cannonbang Skrevet November 22, 2014 Rapporter Share Skrevet November 22, 2014 Hei Funderer på å kjøpe ny motor til båten, firetakter mellom 25 og 40 hk Båten er 18 fot, og har lett for motor. Med en johnson 25 2-t gjør den ca 18 knop. Noen som har erfaring med dorging med motorstørrelse som jeg har antydet? Er intr i andres erfaring med tomgangsfarten på disse, spesielt med en motor på rundt 40 hk. Også om en 4-t gjør samme fart som en tilsvarende 2-t jeg er ikke ute etter noen fartsmaskin, 18-20 knop er tilstrekkelig, og er ikke så hippen på å montere ekstra dorgemotor. Hvis noen skal selge, eller kjenner noen som skal selge til en fornuftig pris, så tar jeg gjerne imot tips om dette også Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aurejeger Skrevet November 23, 2014 Rapporter Share Skrevet November 23, 2014 Heisann Jeg synes du opererer med mye hk. For meg har den perfekte "dorgemotor" lagt på ca 9-10 hk. når båten ligger på ca 14-16 fot. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cannonbang Skrevet November 23, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 23, 2014 Hei Ja, er klar over dette, men dette er en litt tyngre båt, det er denne jeg skal ha den på Den veier ca 400 kg med dagens totakter. Hvis jeg skal ha en mindre dorgemotor, så må jeg montere denne i tillegg, den blir for liten for å kjøre med. Jeg har prøvd det. ideelt er en motor på ca 30 hk., men vurderer også opp til 40 hvis jeg kommer over et bra tilbud. med 25 hesteren klarer den ikke å komme opp i plan med litt vekt i Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
L K Skrevet November 23, 2014 Rapporter Share Skrevet November 23, 2014 Jeg har en Tohatsu 25hk på ene jolla mi,vært kjempefornøyd med den. 3 sylindret motor,som går mye penere og stille enn en 2 syl motor. (firetaktere) Hvis du vil beholde farten bør du nok ikke kjøpe mindre motor enn du har idag,4taktere er litt latere på full gass enn 2taktere. 40hk burde vel passe bra? Jeg har 25hesteren på ei 12fots jolle,da gir den 1 knop på tomgang og 27 på fullt. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aurejeger Skrevet November 23, 2014 Rapporter Share Skrevet November 23, 2014 Knall fiskebåt Det første som slo meg når jeg så den er en tre sylindret tredvehester. Det er vel det rimeligste alternativet etter min erfaring. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erik Skrevet November 23, 2014 Rapporter Share Skrevet November 23, 2014 Du vil normalt miste litt fart og litt akselerasjon ved overgang fra 2T til 4T, forutsatt samme HK og sylindervolum. Årsaken er at 2T er mer turtallsvillig og veier (generelt) mindre enn 4T. Moderne 2T med innsprøytning har blitt veldig bra etterhvert, men de har også blitt tyngre, så vektforskjellen mellom 2T og 4T er ikke så stor som den var. For å beholde fartsegenskapene bør du sannsynligvis ha minst samme HK i en 4T som du har i dag, og jeg hadde personlig gått opp litt i HK for å motvirke de negative sidene ved 4T. Følg nøye med på spesifikasjonene, ofte bruker motorprodusenter den samme motorblokken på 2-3 forskjellige HK-størrelser. Feks har Honda samme blokk i sin 40 og 50 HK, som igjen betyr at 40 HK fremstår som tung og 50 HK som lett sammenliknet med konkurrentene. (Derfor kjøpte jeg BF50 i steden for BF40 på den forrige båten, skal jeg ha vekta kan jeg like gjerne ha hestekreftene også.) Generelt er en 4T bedre for dorging enn en 2T. Årsaken er renere forbrenning, som også medfører noe lavere drivstofforbruk enn 2T på lave turtall. Men også her har forskjellen blitt mye mindre enn hva den var. Personlig hadde jeg uansett valgt 4T for dorging, og 2T for "sol og bad" hvor man enten ligger stille eller er i plan. Med de motorstørrelsene du snakker om her, er kicker bare tull ved mindre man skal ha den som ren ekstramotor pga sikkerhet. Jeg bruker kicker selv, men har 80 HK hovedmotor, så forskjell på hovedmotor og kicker hva gjelder drivstofforbruk og kapitalslit er betydelig. Det vil det ikke være i ditt tilfelle, og en kicker legger på vekt på et sted på båten du normalt ikke vil ha ekstra vekt. Båter som gjør mer enn 20 knop vil som regel dra nytte av en stålpropell for både fart og svingegenskaper. Propellvalg er en vitenskap i seg selv, og kan ha stor påvirkning på båtens egenskaper. Personlig er jeg en tilhenger av å velge en propell som gir best mulig marsjfart rundt 4000-4500 omdreininger, og så tilpasse ut fra det. (Turteller er et must ved propellvalg.) Skulle båten da gå for fort i dorgefart, kompenserer jeg heller med to små drivanker. Min forrige Silver med BF50 gjorde drøye to knop på flatt vann uten drivanker, og det er sakte nok for det meste. Jeg testet flere propeller før jeg endte på en Solas stålpropell, som ga marsjfart på 24 knop og toppfart på 34. For slowtrolling med ymse gummidyr/ røyetrolling etc brukte jeg drivanker og kom da ned på 1,2 knop med to små og 1,5 med ett litt større. Skal man saktere enn 1,2 knop kan men heller slå av motoren og bare drive med vinden. 