Gå til innhold
Fiskersiden

fiske ørret/røye når isen går?


ViktorS
 Share

Recommended Posts

Er veldig utålmodig etter å få fiskesesongen i gang (nei, isfiske er ikke noe gøy...)

Det jeg rett og slett lurer på er hvordan det er å fiske rett etter isen har gått? For så snart jeg ser ett vannhull ibisen, så skal jeg dit med stanga:)

befinner meg i hammerfest, og området det skal fiskes i er kvaløya, seiland, kvalsund/neverfjord og hatter/sennaland.

viktor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt suksess med Wolybuggere i krok #8-10 etter mørkets frembrudd inne på grunna. Litt som å fiske etter sjøørretten i sjøen. Der jeg fisker trur jeg ørreten tar flua for øyenstikkerlarver, eller ikke :) hvem vet. De tar den ivertfall..

Øyenstikkere er vel ikke det dere har mest av oppe hos deg, men jeg er rimelig sikker på at vårsulten ørret tar en Wolybugger pent presentert på grunna etter mørkets frembrudd oppe hos dere også :)

Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dupp er helt etter eget ønske, men nærmest ett must at den ikke roterer i kastet. Den største synderen til at folk plages med fortommer som henger seg opp i dupp eller hovedline.

Det er også en fordel og prøve å stoppe kastet like før nedslag for å gi fortommen mulighet til å strekke ut bak og forbi duppen. I tillegg tar jeg ett par raske turns på sveiva umiddelbart etter landing for å sikre at fortommen er mest mulig utstrukket. Men noe kluss og oppheng vil det uansett alltids bli...

Selv bruker jeg vanlige avlange kastedupper eller ørretbombe.

Jeg bruker så lange fortommer jeg føler jeg kan hanskes med...uten samtidig å gjøre det helt umulig å hove fisken på egen hånd. Rundt 5 meter er overkommelig når jeg fisker med 11 fotern.

Men som det antydes er det helt kurant å bruke 9-10 fot, kanskje den beste lengden å starte med.

Kasting med svært lange fortommer er litt for de viderekommende.

Jeg bruker ett tilnærmet flue Spey-kast hvor bare duppen løftes såvidt klar av vannet når stanga svinges sidelengs opp og bakover...og ut igjen i ett nytt sammenhengende kast - uten noen stopp-punkter. Med dette kastet er det uproblematisk å holde selv en ultralang fortom og flue klar av bakken og eventuelle trær i umiddelbar nærhet.

I starten av kastet skal altså fortommen fremdeles være fullt utstrukket i vannet foran deg og stanga peke lavt, rett ut mot duppen.

Du skjønner sikkert at det er fordelaktig med lange stenger hvis man skal fiske med så lang fortom.

Ikke bare gjør det selve kastingen enklere, men også under håving av fisk er det greit å ha så lang stang at man faktisk greier å styre fisken i håven med stanga. Bruker du 9-10 fot fortom klarer du deg helt greit med en like lang eller litt kortere stang.

Min pers på brunørret ble tatt nettopp på denne metoden. En klassisk dobbel March Brown i størrelse 12 var det som tilslutt lurte en av de riktig grove fiskene ut av hemmeligtjønna :) Fisken tok umiddelbart etter at jeg hadde tatt de første sveivene etter landing....flua hadde kanskje rukket å komme til "vakringene" der dubben landa.

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

<--melder lystfiskeren til å ta et duppkastekurs :D høres ut som du har kaste kunnskaper som folk kan dra nytte av :)

personlig melder jeg meg på bomberkurs :D

Bare gi beskjed om du er i Trondheimsområdet så skal det nok la seg ordne med å få skikk på flue/dupp kastinga :mobile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.