Gå til innhold
Fiskersiden

Makrellstørje i Norge 2014


fiskeri
 Share

Recommended Posts

http://www.kystmagasinet.no/foredling/2014/makrellstorje-arets-kvote-verdt-15-3-millioner/

Her er lit mere om detaljene rundt håndteringen av Størja! som dere ser så er det ikke bare å slenge dem på dekk og ned i containere, da blir den fort verdiløs. Er ikke Størja rett behandlet så blir nok prisen veldig lav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det være noen øknomiske begrensninger på hvor lenge de kan kjøre rundt å lete, uten å fylle båten med tuna?

Ja og nei. "Olavson" har fått et tilskudd, og når dette er brukt opp må de evt. lete på frivillig basis (gratis). "Olavson" har jo ingen kvote. For "Hillersøy" er situasjonen litt annerledes. Finner de ikke fisk, så blir det tap (og det er faktisk ganske sannsynlig når kun to båter skal prøve å finne fangstbar størje utenfor vår langstrakte kyst). De vil nok prøve i det lengste og så lenge det er vær til å lete. Det er fremdeles noen uker å gjøre det på. For "Hillersøy" er dette altså litt gambling rent økonomisk, men det har de nok tatt takhøyde for. De vet bedre enn noen hvor tilfeldig og vanskelig dette fisket er.

Samtidig må vi innse at en liten kvote (nok til èn båt) og et lite lete-tilskudd til et letefartøy er det Norge klarer å stille opp med i år. På 1950-tallet var flere hundre fartøy involvert i fisket (notbåter, følgefartøy, sløyefartøy m.m.) og da var det naturligvis lettere å lokalisere fisken (ryktene spredte seg raskt). Men selv i den tid var det båter som avsluttet sesongen uten å få størje på dekk. Et eventyr for noen få, greit nok for mange, men dessverre også økonomisk tap for noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå har tråden skjena ut i en rettning som jeg helt personlig ikke synes noe om. Jeg er sportsfisker og bryr meg fint lite om lønnsomheten til bedrifter som drar nytte av norges geografiske plassering, men jeg er jo heller ikke mer naiv enn at jeg skjønner at pengene lokker. Og der blårussen øyner mulighet til å tjene en slant blir det jo satsa selvfølgelig.

Nå er det ennå tidlig å si, men hvis denne arten slår seg til ro her og blir her framover, hva slags regler og begrensninger er gjeldene idag og hvilke regler burde vi ha med tanke på at sportsfiske i seg selv kan gi muligheter for opplevelser og kanskje til og med turistfiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå har tråden skjena ut i en rettning som jeg helt personlig ikke synes noe om. Jeg er sportsfisker og bryr meg fint lite om lønnsomheten til bedrifter som drar nytte av norges geografiske plassering, men jeg er jo heller ikke mer naiv enn at jeg skjønner at pengene lokker. Og der blårussen øyner mulighet til å tjene en slant blir det jo satsa selvfølgelig.

Nå er det ennå tidlig å si, men hvis denne arten slår seg til ro her og blir her framover, hva slags regler og begrensninger er gjeldene idag og hvilke regler burde vi ha med tanke på at sportsfiske i seg selv kan gi muligheter for opplevelser og kanskje til og med turistfiske?

Forstår deg , dog er det bedre at alle blir informert om hva som foregår , og at det skjer åpent :) Så takk til de som følger med og informerer resten. (håper at de ikke får tak i noen ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva slags regler og begrensninger er gjeldene idag og hvilke regler burde vi ha med tanke på at sportsfiske i seg selv kan gi muligheter for opplevelser og kanskje til og med turistfiske?

Gjeldende regler for i dag er veldig enkle, all fangst av størje er forbudt, og skulle den landes som bifangst skal den vel straks settes ut igjen så langt det lar seg gjøre.

Sportfiske etter makrellstørje er da også selvfølgelig ulovlig per i dag.

Det vil nok uansett ta lang tid før deler av kvoten settes av spesielt til sportsfiskere, slik det gjøres i enkelte andre land, om noen gang ?

