Gå til innhold
Fiskersiden

Starte med havfiske


sebs
 Share

Recommended Posts

heisann! Jeg har funnet ut at jeg gjerne vil forsøke meg på havfiske og lurer på hvordan jeg skal starte. Jeg kjenner ingen som holder på med havfiske, så det å bli med venner eller kjente er ikke mulig. Områdene jeg holder til er Bergen og Haugesund.
Hvilken stang burde jeg kjøpe? er dette et akseptabelt førstegangssett?http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Fiskesett/Havfiskesett/Beastmaster-Downrigger-15-40-Okuma-203D-Kj%C3%B8pt-l%C3%B8st-2248-----Venstresveiv-144543-p0000075934
Kom gjerne med andre tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann! Jeg har funnet ut at jeg gjerne vil forsøke meg på havfiske og lurer på hvordan jeg skal starte. Jeg kjenner ingen som holder på med havfiske, så det å bli med venner eller kjente er ikke mulig. Områdene jeg holder til er Bergen og Haugesund.

Hvilken stang burde jeg kjøpe? er dette et akseptabelt førstegangssett?http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Fiskesett/Havfiskesett/Beastmaster-Downrigger-15-40-Okuma-203D-Kj%C3%B8pt-l%C3%B8st-2248-----Venstresveiv-144543-p0000075934

Kom gjerne med andre tips!

Heisann!

Det settet du henviser til er ett trolling/dorgesett ikke et havfiskesett. Stanga vil være ubrukelig til vanlig havfiske, men fungerer utmerket til dorging/trolling ;)

Hva skal du fiske etter?

mvh. Thomas

Endret av Thomas94
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Det settet du henviser til er ett trolling/dorgesett ikke et havfiskesett. Stanga vil være ubrukelig til vanlig havfiske, men fungerer utmerket til dorging/trolling ;)

Hva skal du fiske etter?

mvh. Thomas

Ah okei. Som sagt så er jeg helt ny :P

Har du noen andre forslag til stenger/sneller?

Det kommer nok til å gå i torsk, sei og kanskje litt kveite etterhvert.

Endret av sebs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shimano Tekota er en knallsnelle, da gjerne i str 600 lc eller 700lc, spørs litt om hva dypet det er du skal fiske på er.

Med en beastmaster 20-30 lbs stang, vil være en grei kombo.

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Fiskesett/Havfiskesett/Beastmaster-Boat-20-30lb-Shimano-TLD-20-Kj%C3%B8pt-l%C3%B8st-2848---130628-p0000061995

Ellers er denne komboen sikkert fin til dit bruk, hvis du vil litt ned i pris.

Du sparer også mye penger ved å kjøpe snøre fra ebay.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :)

Hvis jeg skulle kjøpt meg et havfiskesett til det du beskriver ville jeg gått for dette:

Stang 30-50: http://www.elbe.no/fisk/produkter/stenger/batstenger/shimano_beastmaster_ax_boat_slim/no

Snella: da ville jeg nok gått for en Shimano Tekota 600LC/700LC eller noe i likhet med Shimano Torium m/farga multifilament slik at du har kontroll på dybda.

Velkommen til en flott hobby ;)

mvh. Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe fiske erfaring med akkurat den stanga, kun kjent på den. Men har generelt god erfaring med BeastMaster stenger av den typen.

Jeg har selv en BeastMaster 30-50 lb. som jeg ikke husker eksakt navnet på nå, men det er ikke den vanlige. Denne er helt kanon til blant annet torsk og sei fiske (tror den er fra England).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :)

Hvis jeg skulle kjøpt meg et havfiskesett til det du beskriver ville jeg gått for dette:

Stang 30-50: http://www.elbe.no/fisk/produkter/stenger/batstenger/shimano_beastmaster_ax_boat_slim/no

Snella: da ville jeg nok gått for en Shimano Tekota 600LC/700LC eller noe i likhet med Shimano Torium m/farga multifilament slik at du har kontroll på dybda.

