Gå til innhold
Fiskersiden

Canon dyprigg


Iggern
 Share

Recommended Posts

Oida! Ikke rart man finner masse fotoapparat når man googler da :)

Kan da i samme slengen høre litt ang ekkolodd som jeg da også nødvendigvis må ha da man kjører med dyprigg? :) noen "billige" men bra ekkolodd som man ser dybde på fisk og bunnen?

Endret av Iggern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekkolodd er i praksis et must ved riggfiske, gjerne kombinert med kartplotter med et skikkelig dybdekart. Pass også på at du har en avbiter liggende lett tilgjengelig, i tilfelle du skulle gå deg fast. (Uten å skremme noen fra riggfiske, så er det eksempler på båter som har gått ned pga at de har kjørt fast riggloddene.)

Et godt ekkolodd med plotter er til stor hjelp ved dorging generelt sett også, fordi det blir mye enklere å vite om du fisker i et område som holder fisk. Hva man definerer som "billig" og ikke minst "bra" er ekstremt varierende. :) Her om dagen hisset jeg på meg en kar i båthavnen i Oslofjorden der jeg har båten min, da jeg insinuerte at hans sikkert 15 år gamle ekkolodd som dengang da kostet ca 2000,- kanskje var grunnen til at han slet litt med å finne fisken. Hans og min oppfatning av bra/ billig lå tydeligvis ganske langt fra hverandre.

Modeller jeg personlig kunne brukt til dorging etter pelagisk fisk:

Lowrance HDS

Simrad NSS

Garmin GPSMAPxs og -xsv

De to førstnevnte gjerne med en Airmar P66 ekkoloddgiver, sistnevnte gjerne med Airmar TM150M. Alle har det til felles at de med de giverne ligger rundt 8-11` med skjermer på 5-7 tommer. Utifra bostedet ditt og interessene vil jeg anta at vi snakker om fiske på Mjøsa, og disse vil være gode alternativer. De er dessuten modeller som kan bygges ut i nettverk, så hvis det skulle ta av med autopilot, VHF, radar, stereoanlegg etc kan disse modellene kobles sammen med annet leketøy.

I prisklassen under kan nevnes at Jula har hatt tilbud på Lowrance Elite 5 HDI til 3000,- Dette med en giver som heter 50/200/455/800-HDI som er glimmrende til dorging. (Modellen selges også andre steder med 83/200/455/800-HDI som er hakket bedre til spinnfiske og vertikalfiske på grunt vann.) I samme klasse finner du Humminbird 386 og Raymarine Dragonfly. Hvem som er "best" handler litt om smak og behag. Jeg kjører med Lowrance/ Simrad, så da er min preferanse kartlagt...

Alle disse kan du forresten logge data med for å være med på www.dybdekart.no, for å på den måten bidra til bedre dybdekart for Mjøsa og andre steder du måtte finne på å fiske. Kartene fra dybdekart.no kan i dag brukes på Lowrance og Simrad, men vi jobber med å få på plass kart for Garmin også.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekkolodd er i praksis et must ved riggfiske, gjerne kombinert med kartplotter med et skikkelig dybdekart. Pass også på at du har en avbiter liggende lett tilgjengelig, i tilfelle du skulle gå deg fast. (Uten å skremme noen fra riggfiske, så er det eksempler på båter som har gått ned pga at de har kjørt fast riggloddene.)

Et godt ekkolodd med plotter er til stor hjelp ved dorging generelt sett også, fordi det blir mye enklere å vite om du fisker i et område som holder fisk. Hva man definerer som "billig" og ikke minst "bra" er ekstremt varierende. :) Her om dagen hisset jeg på meg en kar i båthavnen i Oslofjorden der jeg har båten min, da jeg insinuerte at hans sikkert 15 år gamle ekkolodd som dengang da kostet ca 2000,- kanskje var grunnen til at han slet litt med å finne fisken. Hans og min oppfatning av bra/ billig lå tydeligvis ganske langt fra hverandre.

Modeller jeg personlig kunne brukt til dorging etter pelagisk fisk:

Lowrance HDS

Simrad NSS

Garmin GPSMAPxs og -xsv

De to førstnevnte gjerne med en Airmar P66 ekkoloddgiver, sistnevnte gjerne med Airmar TM150M. Alle har det til felles at de med de giverne ligger rundt 8-11` med skjermer på 5-7 tommer. Utifra bostedet ditt og interessene vil jeg anta at vi snakker om fiske på Mjøsa, og disse vil være gode alternativer. De er dessuten modeller som kan bygges ut i nettverk, så hvis det skulle ta av med autopilot, VHF, radar, stereoanlegg etc kan disse modellene kobles sammen med annet leketøy.