Min mening er helt klar, jeg har mer sansen for det fisket man ser på TV fra USA, hvor kun håndredskap, green stick og slikt er tillat, og hvor det er begrensninger, ofte på to fisk per tur eller lignende.

Nå er det slik at med det kostnadsnivået vi har i Norge, så ville det aldri blitt noe lønnsomt fiske, men det kunne kanskje appellere til en og annen sportfisker, og kanskje gjøre spesielle charterturer mer populært osv.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil nok uansett ta lang tid før deler av kvoten settes av spesielt til sportsfiskere, slik det gjøres i enkelte andre land, om noen gang ?

men det kunne kanskje appellere til en og annen sportfisker, og kanskje gjøre spesielle charterturer mer populært osv.

Kofor lang tid?? Det er vell vi som sporsfiskere (og ev charterforetak) som må krevje en del av kvoten på samme måte som på andra plasser runt om i verden? Jeg ser fore meg at her ligg sjangsen til at utkantnorge kan bli noe ekstra ordinært med tanke på storviltfiske (sportsfiske) Fisket kan truligtvis drives på samme måte som på mange andre plasser i verden. Tenker spesiellt på Mexico der man har reddet arter gjennom at forby kommersiell mengdefangende fiske på disse artene og i steden satset på sporsfiske vilket har reddet samfunn (d.v.s. kommuner) fra utrydding...............

Les f.eks om Cabo San Lucas:

http://www.southwickassociates.com/portfolio-view/cabo-san-lucas-economics-of-sportsfishing/

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og tror at vi som sportsfiskere må presse på noen av disse organene og peke på artsmangfold og turismefiske og hva nå enn vi kan finne på for å kunne få en del av denne kvoten.

Men hvis det er som det sto i en artikkel over her ett sted at snittvekta er på 320kg så er jeg ikke helt sikker på hva slags utstyr en sportsfisker må dra med seg for å ha en kjangs.

Også må man trene litt som Arild Haugen og litt som Aukland brødrene for å være rustet for brytekamp mot etter som jeg kan skjønne en av havets desidert sprekeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kofor lang tid?? Det er vell vi som sporsfiskere (og ev charterforetak) som må krevje en del av kvoten på samme måte som på andra plasser runt om i verden? Jeg ser fore meg at her ligg sjangsen til at utkantnorge kan bli noe ekstra ordinært med tanke på storviltfiske (sportsfiske) Fisket kan truligtvis drives på samme måte som på mange andre plasser i verden. Tenker spesiellt på Mexico der man har reddet arter gjennom at forby kommersiell mengdefangende fiske på disse artene og i steden satset på sporsfiske vilket har reddet samfunn (d.v.s. kommuner) fra utrydding.............

Norge har ikke akkurat noen god tradisjon for å sette sportsfiske foran noe som helst. Oppdrettsnæringen, sjøfiske etter laks med faststående redskap, skyting av gjedde etc etc. Det er ingen grunn til å tro at denne arten blir noe unntak, særlig med tanke på den ytterst marginale andelen som vil ha mulighet til å bedrive sportsfiske etter disse fantastiske fiskene. Men blir det lagt nok press på så kanskje, det er i hvertfall lov å håpe. Jeg er evig optimist i hvertfall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ennå tidlig å si, men hvis denne arten slår seg til ro her og blir her framover, hva slags regler og begrensninger er gjeldene idag og hvilke regler burde vi ha med tanke på at sportsfiske i seg selv kan gi muligheter for opplevelser og kanskje til og med turistfiske?

Makrellstørje vil ikke slå seg til ro i Norge!! det er EN bestand i hele Atlanteren og går bare langs norskekysten om det er beite for den.. det vil si makrell sild brisling osv. Det er stort sett bare de største størjene som går langs norskekysten. Nå har Størjefangst vært forbudt i mange år og kvoten på 30 tonn i år er bare forsøksfangst! blir det ikke tatt noe særlig i år, vil jeg ikke tro det åpner opp for noe fiske etter den. Først må vi ha nokk fisk langs kysten vår samt at Atlanterhavbestanden må være bærekraftig nok! kvotene er nå gradvis økende men ikke særlig mye.. fremdeles er det omtrent det samme som kvoten for kun Norge var på 50 tallet!!