Velkommen til en flott hobby ;)

mvh. Thomas

Har hatt et par beastmaster stenger og har elsket de, med unntak av stangringene som har vært noe av det dårligste jeg har vært borti. på 2014 modellen her så har de gått over til stangringene fra antares stengene som er kjempe. Det lover veldig bra. er nok en kanonstang til alle typer fiske...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på om jeg ville anbefalt en nybegynner å starte med 30-50lb utstyr. Greit at der er både dyp og strøm i hordaland, men det kan være greit å teste litt inshore før man begir seg ut på full pakke.

Endret av beerbellybob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på om jeg ville anbefalt en nybegynner å starte med 30-50lb utstyr. Greit at der er både dyp og strøm i hirdaland, men det kan være greit å teste litt inshore før man begir seg ut på full pakke.

+1

En 20-30lb stang er et mye mer allround stykke utstyr... mitt tips er enten DENNE eller DENNE begge er stenger jeg bruker selv og er veldig fornøyd med de...

Når det kommer til snelle så er det litt etter budsjett og hva planen er i forhold til bruksområde men til torsk og sei trenger ikke snelle med telleverk å være dumt hvis du kombinerer med ekkolodd. I det tilfellet er det Shimano Tekota eller evt. Daiwa Saltist som gjelder... Selv så foretrekker jeg Lever drag sneller og da er alternativene uendelige... Shimano, Daiwa, Penn, Accurate, JM, Avet osv... men alt dette kommer litt an på hva du skal bruke dem til og hvor mye du planlegger å legge i utstyret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15-30, 20-30lbs er adskillig mer brukbart all round. Lettere innaskjærs ville jeg til og med vurdert 12-20. Gjennom året og flest fisketimer er en 12-20 mest brukt. Kommer du til å bruke mye tunge pilker/søkker opp til 4-500gr er 20-30 bedre valg. Eivind har nevnt Tekota. Slt kan du ta en snelle uten telkeverk og få spolt på metermerket braid.en stang på ca 7 fot er ok all round. Agn/pilk. Hopp inn i en aktiv havfiskeklubb som deler kunnskap! Sjekk på nhf sine sider om klubber. Forhør deg litt!

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sebs

om det inkluderer sene, så er vi vel på en kombo til ca 2000, da sene fort koster over 1 kr meteren...

Lawson 6-12 inshore light bait er jo mye stang for pengene, og blir brukt av mange. Og jeg er fornøyd med Powerkiggeren min fra samme leverandør. Ser at Skittfiske kjøre tilbud på Lawson Inshore Boat 7, til 500,- Men jeg kjenner ikke den, men kanskje noen andre her gjør det?

Snelle, det er jo innimellom tilbud på Tekota 600... om du ikke trenger metermåler er vel TLD et sted å starte om du vil ha Shimano. Ellers har vel Lawson/Prey kommet noen sneller som ser lekre ut, men igjen kan ikke anbefalle noe jeg ikke har testet sjøl...

Har hatt et par beastmaster stenger og har elsket de, med unntak av stangringene som har vært noe av det dårligste jeg har vært borti. på 2014 modellen her så har de gått over til stangringene fra antares stengene som er kjempe. Det lover veldig bra. er nok en kanonstang til alle typer fiske...

Det er kommet to nye Beastmaster serier i år, den vanlige gule/svarte med "vanlige" ringer har blitt helt kul.. eh, nei gul. og har "tilsvarende" ringer, forhåpentlig i bedre kvalitet enn de fra forrige model, for de tålte ingenting...

Og så har den du tenker på kommet, som heter Beastmaster Slim.

Endret av cral
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom over denne mens jeg surfet litt på nettet http://www.villmarksbutikken.net/Produkter/Fiske/Havfiske/Sneller/Okuma-Cold-Water-Line-Counter-CW-453D-havfiskesnelle.

Hva er deres tanker om den? Har hørt mye bra om okuma, og prisen var langt fra ille. er dette en snelle som er beregnet for trolling? etter å ha lest litt på nettet så ser jeg at folk har brukt den til trolling, men også pilke fra båt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaringer med den snella.