I prisklassen under kan nevnes at Jula har hatt tilbud på Lowrance Elite 5 HDI til 3000,- Dette med en giver som heter 50/200/455/800-HDI som er glimmrende til dorging. (Modellen selges også andre steder med 83/200/455/800-HDI som er hakket bedre til spinnfiske og vertikalfiske på grunt vann.) I samme klasse finner du Humminbird 386 og Raymarine Dragonfly. Hvem som er "best" handler litt om smak og behag. Jeg kjører med Lowrance/ Simrad, så da er min preferanse kartlagt...

Alle disse kan du forresten logge data med for å være med på www.dybdekart.no, for å på den måten bidra til bedre dybdekart for Mjøsa og andre steder du måtte finne på å fiske. Kartene fra dybdekart.no kan i dag brukes på Lowrance og Simrad, men vi jobber med å få på plass kart for Garmin også.

Takk for godt svar :) Prisklassen rund 3-5K var mest passe for min del da jeg sikkert ikke hadde fåt brukt for halvparten av godene på noe dyrere; grunnet lite kunnskap. ser på prisjakt nå(http://www.prisjakt.no/product.php?p=2134955) at jula ikke nevnes blandt topp 3 billigst på Lowrance Elite-5 , så vil tro tibudet ikke gjelder lenger, det at jeg bruker det på mjøsa stemmer veldig bra, jakten på punningen staret for to år tilbake, men anskaffet meg ikke egen båt før i fjord sommer og har derav ikke fått rigget skikkelig opp i denne.

Endret av Iggern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær litt obs på at søket ditt på prisjakt er for Elite 5x HDI, altså modellen uten kartplotter. Jeg sjekket nettsidene til Jula, og der ligger Elite 5 HDI til 5' nå. Modellen er dog utgående, så det bør dukke opp tilbud noe hvert sted etterhvert. (Den erstattes med Elite 5 CHIRP).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om en HDS maskin til salgs samt cannon rigger
"Har to stk lowrance hds 5 den ene er hds 5x. Og to stk Cannon uni-troll 10 med svirvelsokkel og retro- rase. (De har aldri vært brukt)Vis noen er intresert så er det bare å ta kontakt.
Dypriggene selges for 3000kr pr stk får de for 5500kr vis du kjøper begge to. HDS 5x til 2500kr ( komplett) HDS 2500 men den er uten GPS anetene."

HP som selger dette hoder til på Hamar

Endret av Lord Flashheart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant lord flashheart, men som flere ganger tidligere nevnt veldig urutt på dyprigg så svirvelsokkel og retro-rase sier meg lite, men svirvelsokkel er vel en type brakket eller? Om dette skulle vise seg å være mye bedre rigger enn 5 ST som jeg har en oppfattning av(lest litt på bloggen til colibri) så er jeg veldig intr å se på dette i morgen, om det skulle passe for selger? :)

Endret av Iggern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send meg en pm så ska du få nr til selger. Han er ikke lett å få tak i, men du kan sende han en sms.
Swivelbase er en festeanordning som gjør at du kan snu riggen 360 grader.
Retro base er en snor som festes til riggvire, den gjør at du lettere skal få tak i kula, utløser osv osv
Du har google som kan svare deg på det du lurer på.

Et tips kan være å lese denne

http://www.regalmarin.se/fiske_tips/troll_skola_start.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen hemmelighet at jeg ikke er lowrance fan. Mener dette er overprisa og oppskrytte produkter som har fått narkedsflertall grunnet veldig god markedsføring. Ellers enig med mye av det colibri skriver. Du fisker sikkert fra ringstrand og nordover, da slipper du utfordringene med store dyp som legger sør i fjorden. HDS er på tross av min lowrance allergi nok det beste valget for deg, og det bør legges i noen kroner for en god maskin. Noe mindre enn 8" for en kombimaskin kan je itte anbefale, selv om det får budsjettet ditt til å ligne resultatet av en offentlig utbygging. Tenker du rent ekkolodd har du gode lodd fra Garmin og Furuno samt Raymarine. Fiskersidens fremste ekkolodd ekspert Abbor har en kjempetråd vedrørende ekkolodd, svingere osv på norges trollingforbunds forum. Les litt der så vil kunnskapene dine bli bra

Var solgt ja... Sjekk ebay, kan komme over billige der, ellers er det en del på finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må få lov til å mene hva de vil, men det er nok ikke helt tilfeldig at abbor og jeg nettopp bruker det utstyret vi gjør. ;) Det betyr ikke nødvendigvis at det er det rette for alle, det kommer an på hva man vektlegger utover selve ekkoloddet også.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved valg og montering av ekkolodd er det også verdt å tenke litt som en ''hi-fi freak'', selve monteringen/plassering/justering har nærmest alt å si for hvordan ytelsen på de forskjellige ekkoloddene blir..