Det politiske og det økonomiske spørsmålet burde vært diskutert på en annen tråd!! Denne tråden er vel ment for oss som er veldig interessert i dette samt om hvordan det går får de to båtene som driver søk etter størja nå i denne stund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik, om du gidder å lese rapporten jeg linket till så vill du skjønne at det ikke er snakk om, citat: særlig med tanke på den ytterst marginale andelen som vil ha mulighet til å bedrive sportsfiske etter disse fantastiske fiskene." slutt citat

Marginale andelen!!?? der skjønner jeg ikke hva du meiner. Fra og ha vert en by på 3-400 personer så har byen "explodert" til å være 20.000 og den byen med raskest vekst og med minst kriminalitet i heile Mexico, endast p.g.a. den "marginale" andelen" av sportsfiskere, det er akkurat det siste som ikke er noe som hellst "marginal" vi snakker her om miljarder av... just det, dollar, grunnet noen av verdens mest attraktive sportfiskearter :D


Vedr talerett i dette forum!!?? Jeg har fore meg at dette er ett sportfiske (fritidsfiske?) forum, ikke et forum for næringsfiske og mest effektiv fangstmåter. Dette er dog bare hva jeg har trudd til nå da?

Det er trass allt den dessidert beste økonomien for ei natsjon og spesiellt i utkantstrøk, hvis en kunn driver med sportsfiske (les tillater sportsfiske) på dei mest attraktive artane for sportsfiskarane, det viser vartende en av alle dei forskjellige undersøkelser som er gjordt vedr dette frem til dags dato........

En driver et intektsgivende charterfiske, og du har fortsatt ressursene kvar til kommende års fiskecharter (mest dreier det seg om C&R men det dreier seg også om forsking (mærkingsforsøk) i tillegg til ett litet attall som også høstes

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bundet makrellimitasjoner og er klar, tar tohåndsen med meg ut på havet når laksesesongen er over :P

glemte å si at all fisk over 65cm går ut igjen, for det vil redde bestanden. er iallefall det intrykket jeg har etter laksefiske..hehe :P

Endret av S.Niken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik, om du gidder å lese rapporten jeg linket till så vill du skjønne at det ikke er snakk om, citat: særlig med tanke på den ytterst marginale andelen som vil ha mulighet til å bedrive sportsfiske etter disse fantastiske fiskene." slutt citat

Marginale andelen!!?? der skjønner jeg ikke hva du meiner. Fra og ha vert en by på 3-400 personer så har byen "explodert" til å være 20.000 og den byen med raskest vekst og med minst kriminalitet i heile Mexico, endast p.g.a. den "marginale" andelen" av sportsfiskere, det er akkurat det siste som ikke er noe som hellst "marginal" vi snakker her om miljarder av... just det, dollar, grunnet noen av verdens mest attraktive sportfiskearter :D

En driver et intektsgivende charterfiske, og du har fortsatt ressursene kvar til kommende års fiskecharter (mest dreier det seg om C&R men det dreier seg også om forsking (mærkingsforsøk) i tillegg til ett litet attall som også høstes

Jeg vet ikke om vi uten videre kan dra erfaringer fra Mexico over på oss selv. Mexico har nærhet til verdens største marked for sportsfiske, kombinert med vilje for tilrettelegging. Så fort noen her på berget tar seg betalt, noe en må gjøre hvis man skal bedrive big-game fiske med norsk kostnadsnivå, skrikes det om "lorder" og ekskludering av den gemene hop. Men så lenge kvotene er omsettelige, vil det være fult mulig å kjøpe seg en kvote og bedrive turistfiske på den.

