 25-50 stå-snører som hang ut fra treerne, etter jeg hadde vært der å studert i noen timer så kom en stor og fornøyd asiatisk familie som kom for å dra opp fangsten i form av KARPE.

Men det fine med asiaterene er jo at de tar vare på alt de får av fangst, fra sørv og bergnebb til laks. Dette kan jo være dumt i visse tilfeller også :glare:

:) Er det noen jeg har kranglet mest med og når det gjelder ståsnøret , vel... Nordmenn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i bukta på vestsiden av vannet der hvor det er en bekk som renner ut. Lå fire slike sirkler skåret ut i blå isopor, like dem som det var bilde av i starten av denne tråden.

Takk, fisker mye i det området, så da skal jeg holde utkikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke uenig i det som skrives her, hva selvmeitere og andre ulovlige redskaper angår. Men det er en ting, når det gjelder Jarenvannet som det ikke sies noe om her. Det er faktisk et "ødelagt" vann i utgangspunktet! For ikke altfor mange år siden var nemlig Jarenvannet et av Norges beste røye/ørretvann, helt til noen fant det formålstjenlig å sette ut gjedde der. I lys av dette, hadde det kanskje ikke vært så dumt å utrydde gjedda, sammen med både mort og andre uønskede arter på en ryddig og ordentlig måte. Da kunne kanskje vannet settes tilbake til det det engang var viden kjent for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke uenig i det som skrives her, hva selvmeitere og andre ulovlige redskaper angår. Men det er en ting, når det gjelder Jarenvannet som det ikke sies noe om her. Det er faktisk et "ødelagt" vann i utgangspunktet! For ikke altfor mange år siden var nemlig Jarenvannet et av Norges beste røye/ørretvann, helt til noen fant det formålstjenlig å sette ut gjedde der. I lys av dette, hadde det kanskje ikke vært så dumt å utrydde gjedda, sammen med både mort og andre uønskede arter på en ryddig og ordentlig måte. Da kunne kanskje vannet settes tilbake til det det engang var viden kjent for!

Det var vel da de satte ut ørret der at vannet ble ødelagt vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For rundt 40 år siden kunne man gå ned til Jarenvannet og fiske seg en flott røyemiddag. Da fantes det ikke verken abbor eller gjedde der. Og hvem vil vel foretrekke gjedde framfor blank fisk?

Jo, men var ikke Jarenvannet et kjempefint røyevann helt til det kom ørret dit? Mulig jeg tar feil, men det er slik jeg har blitt fortalt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For rundt 40 år siden kunne man gå ned til Jarenvannet og fiske seg en flott røyemiddag. Da fantes det ikke verken abbor eller gjedde der. Og hvem vil vel foretrekke gjedde framfor blank fisk?

Jeg foretrekker 10-15 kilos gjedder fremfor 1-2 kilos blankfisk... men jeg kjøper maten min på butikken og fisker for opplevelsen og praktiserer derfor C&R.

Vann med blank fisk har vi veldig mange av her i landet, vann med stor gjedde har vi langt færre av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I lys av dette, hadde det kanskje ikke vært så dumt å utrydde gjedda, sammen med både mort og andre uønskede arter på en ryddig og ordentlig måte. Da kunne kanskje vannet settes tilbake til det det engang var viden kjent for!

på en ordentlig måte. mener du rotenon da eller?

har du tenkt på når vi skal slutte å forandre naturen/innsjøen? når skal vi stoppe? er det ikke bedre at vi stutter med store og voldsomme inngrep og heller tar vare på det som er? og lar naturen gå mest mulig sin gang.

jeg tror det er best om naturen får styre artsammensetning og annet i dette vannet(og resten av naturen) mest mulig sjøl. da vil alle skapningene i innsjøen få tid på seg til å tilpasse seg og bestandene av de ulike artene vil stabilisere og normalisere seg.

Og hvem vil vel foretrekke gjedde framfor blank fisk?

dette er jo utsagn som sier meg at du ikke er særlig med på at folk har forskjellige preferanser. folk er forskjellige og liker derfor å gjøre ulike ting.

og en annen ting;

hvor langt har hver og en av oss her i landet til et vann/elv med bra fettfinne-fiske?

svaret er ikke langt i det hele tatt!

dermed så burde folk ha litt magamål og slutt å drømme om at alle vann skulle vært fetffinne-vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på ingen måte noen fettfinne fantast. Snarere tvert i mot, faktisk. Jeg har alltid vært, og kommer alltid til å være en abbormeiter. Grunnen til det jeg skrev i mitt første innlegg, var den redsel trådstarter tydeligvis innehar for at Jarenvannet skal bli ødelagt som gjeddevann. Det er et uomtvistelig fakta at dette vannet ble ødelagt for mange år siden, uavhengig av om det var ørreten eller gjedda som ble innført først. Både øvre og nedre del av Vigga har alltid vært ørretførende, så jeg skjønner ikke helt at ørreten skulle vært en innført art, men det vet kanskje noen mer om enn meg. Jeg vet imidlertid at gjedda ble innført i vannet, og vet til alt overmål hvem som satte ut de første. Mitt poeng er at dette vannet ble endret med hensikt. Hva denne hensikten var er det bare den tankeløse fyren som gjorde det som vet.