2 Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cannonbang Skrevet November 23, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 23, 2014 takker for svar, spes til lk Kan hende du treffer meg inne på fjorden her en gang, etter at jeg tok dette bildet har jeg malt rekkene lys blå. Kom gjerne bortom hvis du ser meg. Båten er bygd på et verksted, og er helsveiset av 5mm aluminium med selvlendsende dørk Er også klar over forskjellene med 2t kontra 4t, etr mer eller mindre oppvokst med båter og påhengerer. Det var dette med dorgefart jeg lurte mest på. Har kikka litt på finn, og ser at det er bedre utvalg av 40 hestere enn 30, var derfor jeg spurte Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cannonbang Skrevet November 30, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 30, 2014 (endret) http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=53750752&searchclickthrough=true Hva tror dere om denne? er det er bra kjøp? Endret November 30, 2014 av cannonbang Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Flyfishing for Salmon Skrevet November 30, 2014 Rapporter Share Skrevet November 30, 2014 Sto veldigt lite om motoren og generellt har alle motorer som selges vert "lite i bruk" så dette utsagnet skal du ikke ta på allvar. Dog kunne en timeteller talt om hvor mye den har vert i bruk men jeg er usikker på om disse motorene har timeteller? Viktigt å sjå på propell og aksling her og om det har vert skrudd i nedre deler av motoren, stammen etc og hvordan ser zinkanoderna ut? Hele som nye eller sønderkorroderte etc etc. M.a.o. meget vanskelig å si noe om en slik annonsert motor. En må nesten "holde" motoren i favnen får å kunne si noe og en prøvetur hadde også vert bra. 2 Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cannonbang Skrevet November 30, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 30, 2014 Jeg tenkte på pris i forhold til alder. Har sjekka den opp, den er bare brukt en sesong, og lite da også. Men skal selvfølgelig se nærmere på den før jeg kjøper Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Flyfishing for Salmon Skrevet December 1, 2014 Rapporter Share Skrevet December 1, 2014 Jeg tenkte på pris i forhold til alder. Har sjekka den opp, den er bare brukt en sesong, og lite da også. Men skal selvfølgelig se nærmere på den før jeg kjøper Prisen er sikkert prega av hk-avgiften som først i år forsvant. Det utgjør meir en kr 5000 bare det d.v.s. en ny motsvarende motor koster ca kr 5100 mindre en 2011 års modell........... Har du sjekket opp hva en ny koster i dag (da har du i hvert fall en viss garanti på motoren)............. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cannonbang Skrevet December 8, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet December 8, 2014 Da endte jeg opp med en suzuki DF60, denne. http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=54004931&searchclickthrough=true Tror det er et greit kjøp, ca halv pris av nyprisen. Gått ca 950 timer, mye på dorgefart Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ahamm Skrevet December 8, 2014 Rapporter Share Skrevet December 8, 2014 Har den i 50 hk. Godt fornøyd Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cannonbang Skrevet December 8, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet December 8, 2014 Høres bra ut det. Hvordan er den til dorging? Tenker på farten. Har en fordel ved at jeg jobber i et transportfirma, får den henta gratis. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ahamm Skrevet December 9, 2014 Rapporter Share Skrevet December 9, 2014 Ca 2.5 knop minimum med den oropellen jeg har nå. Forbruket er meget hyggelig. 300 kg båt og sikkert 100 kg til i div ræl... Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BAN Skrevet December 9, 2014 Rapporter Share Skrevet December 9, 2014 950 timer er vel knapt innkjøring på den motoren. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cannonbang Skrevet December 12, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet December 12, 2014 Hei alle sammen Takker for svar og tilbakemeldinger. Nå er motoren kjøpt og betalt, og ligger klar til henting på avaldsnes. venter bare på at en av bilene våre får tur utover der, sannsynligvis på tirsdag. Blir litt spennende å se hvor fort det vil gå. Kommer sannsynligvis til å ta opp båten, og sette den på i mellomjula. Da har jeg tid og mulighet til å gjøre dette på verkstedet vårt i larvik. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cannonbang Skrevet December 28, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet December 28, 2014 hei igjen Da er motor kjøpt og kommet på plass på båten Langt fra ferdig montert enda, men greit å ha tilgang til verksted med gaffeltruck for å få den på plass Blir spennende å se hva den er god for til våren Fortsatt god jul 1 Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
L K Skrevet December 28, 2014 Rapporter Share Skrevet December 28, 2014 Grattis,du blir sikkert fornøyd med den Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cannonbang Skrevet April 2, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 2, 2015 Hei igjen Da er båten på sjøen igjen, og prøvekjørt. Motoren virket veldig bra, og dorgefarten lå på litt over to knop, perfekt til sjøørret. Maksfart fikk jeg ikke prøvd, litt for grov sjø, men den gikk fint på marsjfart rundt 22-24 knop. Forbruket virka ganske hyggelig også. Dette blir bra 3 Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.