Gå til innhold
Fiskersiden

Er dette takk og farvel til storørreten i Skjerstadfjorden..?


Recommended Posts

Tenkte faktisk å ta kontakt for å diskutere hvordan vi kunne gå fram for å få fram vårt synspunkt, du kom meg i forkjøpet med en glimrende måte.

Glimrende Morten! :thumbsu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som det er bra oppslutning ja, krysser fingrene for at galskapen blir stoppet!
Husker at det for en tid siden sto et stort banner mot oppdrett langs veien mellom Tverlandet og Fauske, vet du noe om hvem som sto bak dette?

Har lagt info i en tråd på hifisentralen.no, i håp om at noen der også signerer..

Foreslår at vi legger ved linken til oppropet med jevne mellomrom for enkelthets skyld..

http://www.opprop.net/nei_til_mer_oppdrett_i_skjerstadfjorden

Endret av maskinisten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp veldig bra, ser på Facebook att det er mye delinger og det signeres fortsatt!

Banneren du tenker på henger på en fjøs/naus på strekninga der fotoboksen er, før du komer til nordvika - mener jeg!

Ser for meg att det blir litt mobilisering etter jul med litt protest. Parkeringsplassen på Vågan, få opp stor banner å samle underskrifter og media.
Men vi får se hvordan det utvikler seg!

Å stoppe denne galskapen - æ håpa å ønska men æ tror desverre fornuften ikke finner rot her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

maskinisten : Oppfordrer deg til å legge ut det bra innlegget du tilføyde oppropet, her også! :D

jeg måtet skrive litt i bloggene for å få ut litt tanker - noe på innspill jeg har fått i dag

Les gjerne her http://www.trollinginord.no/oppdrett-skjerstadfjorden/

Endret av BusterSCC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er grei

********************************************************************************************************

Nei til mer oppdrett i Skjerstadfjorden!

Norges, og kanskje også verdens største bestand av stor sjøørret står i fare for å bli utryddet.
Lakselus er som kjent et stort problem som uten unntak følger i kjølvannet etter lakseoppdrett.
Skjerstadfjorden er oppvekstområde for en meget storvokst og tallrik bestand av sjøørret, i norsk målestokk er denne bestanden pr. i dag uten sidestykke.
For Skjerstadfjordens vedkommende har det blitt sagt at oppvekst/beiteområdene til sjøørreten hovedsakelig er fra området rundt Mjønes og utover mot Godøystraumen,
Dette er for så vidt greit, men det er på langt nær hele sannheten.
Sjøørreten finner man i absolutt hele fjordsystemet, det både nært land ved begge sider og så vel som midtfjords.
Med andre ord så vil et eventuelt oppdrettsanlegg, uansett hvor i fjordsystemet det plasseres påvirke sjøørretbestanden negativt mtp. økt tetthet av lakselus, medisinering og ikke minst avlusningsmiddel som igjen dreper ned reke og krepsdyr som igjen er en viktig del av kostholdet til ørreten.
At noen i det hele tatt våger å tenke tanken på å utsette Norges største bestand for denne risikoen er helt umulig å forstå!
For veldig mange sportsfiskere er det nettopp fisket etter stor sjøørret som er årets store høydepunkt i Skjerstadfjorden, fiskere kommer jevnt og trutt fra hele landet for å oppleve dette fisket.
Hva med verdiskapningen dette sportsfisket tilfører lokalsamfunnet rundt Skjerstadfjorden, er ikke denne verdiskapningen/disse pengene like mye verdt?
I tillegg er det verdiene i form av det sosiale og som ikke minst også gir en gevinst i form av psykisk helse som igjen ikke kan måles i kroner og øre, hva med det?
En ting er sikkert, vi må verne denne fjorden og sjøørretstammen for alt det den er verdt.
Vi har gang på gang sett hvordan det har gått med sjøørretbestandene ellers i landet, tenk bare på hva som har skjedd for eksempel. i Trondheimsområdet..
Sunndalsfjorden var også en gang en av Norges aller beste sjøørretfjorder, ørreten som fanges der er nå så lusebefengt at bare en brøkdel av ørreten overlever og vokser opp.
Si ja til oppdrett i Skjerstadfjorden, så går det garantert ikke mange år før vi har samme tilstander her.
Si nei til oppdrett, så er det en sjanse for at vi også i fremtiden kan oppleve et sjøørretfiske i verdensklasse i vårt eget nærmiljø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det er snakk om et NYTT anlegg, ikke etablering av oppdrett?

Jeg trodde bestemt det lå anlegg i Skjerstadfjorden fra før (?)

Edelfarm på Rognan ligger midt i vandringsveien til sjøørreten fra Saltdalselva og Wenberg fiskeoppdrett ligger på Fauske. Det har også vært torskeoppdrett der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer oppdrett tilsier større lusemengder, ved den søkte lokasjonen er saliniteten også høyere, det tilsier også bedre vilkår for lakselusa.

Det er for øvrig også mange andre grunner til at mer lakseoppdrett er uønsket i fjorden, både med tanke på bunnfaunaen, reke, krepsdyr, at det er gyteområde for torsk, rødlistede arter osv, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Oppdatering:

Jeg har nå laget et skriv som vi i morgen 12.01-15 sender til Nordland fylkeskommune, Fylkesmannen i Nordland, Bodø kommune, Fauske kommune og Saltdal kommune.

Vi legger også ved utskrift fra vårt opprop, som nå har fått over 900 underskrifter!

Dette må vi si er meget bra, men fortsatt kunne vi ønsket enda bedre oppslutning, spesielt fra folk i nærområdet.

Det virker som veldig mange faktisk ikke er klar over hvor unik faunaen i Skjerstadfjorden er, kanskje spesiellt mtp. den storvokste sjøørretstammen.

Oppslutningen på oppropet er så stort at Kjell Lorentsen som eier oppdrettselskapet GIFAS i følge en artikkel i avisa nordland innrømmer at han har blitt påvirket av det. http://www.an.no/Avventer_nytt_oppdrettsanlegg_i_Skjerstadfjorden-5-4-12642.html

Vi vil etter hvert også publisere skrivet i sin helhet på vår nettside www.skjerstadfjorden.no, der kan interesserte også lese vår respons på ovennevnte artikkel i avisa Nordland.

Tusen takk for all støtte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt sikker på att kaffen i morgen tidlig blir å smake bedre enn på lenge :wave:

Opprop og protest har nok ikke vært optimalt 1,5mnd før jul men vi får håpe folk våkner litt lokalt nå i 2015 som også er Friluftslivets år.

Slenger meg med, Tusen takk for all støtte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Oppdatering:
En gledens dag, og en svært viktig delseier! :jump: :jump: :jump:
Sitat fra an.no:
På bakgrunn av de innspill som er kommet inn og av hensynet til en bærekraftig utvikling frarådes derfor en etablering av det omsøkte oppdrettsanlegget inntil det foreligger en helhetlig plan for området. En ny etablering vil kunne vanskeliggjøre planarbeid i Mjønesområdet.


Men vi er fortsatt ikke helt i mål med målsetningen vår som er at hele fjordsystemet nå må omreguleres til Natur - Friluft - Fiskeri - Ferdsel

http://www.an.no/F_r_nei_til_nytt_oppdrettsanlegg-5-4-42120.html

Igjen tusen hjertelig takk til alle som har vist sin støtte til oss i denne kampen, det er imidlertid ingen grunn til å hvile på laurbærene ennå så vi peiser på videre! :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Jeg tror jammen dette må feires med en ekstra fyldig rapport fra Skjerstadfjorden når jeg starter sesongen.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.