Som tilsvar på C&R og mat i butikkene vil jeg bare si at slike utsagn faller på sin egen urimelighet. Jeg spiser all den fisken tar, selv om jeg ikke må fiske for å overleve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på ingen måte noen fettfinne fantast. Snarere tvert i mot, faktisk. Jeg har alltid vært, og kommer alltid til å være en abbormeiter. Grunnen til det jeg skrev i mitt første innlegg, var den redsel trådstarter tydeligvis innehar for at Jarenvannet skal bli ødelagt som gjeddevann. Det er et uomtvistelig fakta at dette vannet ble ødelagt for mange år siden, uavhengig av om det var ørreten eller gjedda som ble innført først. Både øvre og nedre del av Vigga har alltid vært ørretførende, så jeg skjønner ikke helt at ørreten skulle vært en innført art, men det vet kanskje noen mer om enn meg. Jeg vet imidlertid at gjedda ble innført i vannet, og vet til alt overmål hvem som satte ut de første. Mitt poeng er at dette vannet ble endret med hensikt. Hva denne hensikten var er det bare den tankeløse fyren som gjorde det som vet.

Som tilsvar på C&R og mat i butikkene vil jeg bare si at slike utsagn faller på sin egen urimelighet. Jeg spiser all den fisken tar, selv om jeg ikke må fiske for å overleve.

Jeg skjønner at du bærer nag for at noen "ødela" Jarenvatnet på den tida da det var et godt røye- og ørretvann. Har sjøl sett flere bilder av ørret rundt 10 kilo fra vatnet. Skulle gjerne opplevd dette sjøl ;)

Men.... Du skriver at det ikke er så lenge sida det var et godt ørretvann, og det er feil. Gjedda har vært der sida 70-tallet, og vi snakker rundt 40 år hvor gjedda har vært den dominerende arten. Eller.. det vil si, den dominerende predatoren. For den fisken som Jarenvatnet virkelig er bra på, er sik. Dette har vært en naturlig årsak til at Jarenvatnet fort ble et av Norges beste gjeddevann.

Hvis du så mener at vi ikke skal verne om gjedda, fordi vi bør være lei oss på grunn av at ørreten forsvant(?!), det er bare tull, fordi gjedda i Jarenvatnet nådde rekordstørrelse allerede tidlig på 80-tallet. Har du hørt om gjedda som ble fanget i 1989? ca 23 kilo? Godt dokumentert og fotografert. Har selv et bilde liggende heme.

Poenget er at det er for sent å få tilbake ørreten. Vi må fokusere på gjedda, som er en ypperlig sportsfisk og som trives i vatnet, med rikelig byttefisk. I tillegg er det sik i rekordstørrelse i vatnet, noe sportsfiskerne setter pris på spesielt om vinteren.

Det som er saken her er fisketrykket som har økt betraktelig, og de ikke fullt så sportslige metodene som utlendingene bedriver. Jarenvatnet er privat, i den forstand at det eies av et grunneierlag. Grunneierlaget jobber, dessverre ganske sakte, med å lage regler, rydde vatnet og opprette en "sportsfiskekultur" i vatnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at vannet har blitt ødelagt før er jo ikke noe godt argument for at det skal bli ødelagt igjen.

I hvertfall ikke etter min mening.

Jeg håper virkelig at det ikke er det du mener, Dalton.

Ingen er tjent med at de store gjeddene forsvinner fra Jaren, hverken vi sportsfiskere eller bestanden av gjedde.

Gjedde spiser gjedde, og den største trusselen mot gjedde bortsett fra mennesker er gjedde selv.

Jeg ser heller ikke at utsagnet mitt om at mat finnes på butikken faller på sin egen urimelighet.

Fisker man med stang i Norge er det primært opplevelsen man er ute etter, det å spise fangsten er sekundært.

Det er langt mer effektive metoder enn stangfiske dersom mat er primærmålet.

De som velger å ta med seg deler av fangsten til mat kan godt gjøre det, men jeg velger altså ikke det i mer enn 90% av tilfellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis poenget er å misforstå ting med vilje, ser jeg ikke poenget med å fortsette denne diskusjonen. Jeg har ingenting i mot C&R, jeg skjønner bare ikke vitsen. Jeg fisker også for både spenning og rekreasjon, men å plage fisk for moro skyld gjør jeg ikke. Dessuten er abbor utrolig godt. Min mening, mitt synspunkt. Hvis det ble forbudt å ta med fangsten hjem, hadde jeg sluttet å fiske! Sidestiller det nesten med å jakte med bedøvelsesgevær. Men det er min mening.

Jeg sier heller ikke at to feil gjør en rett angående Jaren. Jeg kjenner ikke gjeddenes forplantningssyklus og predatoregenskaper i detalj. Men det at gjeddene i Jarenvannet blir mindre, kan ikke det også skyldes at vannet huser en for stor populasjon av gjedder? Stor abbor spiser små abbor, men allikevel blir all abbor i et overbefolket abborvann små.

Innførsel av gjedde har også ødelagt andre vann, både på Hadeland og andre steder. Om det er "sportsfiskere" som gjør dette for å få flere vann å fiske gjedde i, vet ikke jeg. Dumt er det, uansett grunn. Jeg ble beskyldt for å være villig til å tukle med naturen når jeg snakket om å redusere, eller fjerne gjeddene fra Jarenvannet, men er det ikke tukling å flytte fisk til vassdrag de aldri hadde hatt muligheten til å migrere til på egenhånd? Jeg blir beskyldt for ikke å ha "magamål" og for ikke å se at andre kan ha andre interesser enn meg. Hvor dette kommer fra, er meg en gåte. Har da ingenting imot at folk fisker etter andre fiskeslag, og med andre metoder enn de jeg bruker selv.

Men, som sagt... Dersom målet for folk her inne er å misforstå det som skrives med vilje, ser jeg ingen hensikt i å fortsette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.