Gå til innhold
Fiskersiden

Hva har skjedd med torsken i Mossesundet?


Dan Raymond Aas
 Share

Recommended Posts

Rundt Horten forsvant torsken for oss som fisker fra land for snart ti år siden så enten har du fiska lite de siste årene Dan eller så har dere vært heldigere og beholdt torsken lenger på are sia. Sønnen min og en til var ute i går og fisket fra land med flue. De fikk en torsk på 1,5 og en på 3,5 kg. Den største var lys i skinnet og dermed en som har kommet opp for å gyte. Vi er mange som vil ha forandring i fjorden og endelig skjer det noe.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker godt den gang jeg bodde i "Oshlo" ( ;) ) og i begynnelsen til fiske basillen som tok knekken på meg ( slutten av 80 årene) ... Torsk fra 8 - 14 kg ( Bygdøy) tatt fra land. SØ opptil 3- 4 kg om du traff rett tid.Mangfold av HA ( Lyssaker fjorden) som veide over 2 kg var ikke noe å nevne ( tom mine sønner på 6 og 8 år fikk HA uten anstrengelser ) Noe må ha skjedd ila disse årene...

Her nede på Sørlandet er torskefiske bedre en på lenge !! Ikke uvanlig å komme hjem til brygga med dagsfangster i nærheten av 100 kg med kun torsk man har valgt å beholde og som veier over 8 kg i gjennomsnitt.... Ble selv overrasket for 1 par uker siden der torskvekt overstegg 10 kg gjennomsnitt med flere over 12 ...

Torskmangel i Oslo fjord : Reketråling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg igjen i det du skriver Martin om forholdene i Oslofjorden på 80 tallet,selv om vi ikke fikk mye eller stor havabbor i Vestfold. Så gikk det nedover med alt fiske og vi kan dessverre ikke se noen stor oppgang. Det er nok mer enn reketråling som er årsak. I 2009 var NRK ute med en garnfisker fra Larkollen for å trekke 30 torskegarn. Fangsten ble en delvis oppspist fisk. Fiskeren måtte innrømme at der hadde det blitt fisket hardt i flere år. Jeg har opplevd å gå flere kilometer langs land med garn rett på utsiden. De sto der i flere uker under gyteperioden. Slikt gjør innhogg, i tillegg til fritidsfiske,sportsfiske,sel og skarv. En fritidsfisker som forsvarer trålingen sa at reketrålerne holdt seg på min. 60 m men da jeg sa at vi har observert dem på langt grunnere vann var svaret at, Jo de tok seg noen sveip på grunnere vann. Jo mindre fisk jo mer fristende å ta seg en runde. Torsken kommer ikke raskt tilbake selv om man gjør totalstopp. Etter min mening er det en villet utvikling vi har vært vitne til for ingenting har blitt gjort for å bremse den, tvert imot. I stedet for å verne og bygge opp fiskebestandene har man vernet noen få fiskere som har vist at de hverken er i stand til,eller interessert i å forvalte fjorden.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.