Men generelt, desto mer ting å tang.. desto mer ting som kan gå galt.

Linefører, teller osv.

Har du linefører å får noe stort på, så kan det være en liten sjanse at linefører ikke klare å holde følge.

Tor Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telleren er i fot, så hvis du skal fiske i konkurranser er det en liten ulempe, grunnet litt klundrete å gjøre om til meter til fot hvis snella viser feil.

Men hvis du ikke fisker i konkurranser så har det lite å si.

Tror den snella skal være fin til prisen! http://avkrokenfiske.no/fiskeutstyr/sjo-havfiske/sneller/okuma-coldwater-line-counter-453d.html

Der får du den for en hundrelapp billigere og

Endret av Eivind Stensrud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom over denne mens jeg surfet litt på nettet http://www.villmarksbutikken.net/Produkter/Fiske/Havfiske/Sneller/Okuma-Cold-Water-Line-Counter-CW-453D-havfiskesnelle.

Hva er deres tanker om den? Har hørt mye bra om okuma, og prisen var langt fra ille. er dette en snelle som er beregnet for trolling? etter å ha lest litt på nettet så ser jeg at folk har brukt den til trolling, men også pilke fra båt.

Hei :)

Den snella har jeg kikka mye på, men fikk en shimano tld 20 til 999 kr på skittfiske sitt januarsalg.

Det beste rådet jeg kan gi deg er shimano. De koster litt skjorta men de kommer på tilbud her og der med jevne mellomrom.

Jeg kjøpte min første shimano snelle i 2005 og absolutt alle snellene mine enten det er havfiske eller haspelsneller er shimano nå, og ikke bare er alle sammen fantastiske å fiske med,men kvaliteten er overlegen.

I tillegg til mine høyst subjektive meninger om hva shimano kan gi av fiskeglede finner jeg trygghet i at jeg kan levere inn alle snellene en gang i året til shimano sitt verksted i norge og få full service på de til 100-150 kr pr snelle.

Og som tah nevner....mer dilldall er mer dilldall som skal tåle all slags påkjenninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt 2 stk av denne for å bruke til Trolling( http://www.villmarksbutikken.net/Produkter/Fiske/Havfiske/Sneller/Okuma-Cold-Water-Line-Counter-CW-453D-havfiskesnelle )

Jeg tror ikke jeg hadde brukt denne til noe annet, for det er en irriterende klikk lyd i snella ved innsveiving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger ut noen tips i forhold til budsjett og bruksområde.

Blir vanskelig og holde seg særlig under 3000 hvis man skal ha en viss standard og det bør man ha hvis man skal prøve seg på kveita, men har slengt sammen div til rundt den prisen men da er ikke snøret medregnet.

De første fire stengene liker ikke noe særlig 400+ bly og helst ikke langt over 300g så hvis man forventer å må bruke tyngre søkker må man opp på 20-30lb. Nå må det ikke misforstås dit hen at jeg mener det er kun disse som er brukbare men dette er gode alternativer i denne prisgruppen... Det er mulig at noe av utstyret kan anskaffes billigere div. andre steder men med linkene så har du iallefall litt ref. til pris. snellene kan også kjøpes fra ebay men det er ikke så sykt mye å hente på disse da det kryper opp mot 1000 lappen medregnet frakta og hvis man da må momse den inn er man på omtrent samme prisen + at man ikke har den samme garanti og reklamasjonsretten og støtte seg på.

Stenger:

12-20lb

Shimano Beastmaster CX 16-20lb

Shimano Beastmaster AX slim 12-20lb

Westin Dynamic 12-20lb

Daiwa Super Kenzaki Boat 12-20lb

Budsjett 12-20:

Kinetic Godspeed 12-20

20-30lb:

Daiwa Super Kenzaki Boat 20-30lb

Westin Dynamic 20-30lb

Shimano Beastmaster CX 20-30lb

Shimano Beastmaster AX slim 20-30lb

Sneller:

Shimano TLD 15

Penn Squall 30 ld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.