Gå til innhold
Fiskersiden

Norgesrekord Rødflekket Kutling


 Share

Recommended Posts

Jeg tok nettop en rødflekket Kutling på 11,2 cm. Den stående rekorden er 9,2 cm og 9 gram. Har ikke nøyaktig nok vekt, men kjøkkenvekten anslår den til alt fra 14-17 gram. Den ligger i frysen for øyeblikket. Er det meldt inn noen større?

http://postimg.org/image/qcmxb77dp/

http://postimg.org/image/rfp7y41n5/

http://postimg.org/image/s3xa18swx/

Endret av Schizo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vil kanskje tape et gram eller to når du tinar den, som andre frosne varer taper den vel litt vatn. Er usikker på kor nøyaktig vekta må være på så små fisk.. 0,05 gram?
Hadde først ringt og høyrt med Villmarksliv (om ikkje nokon svarar her fyrst), og deretter ringt og høyrt på politikontoret eller evt. eit apotek.

Det kan vel tenkast at det er nokre nürds i området som har ei mikrovekt til utlåns? Men då må vel den uansett sjekkast mot godkjent vekt etterpå.

Endret av Dr. Hook
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid skal det komme en tulling å være gledesdreper. Denne gangen er tullingen meg :-) Eg vet att KJS på forumet her har fått flere som nok er vesentlig større enn denne. Kanskje han svarer hvis han er innom tråden. Uansett gratulerer med en stilig kutling. Du vet hvor de bor, så det er bare å ta en enda større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vitner på at jeg tok den på krok heller, ser at det er et krav for rekord. Så det blir vel litt arbeid å få meldt den inn, og det gidder jeg ikke om det er på vei inn større fisk allerede.

For de som lurer ble den tatt under en trebrygge på en #14 krok og en liten rekebit. Og er du enda interrisert kan det nevnes at jeg hadde norgesrekord på rødflekket kutling og nye arter på artslisten min på planen. Jeg har ikke lappen så jeg hev meg på sykkelen og syklet i 15 minutter. Jeg fikk fisken jeg var ute etter og på vei hjem syklet jeg over en tegnestft. Ja, en tegnestift. Turen hjem ble litt lenger enn det jeg hadde håpet på, ca. en time lenger.

Jeg har vel forsåvidt et vitne som kom forbi da jeg skulle avkroke fisken, men det var en ukjent fyr med fluestang som skulle hjem for å se debatten. Jaja.

Endret av Schizo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer at jeg fikk et knippe rødflekka på 20g+, og jeg forsøkte faktisk å melde inn den største som nrek, men innmeldingen ble avvist pga. manglende vitner til fangst/veiing.

Hadde imidlertid en av de litt mindre i fryseboksen (såvidt over 20g), og denne er faktisk veid med vitner. Har imidlertid ikke kommet så langt at jeg har fått meldt inn denne ennå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer at jeg fikk et knippe rødflekka på 20g+, og jeg forsøkte faktisk å melde inn den største som nrek, men innmeldingen ble avvist pga. manglende vitner til fangst/veiing.

Hadde imidlertid en av de litt mindre i fryseboksen (såvidt over 20g), og denne er faktisk veid med vitner. Har imidlertid ikke kommet så langt at jeg har fått meldt inn denne ennå...

Men du har planer om å melde den inn? Jeg har jo ikke vitner på fangsten, så det blir vel mer pes å få meldt inn denne enn det blir å ta en ny og større. Nå vet jeg hvor de bor så jeg kan jo få turer dit med andre og da har man jo vitner om det skulle komme opp en rekord.

Se der ja der ryker rekorden min.

Får stå igjem med å ha fanget den første registrerte værtefall.....

Artig med første registrerte uansett. Du har vel en del andre rekorder også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du har planer om å melde den inn? Jeg har jo ikke vitner på fangsten, så det blir vel mer pes å få meldt inn denne enn det blir å ta en ny og større. Nå vet jeg hvor de bor så jeg kan jo få turer dit med andre og da har man jo vitner om det skulle komme opp en rekord.

Artig med første registrerte uansett. Du har vel en del andre rekorder også?

Trur det er vitner til veging som er mest prekært. Ein er jo ikkje alltid så heldig å ha med seg folk på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur det er vitner til veging som er mest prekært. Ein er jo ikkje alltid så heldig å ha med seg folk på tur.

Ikke vet jeg. De virker litt nazi på det.

Det kreves også underskrift fra minst én person som kan bevitne at de gitte opplysninger om selve fangsten og fangstredskapen er riktige. Finnes det ikke slike vitner, må fiskeren bekrefte riktigheten av de gitte opplysninger ovenfor notarius publicus, sorenskriver eller politimyndighet. Bevitnelsen vedlegges innmeldingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det ikke slike vitner, må fiskeren bekrefte riktigheten av de gitte opplysninger ovenfor notarius publicus, sorenskriver eller politimyndighet. Bevitnelsen vedlegges innmeldingen.

Då er jo saka grei. Er vel fortsatt verdt å melde inn? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske sikker på at det er tatt noregsrekordar der det ikkje har vore vitne til skjølve fangsten.

Det alternativet med notarius publicus, sorenskriver eller politimyndighet er vel oppført som alternativ om det ikkje finnast andre vitner enn deg skjølv? Eller er eg heilt på bærtur?

Dessutan:

7. SPESIELLE BESTEMMELSER

a. Juryen har i spesielle tilfeller anledning til å dispensere fra noen av de ovennevnte regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan vel melde inn og si at jeg ikke har vitner til selve fangsten. Kan også bare ringe de over helgen og høre hvilke sjangser jeg har for at den blir godkjent før jeg stresser rundt med å få en godkjent vekt og slik.

Gjer det! Ein telefon skadar aldri. :) Alt for mange rekordar går desverre juryen hus forbi fordi folk ikkje melder inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.