Vi har allerede en av de mest verdifulle sportsfiskebransjene i Europa i form av elvefisket etter laks, og se på hvor elendig den ressursen blir ivaretatt. Selv jeg som er innfødt og i nogenlunde geografiske nærhet har sluttet med elvefisket etter laks og drar heller til Sverige for å fiske laks for bare det å stå ved en norsk lakseelv gjør meg ille til mote. Den nest mest verdifulle må være vårt havfiske, der legger vi på begrensinger som gjør at en (ansvarlig) turist må slutte å fiske etter en dag eller to. Nå vil muligheten for C&R på tuna være mye bedre enn torsk og sei fra 80 meters dyp, men poenget er at vi har en lei tendens til å gjøre hva vi kan for å begrense mulighetene for turistfiske.

Jeg håper virkelig tuna kan bli den arten som viser at vi klarer å holde to tanker i hodet samtidig, for jeg er som nevnt evig optimist. :)

Ellers, fortsett gjerne med oppdateringene. Jeg følger med på AIS selv, men en får ikke med seg alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makrellstørje vil ikke slå seg til ro i Norge!! det er EN bestand i hele Atlanteren og går bare langs norskekysten om det er beite for den.. det vil si makrell sild brisling osv. Det er stort sett bare de største størjene som går langs norskekysten. Nå har Størjefangst vært forbudt i mange år og kvoten på 30 tonn i år er bare forsøksfangst! blir det ikke tatt noe særlig i år, vil jeg ikke tro det åpner opp for noe fiske etter den. Først må vi ha nokk fisk langs kysten vår samt at Atlanterhavbestanden må være bærekraftig nok! kvotene er nå gradvis økende men ikke særlig mye.. fremdeles er det omtrent det samme som kvoten for kun Norge var på 50 tallet!!

Det politiske og det økonomiske spørsmålet burde vært diskutert på en annen tråd!! Denne tråden er vel ment for oss som er veldig interessert i dette samt om hvordan det går får de to båtene som driver søk etter størja nå i denne stund!

Er av samme oppfatning. Så et program om makrellstørje/BFT for en stund siden. Det er en veldig fascinerende fisk. Den er varmblodig og visstnok veldig intelligent. Det er èn bestand i hele Atlanteren og det er bare de største fiskene som vandrer så langt nord som norskekysten. Hvorvidt det skal åpnes for fiske på denne bestanden bør vurderes i lys av dette. Hadde vært jækla gøy å fått en stor BFT på stang i Norge :)

Tror nok at bestanden kan etablere seg i Norge mtp økte sjøtemperaturer og store mengder pelagisk byttefisk som sild og makrell mfl.

Endret av Nikolassisen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om vi uten videre kan dra erfaringer fra Mexico over på oss selv. Mexico har nærhet til verdens største marked for sportsfiske, kombinert med vilje for tilrettelegging. Så fort noen her på berget tar seg betalt, noe en må gjøre hvis man skal bedrive big-game fiske med norsk kostnadsnivå, skrikes det om "lorder" og ekskludering av den gemene hop. Men så lenge kvotene er omsettelige, vil det være fult mulig å kjøpe seg en kvote og bedrive turistfiske på den.

Vi har allerede en av de mest verdifulle sportsfiskebransjene i Europa i form av elvefisket etter laks, og se på hvor elendig den ressursen blir ivaretatt. Selv jeg som er innfødt og i nogenlunde geografiske nærhet har sluttet med elvefisket etter laks og drar heller til Sverige for å fiske laks for bare det å stå ved en norsk lakseelv gjør meg ille til mote. Den nest mest verdifulle må være vårt havfiske, der legger vi på begrensinger som gjør at en (ansvarlig) turist må slutte å fiske etter en dag eller to. Nå vil muligheten for C&R på tuna være mye bedre enn torsk og sei fra 80 meters dyp, men poenget er at vi har en lei tendens til å gjøre hva vi kan for å begrense mulighetene for turistfiske.

Jeg håper virkelig tuna kan bli den arten som viser at vi klarer å holde to tanker i hodet samtidig, for jeg er som nevnt evig optimist. :)

Ellers, fortsett gjerne med oppdateringene. Jeg følger med på AIS selv, men en får ikke med seg alt.

Even om jeg ikke liker det du skriver her Erik er jeg nødt til å holde med for du har rett i det du skriver.

