Gå til innhold
Fiskersiden

Fiskelykken på Ask


Hysic
 Share

Recommended Posts

Nå tenkte jeg at jeg skulle lage meg ETT emne her og poste alle mine forsøk i denne tråden. Skriver denne via Ipad, så er veldig spent på hvordan den kommer til å se ut på pc senere. Spesielt bildet....

Anywho.... Satt sammen tre raske takler nå nettopp, og en pulleyrigg. Planen er å fiske meg gjennom alle tre i løpet av noen dager. Monterte just nuh den mest den orange squiden, for jeg syns den virker kulest. Planen er å kystmeite her på Ask, så jeg tror egentlig at krokene er litt store...de er 4/0. Men får se. Agner opp med reke og knekker meg en liten pils ved siden av, så får vi se.

bilde1_zpsd311458a.jpg

Edit: Fikset bildelinken...

Endret av Hysic
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå ned litt i krokstrørrelse så har du nok sjangs for å få noe berggylt.

Eller lykke til :)

Hadde håpet på noe annet enn berggylt da...

Vel, da er jeg returnert etter forsøk nr 1 på mitt nye "storsatsningssted" nær heimen. Først litt om plassen før resultatet fra dagen i dag.

Askoslashy_zps1b72b5d9.png

Her et sted er det jeg fisker. Inni den blå sirkelen. Ask heter det der. Jeg tuslet ut på plassen jeg hadde sett med ut. Rigget taklet med reke og som vanlig bruker ikke jeg agntråd, for jeg ser for meg at det bare blir rot og bannskap når jeg møter agntråd. Vel, rekene ble altså fort hodeløse og montert fint på kroken, med skall. Av en eller annen grunn er bikkjen "en hund" (!pun intended!) etter rekehoder, så de gikk til ham. Kastet gikk ut og jeg kunne sette meg ned og hadde da denne utsikten her:

bilde1_zps68e44e2b.jpg

Ikke så aller værst det vel?! Må forresten ta med at da jeg kom ut døren hjemme så jeg ca 150 gås i frekk formasjon på vei sydover! Lekkert syn. Vel tilbake til svaberget mitt, der satt jeg da og ante fred og ingen fare, men derimot spenningen som bygget seg opp og knotten som beit. Det er merkelig det der med knott; Det trenger ikke være mange tilstede, det klør uansett noe helt vannvittig over alt på hele kroppen. Totalt hadde jeg vel fire kast, hvert fikk stå i ca 15 minutter, så holdt ikke på i mer enn en time ca. Kartet under viser ca hvor jeg satt (blå prikk) og hvor jeg kastet (svarte streker).

Frugaringrdsholten_zps851bafea.png

To ganger hadde jeg en betydelig bøy på stangtuppen, men den ga seg like fort som den kom. Jeg var egentlig på vei til å gi meg da jeg hørte det plasket voldsomt i vannet rett foran meg. Var det madammen som var kommet ned for å kaste stein for å narre meg? Neppe... Jeg prøvde meg med et kast til, som gikk mot der det siste plasket kom fra, litt til venstre for meg. De to lilla prikkene i kartet over viser to blåser som ligger der. Rett på innsiden av de tenkte jeg å treffe, slik at jeg skulle være sikker på å ikke dra de med meg. Slik endte det jo selvfølgelig ikke. Jeg MÅTTE treffe tauet på den ene blåsen, og satt GODT fast. Til det røk.... Det var den KULESTE blekkspruten min! :-P

Ble ikke noe fisk i dag, men er det rart? Jeg har fisket på den teiteste grunnen i hele verden! Har markert med gult hvor jeg har lyst til å prøve meg neste gang. Problemet der er bare det at dette er ifølge de som bor der "deres eiendom" og jeg har "ikke noe der å gjøre". Var ihvertfall det konemor og en venninne fikke høre da de var i den sydligste viken i det gulmarkerte område i kartet under.

Asksnes_zps1755bbd1.png

Så her lurer jeg. Er det noen som kan hjelpe meg med regler? Hvilke regler gir meg rett til å gå her og fiske? Ifølge fruen var de visst ganske oppdatert på hvilke regler som ga dem rett til å kaste folk bort? Jeg er jommen ikke sikker..... Men jeg vil gjerne fiske der....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tvil på agntråd. Det er konge! Hva er du ute etter egentlig?

