Gå til innhold
Fiskersiden

Den vanskelige pigghåen


PeterSL
 Share

Recommended Posts

Var ute en tur i går med surfstengene og fikk en pigghå. Er nesten et år siden sist pigghå, men jeg fikk fornyet minnet på hvordan disse krabatene er på land. De er så vanskelig å ha med å gjøre på land at jeg blir helt oppgitt. Den surret seg inn i håven ved hjelp av piggene. I tillegg ble også takkelet surret rundt fisken på grunn av rullingen den gjorde i håven. Det ble litt "stress" med å få fisken ut av håven, og det endte med at jeg måtte kutte takkelet opp i småbiter for å få fisken løs. Deretter fikk den raskt komme tilbake i sjøen, slik at den ikke tok mer skade av å være på land. Fisken svømte heldigvis raskt vekk og det så ut til at den klarte seg bra.

Så lurer jeg på: Hvordan skal man behandle pigghå for at minst mulig tull skal skje? Jeg tror aldri jeg har fått en pigghå uten at den har laget et voldsomt rot for seg selv.

Endret av Schizo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns den er enklast å "manøvrere", når eg held den i snuten. "Enklast" er ikkje heilt riktig ord, for det er vel sjeldan enkelt uansett. Spesielt om den er stor.

Avkrokingstang (typ lang) er og ein stor fordel på lite behjelpeleg fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Her følger noen enkle regler for håndtering av pigghå

1- ikke håv den. Løft på snøret, men ikke rykk

2- skinnet på siden og ryggen tåler en gaffeltruck, bukskinnet ikke fullt så mye

3- Ikke løft den etter halen, dette ødelegger ryggen dens

4- Fisker du etter pigghå med noe annet enn sirkelkrok, er du en tosk som fortjener å plundre en evighet (gjelder selvfølgelig ikke med pigghå som bifangst)

5- Den aller enkleste måten å få løs kroken på er å ha fisken i vannet, oppned, i ca ett minutt, da "sovner" den, og kroken kan lett fjernes.

På land : sett foten forsiktig fremfor fremste pigg, løft snuten litt, ta ut kroken med tang.

6- selvom fekting med pigghå kan være fryktelig festlig, anbefales det overhodet ikke

7- Pigghå som settes ut i fontener i sentrum overlever ikke

8- Utsetting kan foregå på så mange vis, ettersom pigghåen er hardfør, men det anbefales at den treffer vannet med hodet først, ikke sleng den etter halen, og ikke spark den til medfisker som så header den uti.

9- Rødlistet betyr ikke at den er forbudt å fiske etter sportslig, men det betyr at hvis du er nødt til å drepe den har du gjort noe feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Her følger noen enkle regler for håndtering av pigghå

1- ikke håv den. Løft på snøret, men ikke rykk

2- skinnet på siden og ryggen tåler en gaffeltruck, bukskinnet ikke fullt så mye

3- Ikke løft den etter halen, dette ødelegger ryggen dens

4- Fisker du etter pigghå med noe annet enn sirkelkrok, er du en tosk som fortjener å plundre en evighet (gjelder selvfølgelig ikke med pigghå som bifangst)

5- Den aller enkleste måten å få løs kroken på er å ha fisken i vannet, oppned, i ca ett minutt, da "sovner" den, og kroken kan lett fjernes.

På land : sett foten forsiktig fremfor fremste pigg, løft snuten litt, ta ut kroken med tang.

6- selvom fekting med pigghå kan være fryktelig festlig, anbefales det overhodet ikke

7- Pigghå som settes ut i fontener i sentrum overlever ikke

8- Utsetting kan foregå på så mange vis, ettersom pigghåen er hardfør, men det anbefales at den treffer vannet med hodet først, ikke sleng den etter halen, og ikke spark den til medfisker som så header den uti.

9- Rødlistet betyr ikke at den er forbudt å fiske etter sportslig, men det betyr at hvis du er nødt til å drepe den har du gjort noe feil.

Fisker du ETTER pigghå er du en tosk uansett i mine øyne. Freda fisk er freda fisk.

Nei, den er ikke bare rødlistet.

http://www.fiskeridir.no/fiske-og-fangst/aktuelt/2013/0213/pigghaa-freda-ogsaa-i-fritidsfisket

Endret av Vilhelm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott med kjapp korrigering. Takk Vilhelm.


Mao skal punkt fire være

Fisker du slik at du sannsynligvis får pigghå som bifangst med noe annet enn sirkelkrok osv

EDIT: ser at dette så litt sleivete ut ifht regler, men for ihvertfall vestlandskystmeitere på høsten skal det godt gjøres å unngå pigghåen helt, så når dere får dem, behandl dem pent og la de leve.

og jeg kan slenge til punkt 10 - Treffer du på en pigghåstim går det an å flytte seg eller vente til fisken har gjort det

Endret av Ølgylt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fin guide!

Fisker med sirkelkrok ja, det verste er ikke å få den ut av kjeften på fisken, det er når den spreller og prøver å ødelegge det den kan. Må si at det er en av de kuleste fiskene i Norge, og synd at den er truet. Jeg fisker selvfølgelig ikke målrettet etter den, selv om det er en kul fisk. Heldigvis tåler den mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Fikk en jæ...il stor en, tror den var rundt 1 kg. Er det normalt eller kan det være en annen type

Pigghå på 1 kilo regnes som ganske så liten pigghå. Den minste pigghåen jeg har fått ligger vel på 1,5kg. Den største oppunder 4. Ellers taes det jevnlig Pigghå på nesten 10kg. Fisk på 6-7-8 er langt i fra uvanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det forklarer litt. En fin fisk. Har du verken nøyaktig vekt eller lengde på den?

Uansett... Pigghå på over 5kg er kult. Fisker selvfølgelig ikke måltrettet etter disse, men å få en på størrelse med den du tok hadde vært gøy :D

Endret av Schizo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.