Gå til innhold
Fiskersiden

Bitemerker på laks


Aurejeger
 Share

Recommended Posts

Ohoi :)

Jeg har som regel laksen live fra suldalslågen på storskjermen når jeg ikke ser på noe spes og bare tusler rundt og surrer med ting.

Jeg ser stadig ganske stor laks med noe som ser ut som bitemerker over ryggen.

Iblant fra et godt stykke foran ryggfinna til rett foran halefinna, noen arr ferskere enn andre.

Det er klart at ikke all laksen var den grove størrelsen den er nå da bittet ble påført, men noen arr er som sagt ferskere og da tenker jeg at det må være en enda grovere fisk som har påført de skadene.

Har noen av dere peiling på hva slags fisk dette kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakter seien på laks?

Jeg kan tippe at det er opp til 20-30 cm mellom bittmerkene på de store fiskene.

Laksen har heller ikke blitt angrepet nedenifra som jeg har sett merker etter på andre fisk, men ovenifra.

Seien må vel være en av få jegere som er rask nok og kan bli stor nok til å påføre slike merker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakter seien på laks?

Jeg kan tippe at det er opp til 20-30 cm mellom bittmerkene på de store fiskene.

Laksen har heller ikke blitt angrepet nedenifra som jeg har sett merker etter på andre fisk, men ovenifra.

Seien må vel være en av få jegere som er rask nok og kan bli stor nok til å påføre slike merker?

Sel var det... :) når det er sagt er ikke seien ufarlig for laksen den heller, men da på smoltstadiet.

Har fått storsei på våren med 5-6 lakseyngel i magen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Du skal heller ikke se bort fra garnskader. Fra lakseelvene i Sør-Trøndelag har jeg erfaring med mye av dette til tider. Ulovlige flytegarn er sport i enkelte lokalsamfunn - dessverre. Men du sier bitemerker, og da er det vel det du mener. :-) Kan du beskrive hvordan de ser ut, strl osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.