Fisk! Jeg har fremdeles til gode både å få stor fisk, få flatfisk, få fisk på egne takler osv. Er ikke så kresen ser du, det kommer nok mer etterhvert! :-D

http://www.miljodirektoratet.no/no/Tema/Friluftsliv/Allemannsretten/

Såvidt jeg vet er det ingenting i veien for å ferdes i strandsonen iallefall. Ser frem til oppdatering, skitt fiske videre :)

Er det jeg mener jeg også, men så kommer vel kanskje det inn dette med om det er "hagen" deres eller utmark. Jeg mener jo det at når tomten måler 124 mål, da kan de ikke gå rundt der og kaste folk bort. Ut ifra det jeg ser om Allemannsretten, så kan jeg til å med bruke veiene deres utover der, så lenge jeg ikke bruker bil. Fett nok det! Her skal det fiskes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute en tur i går kveld igjen. Satt meg et lite stykke sør for den stripen jeg merket med gult. Rigget meg til, med bikkje og stang og før jeg visste ordet av det var utsikten min slik:

bilde2_zps0aaa7edc.jpg

Der satt jeg da, agnet med reke som vanlig og ikke noe agntråd... Burde vel kanskje fikset meg noe. Satt der spent som en treåring og ventet på noe liv i stangen. Tre ganger hadde jeg et raskt lite napp, før jeg innså at det mest sannsynlig bare var flaggermusen som fløy på snøret mitt som gjorde. Jeg agnet på nytt et par ganger, byttet takle (fra rød slange til grønne selvlysende perler), gikk ned i krokstørrelse, byttet tilbake igjen og etter halvannen time tenkte jeg at "Nei, ikke i dag heller". Sveivet raskt inn og til min store forskrekkelse var det noe blankt lite som glinset i tangen som kom opp.

bilde5_zps4150e004.jpg

Hadde greid å hukke denne stakkars lille krabaten her på vei opp. Var nok en litt for stor krok for han å bite over, hvilket er synd for jeg har vel faktisk ikke sypike på listen min... For å passe på å holde motivasjonen oppe må jeg få konstatere gårsdagens gladmelding: Alt fiskeutstyr som ble med ut på tur, kom også med meg hjem igjen!

Ellers, annen lærdom jeg har kommet på til neste gang: Ta med hodelykt. Det er faktisk begynt å bli mørkt ute nå når klokken nærmer seg midnatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokste opp på Kirkevik (Ask), og hadde et par turer til Askneset i min barndom (altså veldig lenge siden). Gikk da ned i vika (Kirkevik) og dels klatret langs land ut til neset (Det går en sti ned til vika fra hovedveien). Mener det helst var lyr og småtorsk som bet på sluken. Stod da på østsiden. Kan være verdt et forsøk også i moderne tid, men topografien ut til neset krever dagslys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde håpet på noe annet enn berggylt da...

Vel, da er jeg returnert etter forsøk nr 1 på mitt nye "storsatsningssted" nær heimen. Først litt om plassen før resultatet fra dagen i dag.

Askoslashy_zps1b72b5d9.png

Her et sted er det jeg fisker. Inni den blå sirkelen. Ask heter det der. Jeg tuslet ut på plassen jeg hadde sett med ut. Rigget taklet med reke og som vanlig bruker ikke jeg agntråd, for jeg ser for meg at det bare blir rot og bannskap når jeg møter agntråd. Vel, rekene ble altså fort hodeløse og montert fint på kroken, med skall. Av en eller annen grunn er bikkjen "en hund" (!pun intended!) etter rekehoder, så de gikk til ham. Kastet gikk ut og jeg kunne sette meg ned og hadde da denne utsikten her:

bilde1_zps68e44e2b.jpg

Ikke så aller værst det vel?! Må forresten ta med at da jeg kom ut døren hjemme så jeg ca 150 gås i frekk formasjon på vei sydover! Lekkert syn. Vel tilbake til svaberget mitt, der satt jeg da og ante fred og ingen fare, men derimot spenningen som bygget seg opp og knotten som beit. Det er merkelig det der med knott; Det trenger ikke være mange tilstede, det klør uansett noe helt vannvittig over alt på hele kroppen. Totalt hadde jeg vel fire kast, hvert fikk stå i ca 15 minutter, så holdt ikke på i mer enn en time ca. Kartet under viser ca hvor jeg satt (blå prikk) og hvor jeg kastet (svarte streker).

