Gå til innhold
Fiskersiden

Pinsefiske etter blå, grønn, gress og berg


veg
 Share

Recommended Posts

Sakte men sikkert har sommeren tatt tak, og plutselig en dag var det grønt. Fiskelysten økte, men måneden mai har aldri vært noen utpreget fiskemåned for min del. prime-time for mange arter, ikke mye tid til å fiske. Endelig kom juni, og sist helg klaffa ting endelig. I strålende vær ble det noen turer med fin fisk av både det store og det små slaget.

Søndag

Hadde snakka lenge med Vetle om å gjøre et forsøk etter blåkjeft fra gummibåten, og på Søndag passet det endelig. Jeg hadde faktisk troa når vi fant balanse i båten og fikk presset farten opp til 7 knop utover mot området som har levert mang en blåkjeft opp gjennom årene, blant annet mine to første av sorten, tidlig i februar.

_IGP6554.JPG

Fine forhold, boblejakka forsvant når skyene lettet

Målet for dagen var å drifte mest mulig på blåkjeftplassene, og vi hadde begge rigget opp med tokroks paternoster med 7/0 j-kroker og litt pynt, agnet med makrell. Aller først hadde jeg dog lyst til å teste en plass litt grunnere. Her er det noen fine kanter, og jeg fikk en bra lyr her sist jeg var på fjorden, mens Sigve som var med fikk hvitting på over halvannet og en fin lange på godt over 5 kilo. Dette skulle ikke være noe dumt valg idag. Allerede etter første eller andre nedslipp kjente jeg tunge drag i andre enden.

Gav fisken god tid før jeg ga alle tilslags onde stemor (klisjé?) og ble nødt ta spenntak idet 6-12lb stanga fikk en dypere bøy enn jeg noensinne har sett den i tidligere. Det var jævlig tungt, og med flere hissige hoderistninger og lengre utras hele veien opp hadde vi egentlig forberedt oss på å skulle lande ei kveite, men det var en sjukt stor lange som åpenbarte seg i overflata. Fisken ble sikret med en ekstra krok i kjeven og lempet om bord, etter at vi hadde ryddet plass til den riktignok. Jeg klarte ikke helt å ta situasjonen seriøst idet fisken dro vekta til 18470g. En heeeelt grei oppjustering fra forrige pers som var en sykkelpumpe på snaue tre kilo.

_IGP6558.JPG

Klarte ikke annet enn å smile, ikke akkurat det en forventer på blåkjefttur

Vi fortsatte driftet utover mot dypere vann, og Vetle fikk på en fisk ganske kjapt. Vi konkluderte med at det var snakk om hågjel. Når det hugg brutalt og gikk rett i utras halvveis oppe ble det dog litt mer spennende. Hågjelen som hang på den andre kroken måtte bare finne seg i å bli dratt opp og ned i vannlagene. Skulle det liksom bare bli stor fisk idag?

_IGP6565.JPG

Full flex en plass mellom bunnen og båten, hva kan det være?

Ikke overraskende var det en stor sei som hadde tatt den andre kroken, med sine 6750g holdt det til ny pers for Vetle. Like etter dro vi på land på munkholmen for å ta en kopp kaffe og filetere litt,ville jo ikke bli plass til oss i båten om vi fortsatte å få sånne fisk. Her ble det selvfølgelig kikka etter microfisk, til tross for at vi ikke hadde utstyr til å fiske de. Tror likevel jeg skal teste det her en gang, virket veldig spennende i ura der ute

_IGP6566.JPG

Knallflott sei på 6750g til Vetle.

Etter denne pangstarten hadde vi ståltrua på resten av dagen, jeg gjorde til og med flere nedslipp med 150g sandeel etter seien, uten hell. Vi drifta over flere områder, og nå og da ble stillheten avbrutt av hissige napp med påfølgende bomtilslag, eller av at en hågjel brøt overflata. Sykkelpumpelanger opp mot snaue 2 kilo, småhvitting opp mot halvkiloet og ei lita brosme ble det også. Sistnevnte glapp faktisk i overflata og pilte rett ned på 150m dyp igjen. Javel.