Dyrere ekkoloddutstyr kan i likhet med en god høyttaler bli nærmest bortkastet om den ikke plasseres og justeres riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen hemmelighet at jeg ikke er lowrance fan. Mener dette er overprisa og oppskrytte produkter som har fått narkedsflertall grunnet veldig god markedsføring. Ellers enig med mye av det colibri skriver. Du fisker sikkert fra ringstrand og nordover, da slipper du utfordringene med store dyp som legger sør i fjorden. HDS er på tross av min lowrance allergi nok det beste valget for deg, og det bør legges i noen kroner for en god maskin. Noe mindre enn 8" for en kombimaskin kan je itte anbefale, selv om det får budsjettet ditt til å ligne resultatet av en offentlig utbygging. Tenker du rent ekkolodd har du gode lodd fra Garmin og Furuno samt Raymarine. Fiskersidens fremste ekkolodd ekspert Abbor har en kjempetråd vedrørende ekkolodd, svingere osv på norges trollingforbunds forum. Les litt der så vil kunnskapene dine bli bra

Var solgt ja... Sjekk ebay, kan komme over billige der, ellers er det en del på finn

8" ja... det er kjeie penger for en trikkerlærling, i alle fall med tanke på at det fløy 6" på dyprigg, lodd og utløsere i går. Men, stemmer det at jeg fisker Nord for ringstrand. Det beste ang ekkolodd er at jeg hadde fått et "billig" brukt vil jeg tro. Endret av Iggern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://cart.payments.ebay.com/sc/add?ssPageName=CART:ATC&item=iid:311096282947,qty:1

Dette var jo igrunn billig og det har vel det jeg trenger. men er denne da bare og montere så er det tut og kjør eller må jeg ha noe mer før jeg kan ta det i bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke Geofencing på Elite HDI, ikke i ordets rette forstand som betyr at enheten ikke kan brukes utenfor USA. Derimot kan det dukke opp andre ting, , som feks at den ikke har metriske enheter. (Men andre her på forumet har kjøpt Elite HDI fra USA uten slike problemer.)

Som jeg nevnte før er modellen utgående, så du skal ikke utelukke at den dukker opp rundt 3000 igjen her i Norge også. (Med de fordelene det innebærer med tanke på reklamasjonsrett og service fra norsk importør/ forhandler.)

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ai, Elite 7 kjøpt i usa funker, jeg her en av de Erik nevner :) Men glem retur muligheter.

Jeg har en følelse av at det kommer en del brukt utstyr Lowrance på markedet til våren, ettersom Både Elite og HDS serien blir byttet ut med nye modeller med nye kule funksjoner noen bare må ha.

Så jeg ville hatt litt is i magen og ventet litt med det. Er du lærling, tjener du vel fort en del mer om et halvt år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ai, Elite 7 kjøpt i usa funker, jeg her en av de Erik nevner :) Men glem retur muligheter.

Jeg har en følelse av at det kommer en del brukt utstyr Lowrance på markedet til våren, ettersom Både Elite og HDS serien blir byttet ut med nye modeller med nye kule funksjoner noen bare må ha.

Så jeg ville hatt litt is i magen og ventet litt med det. Er du lærling, tjener du vel fort en del mer om et halvt år?

Skjønner! da går jeg for å vente, liker generelt ikke Ebay, da det er så mye jobb om varen skulle være skadet i frakt eller lignende.

"ettersom Både Elite og HDS serien blir byttet ut med nye modeller med nye kule funksjoner noen bare må ha"

Dette er nok folk som er hakket mer intr i Ekkolodd enn det jeg er!

Lønna øker hvert halvår, stemmer det! men, første Mai vil jeg gjerne at alt skal være på plass for da går jo startskuddet for oss som fisker mjøsa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du klarer deg fint uten ekkolodd den første halvdel av sesongen. I mai tar 90% av fisken i ytan. Vent heller til du får bedre råd og kjøp deg et litt bedre ekkolodd da, og som mange her skriver, mange modeller vil komme på billigsalg. Sett av noen kroner hver mnd frem til f.eks feriepengene kommer og legg til det du allerede hadde tenkt å bruke. Vips så har du et greit lodd og ikke en liten mobiltelefon av en 5"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.