Gå til innhold
Fiskersiden

Makrellstørje i Norge 2014


fiskeri
 Share

Recommended Posts

Hillersøy har visstnok gitt opp letingen for i år, de har brukt rundt en halv million på bunkers og andre utgifter.

Blir uansett spennende å se om det blir trekking på tilsvarende kvote til neste år, nå var det jo flere som var interesserte i år, så kanskje neste båt på lista overtar jakta?

Albacore er i så tilfelle neste, og etter der Sjarmør, vestervon og Bluefin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blei observert 8-10 størjer ved Bømlo forrige veke.

Hmmmmmm, kunn 30 min med båten min så er jeg der. Blir till å ta en skikkeleg tenkerunde.......på hva en treng for fiskeutstyr og overnattingsutstyr...... :shiftyninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det?

Hvorfor kan ikke sportfiskere fiske etter tunfisk? Hva er det som gjør tunfisken hellig, og blåkjeften "fritt vilt"?

Gulost er gulost, fisk er fisk

Martin : Verdens bestand , kanskje ??? ;) Rødlistede arter bør vi holde oss unna . Jeg har selv kjørt tunfisk fra jeg var 1 litten drittunge og forstå følelsen av å ha disse i enden av snøret ( tom UV jakt) Blåkjeft er ikke fritt vilt hos meg nå lengre...( Fredet om bord for lengst ) dog kan det hende at jeg er blitt mykere i takt med at årene tar meg...

Edit : Får nå faktisk mer glede av å fange det største av de små , en de største av de store som er i ferd med å forsvinne for våre etterkommere...Det er ikke størrelsen som teller , har jeg hørt...Det er opplevelsen :)

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin : Verdens bestand , kanskje ??? ;) Rødlistede arter bør vi holde oss unna . Jeg har selv kjørt tunfisk fra jeg var 1 litten drittunge og forstå følelsen av å ha disse i enden av snøret ( tom UV jakt) Blåkjeft er ikke fritt vilt hos meg nå lengre...( Fredet om bord for lengst ) dog kan det hende at jeg er blitt mykere i takt med at årene tar meg...

Enig i at bestanden skal bestemme om fisken er fiskbar. Men når ekspertene (og de kan vel mer om bestanden enn noen her) sier at yrkesfiskerne kan få en kvote, så kan sportsfiskerne også få prøvd seg på arten. Og med krav som for eksempel CR på all fisk, så ville ikke sportsfiskerne hatt noen påvirkningen av bestanden over hode (selv om noen BFT hadde endt i dørken).

Om nå sportsfiskerne hadde fått fri tilgang til BFT, så skal den også fanges på stang, før vi kan begynne å snakke om at det vil påvirke betanden. Og med den mengden tuna vi finner i Norge så skal men neste vinne i Lotto før man får en BFT.

Dette året er over når det gjelder BFT, men det kommer et nytt år neste år

- Gi oss sportfiskere tilgang til verdens råeste fisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at bestanden skal bestemme om fisken er fiskbar. Men når ekspertene (og de kan vel mer om bestanden enn noen her) sier at yrkesfiskerne kan få en kvote, så kan sportsfiskerne også få prøvd seg på arten. Og med krav som for eksempel CR på all fisk, så ville ikke sportsfiskerne hatt noen påvirkningen av bestanden over hode (selv om noen BFT hadde endt i dørken).

Om nå sportsfiskerne hadde fått fri tilgang til BFT, så skal den også fanges på stang, før vi kan begynne å snakke om at det vil påvirke betanden. Og med den mengden tuna vi finner i Norge så skal men neste vinne i Lotto før man får en BFT.

Dette året er over når det gjelder BFT, men det kommer et nytt år neste år

- Gi oss sportfiskere tilgang til verdens råeste fisk

:) Tilgangen finnes allerrede om man kan flytte på seg til 2. verdens del , og kan betale for det... Jeg vokste opp i 1 liten fiskelandsby på G. Canaria og husker fortsatt båtene som kom inn med Albacore ( svære) tatt med korte stang og med snøre like lang som stanga. Tøffe fiskere , skal jeg si...Bestanden ( og den årlige levebrød for kystfiskerne) ble dessverre utryddet av japanske drivgarnskip rundt om øyene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er her jeg mener at vi sportsfiskere bør på en eller annen mystisk måte prøve å få med en stemme i det hele slik at det ikke kun er penga som rår, men denne opplevelsen som Martin Lopez her snakker om.

Mulig dette er noe av det mest naive som er skrevet på hele internett, men det går greit.... hvis jeg eller noen jeg kjenner greier å lande en BFT i min levetid utenfor her jeg bor :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.