Mot slutten av et lengre drift med flere sykkelpumpelanger og hågjel fikk jeg enda ett napp som lignet på de andre. På vei opp var jeg usikker, men jeg bekreftet til Vetle at det nok var snakk om en litt slapp smålange igjen. Likevel var det noe som stusset, jeg sveivet opp litt roligere enn vanlig, med jevn fart på sveiva. Sjokkfortommen traff toppringen med sitt sedvanlige klikk, og jeg kikket over ripa, jaggu var det ikke noe rødt på vei opp! Håven lå klar til pakking i garasjen enda, så her var det bare å få tak i fortommen og lempe fisken over ripa med jevn fart. Fååååår du nå blå? Joda, men denne skulle strengt tatt Vetle ha fått. Morro læll da shø.

_IGP6570.JPG

Blåkjeft på 950g, på tampen av dagen.

Vi kjørte sporenstreks opp for å drifte på nytt over samme område, men ingenting ville Vetles vei derfra, like etterpå floket snørene våre seg sammen, og når vi omsider var igang med å fiske igjen hadde det begynt å blåse opp såpass at vi bestemte oss for å flytte oss innafor munkholmen og teste etter andre arter. Etter to drift putret vi inn mot skansen med sjøsprøyt på alle kanter, det er lov å være føre var i gummibåt. Utstyr ble lempet ut, agnrester ble skylt ut av båten, og etter knoting i trafikken lempa Vetle meg og båten av og kjørte hjem til Steinkjer.

Mandag

Jeg sov lenge, men fisket dagen før hadde gitt meg blod på tann.Jeg slang meg med Sven og panzerDavid på leppefiskjakt utpå ettermiddagen. Jeg manglet vekt på gressgylt, og jeg var litt sugen på å slå klubbrekorden på bergnebb, som Sigve dro foran nesa mi året før. Først og fremst var jeg veldig gira på å chille litt i sola og flekke opp stinter på lett utstyr, for det er ikke feil bare det. 0,25 mono, tre splitthaggel og en 12# krok. Liten rekebit ble senket ned i sukkertaredekket steinur. Det var endel bølger og strøm, så det var blindfiske som gjaldt.

Etterhvert som det begynte og flø ble det mer og mer liv i leppefisken, og både berg (nebb/gylt), gress og grønn ble flekket opp. Mye småtteri, men to grønngylter utmerket seg. De veide 188g og 212g. To stykk specimen, og ny pers med den største. Fett å passere 200! David fikk også en gressgylt som skilte seg fra de andre, 90g holdt akkurat til specimen og ny pers. Ellers ble det berggylter som skapte litt jazz og noen søte små dvergulker før det døde ut og vi stakk hjem. Med diverse agntyver endte vi med 8-9 arter på noen fine ettermiddags og kveldstimer.

_IGP6601.jpg

Specimen og ny pers. Smellfeit grønngylte på 212g.

_IGP6605.jpg

David er faktisk allergisk mot fisk, så her fikk han poseringshjelp. Fin gressgylt på 90g, grattis med specimen!

Tirsdag

Vi var gira på mer microfiske, så vi var tilbake til samme tid som dagen før etter skole og jobb. Det var veldig grundt på fjæra, så jeg benyttet sjansen til å fiske i noen spennende hull mellom steiner, dette resulterte i en liten dvergulke og en tangsprell. Etterhvert som vannet steg flyttet vi rundt på oss for å finne de stedene leppefisken samlet seg først. Det gikk mye i bergnebb denne dagen, og alle tre noterte vi oss bergnebb på over 100g. Sven fikk på 101g, jeg fikk på 104g (klubbrek enn så lenge), og David toppa det hele med en på 107g. Jeg noterte meg også gressgyltepers på 81g og nok en specimen grønngylt på 180g. Sven brukte opp "veg, du e ein pikk"-kvota si og fikk også notert seg pers på gressgylt på 79g. Husker ikke totalt antall arter, men selv endte jeg opp med dvergulke, tangsprell, bergnebb, gressgylt, berggylt, grønngylt, sei, lyr og vanlig ulke, i tillegg til en bergkutling jeg flekka opp på Ila etterpå.

_IGP6647.jpg

Klubbrekord og pers på bergnebb, 104g.

_IGP6649.jpg

Sven med flott gressgylt.

IMG_8032.jpg

David fikk denne grove bergnebben på 107g, nesten specimen og knall pers!

Nå står muntlig eksamen for tur før jeg igjen kan lufte stengene. Da venter sommerferie og fisketurer både her og der. Inntil da takker jeg Vetle, Sven og David for fine turer i sommerværet, satser på at det ikke blir alt for lenge til neste gang!

Endret av veg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.