Frugaringrdsholten_zps851bafea.png

To ganger hadde jeg en betydelig bøy på stangtuppen, men den ga seg like fort som den kom. Jeg var egentlig på vei til å gi meg da jeg hørte det plasket voldsomt i vannet rett foran meg. Var det madammen som var kommet ned for å kaste stein for å narre meg? Neppe... Jeg prøvde meg med et kast til, som gikk mot der det siste plasket kom fra, litt til venstre for meg. De to lilla prikkene i kartet over viser to blåser som ligger der. Rett på innsiden av de tenkte jeg å treffe, slik at jeg skulle være sikker på å ikke dra de med meg. Slik endte det jo selvfølgelig ikke. Jeg MÅTTE treffe tauet på den ene blåsen, og satt GODT fast. Til det røk.... Det var den KULESTE blekkspruten min! :-P

Ble ikke noe fisk i dag, men er det rart? Jeg har fisket på den teiteste grunnen i hele verden! Har markert med gult hvor jeg har lyst til å prøve meg neste gang. Problemet der er bare det at dette er ifølge de som bor der "deres eiendom" og jeg har "ikke noe der å gjøre". Var ihvertfall det konemor og en venninne fikke høre da de var i den sydligste viken i det gulmarkerte område i kartet under.

Asksnes_zps1755bbd1.png

Så her lurer jeg. Er det noen som kan hjelpe meg med regler? Hvilke regler gir meg rett til å gå her og fiske? Ifølge fruen var de visst ganske oppdatert på hvilke regler som ga dem rett til å kaste folk bort? Jeg er jommen ikke sikker..... Men jeg vil gjerne fiske der....

Du kan gå langs fjære overalt der det ikke er militæranlegg. At folk har tatt seg til rette rundt om å tror at deres eiendomsrett går foran allemannsretten er ikke noe du trenger å bekymre deg om. Selv bruker jeg tang og klipper meg igjennom gjerder som går ned til vannkanten og de har glemt å sette opp port.

Det du ikke kan gjøre er å bruke brygger som fiskeplass hvis eieren ikke ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

@ Schizo: Skal prøve det neste gang. 😊

@Ølgylt: Takk for det, håper det kommer seg litt med fisk ja! 😁

Satt meg og knøyt noen tackler i kveld. Tipsene haglet fra leieboeren: Hold det enkelt! Derav den ene med kun en krok, intet annet. Har jeg troen på det...? Skal gi det et like ærlig forsøk som alt annet jeg prøver.

E9280F6A-ACC1-4E64-8054-123CB3836A51_zps

Etterpå tok jeg en tur og rotet i noe pukk! Fant meg tre småstein på ca 90 gram og laget noen søkker. Jeg er FOR gniten til å kjøpe søkker akkurat nå, evt jeg syns det var en luddig idé (stryk det som ikke passer for deg). Blir artig å se om de virker!!:-)

D9FE8B1C-EE38-4907-9610-F5EDD1A5E50E_zps

Nå har jeg postet fra telefonen i dag, og brukt Photobucket appen. Har ikke vært inne på pc for å se hvordan bildene blir. Gjør jeg det rett? Ser at bildene kommer frem, men er de pittesmå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De søkkene der kunne jeg prøvd under havålfiske på stygg bunn. Jammen ikke dumt.

Bling bling på taklene skal egentlig ikke ha for mye å si. Noen elsker det, noen bryr seg ikke. De fleste er veldig giret på dims og perler i starten, men det dabber ofte av etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Eivind Stensrud: Photobucket appen var ganske grei egentlig!

@BAN: De gangene jeg setter fast (nesten alltid) så er det for det første uten fisk, som i mitt tilfelle var det jeg aller helst ville reddet (siden jeg sjelden får noe som helst fisk). Men hadde jeg brukt kjøpesøkker, så gir jeg egentlig bæng i om jeg mister en krok og noen perler, så lenge kjøpesøkket kommer opp igjen (gitt ingen fisk på kroken da...). Men det er slik jeg tenker. 😜 Disse steinsøkkene bryr jeg meg ihvertfall fint lite om, men artig om de funker greit.

Ellers, ble ikke noe tur i dag, men skal rapportere straks jeg har prøvd meg igjen!😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.