Men husk på en liten ting, det var de s.k. "Lordene" som virkeligen fekk opp augene på er norrmenn vilka enorme verdier som låg "skjult" i laksefisket. Neste skritt var og åpne augene for verdien i havfisket (Røst m.a.) og det var også disse forhatlige "Lordene" som viste veien dit (som t.ex WildWater) Og skal jeg vere ærleg så må det trulegtvis nye "Lorder" til for å vise vein ut til Big Game fiske på Tuna her i Norge, derom rår det vell inget tvivel...........

Er det sant at det utenfor norske kysten går verdens største Tuna, ja da er det ingen problemer att få hit fisketurister om dei så må reise et varv runt jorda

Og husk også at turisfisket, d.v.s. Big Game her i scandinavia faktisk var en realitet for si så där 50 år siden:

https://www.youtube.com/watch?v=1pPEuA8KEKM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

They done a similar test fishery for skolest in 2005(i think). They found out that Norway lacked the infrastructure to prepare the fish properly (descaling mostly) and get it out to the right markets, mainly france.

There is no reason to believe with an ill suited fleet, crews and distribution network that tuna will be anymore viable than skolest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

They done a similar test fishery for skolest in 2005(i think). They found out that Norway lacked the infrastructure to prepare the fish properly (descaling mostly) and get it out to the right markets, mainly france.

There is no reason to believe with an ill suited fleet, crews and distribution network that tuna will be anymore viable than skolest.

If in a couple of years we start seeing a sizeable quota, I deem it more than likely that whatever lacking infrastructure there may be will be upgraded in order to maximize the gains from the fishing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mine tvil om at de vil kunne lage en fornuftig produksjonslinje for tunfisk siden mesteparten av Norsk fiskeindustri fungerer etter prinsippet shit in shit out.

Sterke meninger, svake begrunnelser.. Greit å være litt mer nyansert før man angriper en hel næring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sterke meninger, svake begrunnelser.. Greit å være litt mer nyansert før man angriper en hel næring?

Mildt sakt useriøst innlegg! Er vel folk her inne som kan fortelle om hvordan fiskeflåten jobber, jeg tror Ban`s intrykk er ganske feil! Norsk fiskeri har nok forandret seg enormt de siste 40-50 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk fiskerinæring er i verdenstoppen, så det mangler ikke på hverken maskiner, kapital eller ønske om å gjøre ting best mulig. At vi har et høyt kostnadsnivå i Norge, er jo det som raskest tar livet av spennende marine prosjekter. Det er heller ikke snakk om å lage tunfiskkoteletter eller størje-nuggets i Norge. Størja er som makrellen - den holder seg best ved å la mest mulig av skrotten være en enhet. Jevn og riktig kjøling/ising og logistikk for å få kortest reisetid til markedet som betaler best er nok det som er viktigst for lønnsomheten.

Angående sportsfiske etter størje, så hadde jo det vært en spennende næring som også kunne gitt arbeidsplasser og flotte opplevelser. Ja, de gjør de i andre land, men dersom man følger årets jakt etter makrellstørja (og ser avstandene som er tilbakelagt), så ser man kanskje at dette fisket ikke er så lett å organisere eller forutsi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående sportsfiske etter størje, så hadde jo det vært en spennende næring som også kunne gitt arbeidsplasser og flotte opplevelser. Ja, de gjør de i andre land, men dersom man følger årets jakt etter makrellstørja (og ser avstandene som er tilbakelagt), så ser man kanskje at dette fisket ikke er så lett å organisere eller forutsi.

Nordmenn (og mange andre) betaler flere titusner for å oppleve fiske etter og ha en mulighet for å fange BFT. Når kunnskapen øker og større stimer med BFT i våre farvann er jeg sikker på at dette vil være noe vi kan selge langt utover bare norske fiskere. Problemet er som regel at nordmenn satser for lite på sportsfiskere, og det må utlendinger til for å få etablert en camp med kvalitet tvers igjennom. Vet at det er allerede noen som har begynt å tenke på dette (uten norsk bakgrunn).

Jeg gleder meg stort til den dagen vi ikke trenger å reise til Cape Cod, North Carolina eller Prince Edward Island for å jage etter BFT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.