Gå til innhold
Fiskersiden

Rock lobster (mm.) Hva kaller vi det på norsk?


Ylva
 Share

Recommended Posts

Hei fiskeentusiaster

Jeg lurer på om det er noen her som driver med hummerfiske, og som kan hjelpe meg med litt terminolog?

1. Hva kaller man "Rock lobster" (Panulirus cygnus) på norsk?

2. Sier vi å agne opp en teine? Å agne en teine? Hva er gjengs verb her?

3. Hva ville dere oversette denne setningen med: "to bait, haul and stack the pots"

4.Tauet man drar opp teinene med er "attached to floats". Hva er floats?

Vennlig hilsen

Ylva, som har en oversetterjobb å gjøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Languster

2. Jeg sier "å egne en teine" men det heter nok agne.

3. Å agne, hale inn og stable teinene?

4. Dobben, flotøren eller blåsa som vi sier i Egersund.

WhatHeSaid.gif

Du skal ha skryt som spør på ting du lurer på. Hadde ikkje blitt overraska over å sjå dette oversatt til "steinhummer" og "flytere".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Languster

2. Jeg sier "å egne en teine" men det heter nok agne.

3. Å agne, hale inn og stable teinene?

4. Dobben, flotøren eller blåsa som vi sier i Egersund.

Takk!

1. Det ser nå (dessverre) ut til at oppdragsgiver har bestemt seg for at den bare skal kalles "hummer".

2. Både å egne og å agne står i bokmålsordboka. Jeg tror jeg kommer til å gå for å agne.

3. Takk.

4. Blåse kan se ut til å bli det beste uttrykket her.

WhatHeSaid.gif

Du skal ha skryt som spør på ting du lurer på. Hadde ikkje blitt overraska over å sjå dette oversatt til "steinhummer" og "flytere".

Nei, ikke sant! (Grøss..) Jeg vil jo at det skal bli riktig og troverdig, og jeg skjønner jo når jeg språklig sett beveger meg i miljøer jeg ikke kjenner, og da gjelds det å finne folk som vet. Og ordbøker strekker slett ikke til til alt, bl.a. ikke ikke når det gjelder muntlig språkføring. Takk for skrytet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at oppdragsgiver kan gi en art et helt nytt navn sånn uten videre ;-). Jeg trodde det måtte en biologisk komite til for å gjøre slike ting. Biologisk sett blir dette som å kalle en giraff for sebra, men det betyr kanskje ikke så mye?

Får bare håpe det ikke er i en lærebok av noe slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei, det er ikke en lærebok! Det er et tv-program som handler om arbeidsevne, ikke naturvitenskap.

Dyret som her blir fanget på Australias vestkyst i det indiske hav blir altså i filmen kalt Rock lobster. Også kalt spiny lobster, og nærmere bestemt heter den Panulirus cygnus. Langusteren heter Palinurus. Begge disse blir imidlertid også kalt klippehummer, og er begge i familien Palinuridae.

Så å korte ned klippehummer til hummer synes jeg ikke blir så ille som å kalle en giraff for sebra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det spørs om du ser på det rent navnemessig eller biologisk. Tror nok languster er like langt fra europeisk hummer som giraff fra sebra rent biologisk uten at jeg har sjekket dette i detalj.

Ta fisken rognkjeks for eksempel, den heter lumpsucker på engelsk, så det skulle bli klumpsuger i følge TV-programmet ditt.

Manet heter også jellyfish på engelsk uten at noen i Norge ville finne på å kalle den fisk i noe norsk program av den grunn.

Bare noen tanker. Mulig jeg er litt treg, men jeg kan ikke forstå hvorfor ikke dette kan gjøres riktig når all info er tilgjengelig.

Endret av Rudolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det spørs om du ser på det rent navnemessig eller biologisk. Tror nok languster er like langt fra europeisk hummer som giraff fra sebra rent biologisk uten at jeg har sjekket dette i detalj.

Ta fisken rognkjeks for eksempel, den heter lumpsucker på engelsk, så det skulle bli klumpsuger i følge TV-programmet ditt.

Manet heter også jellyfish på engelsk uten at noen i Norge ville finne på å kalle den fisk i noe norsk program av den grunn.

Bare noen tanker. Mulig jeg er litt treg, men jeg kan ikke forstå hvorfor ikke dette kan gjøres riktig når all info er tilgjengelig.

Jeg vil selvfølgelig at det skal bli riktig. Og om jeg klarer å slå det velbegrunnet fast at det bare er languster som er riktig her, så tar jeg det jo opp med oppdragsgiver. Men da må jeg altså kunne forklare meg godt. Og det kan jeg foreløpig ikke.

Kan du være så snill og forklare meg helt detaljert og konkret hvorfor du er så sikker på at det er languster som må brukes her?

Problemet mitt er at når jeg går innom latinen, som jeg synes er det sikreste for å få et presist navn, så får jeg altså Panulirus cygnus for det som fiskes her. "A species of spiny lobster", fam. Palinuridae. Intet norsk navn å finne på den. Mens languster har palinurus som latinsk navn. Det er jo ikke helt det samme som Panulirus cygnus. Derav min forvirring. Og når begge disse ovenikjøpet også kalles klippehummer..

(Gid det var fransk jeg skulle gjøre det til. I alminnelig dagligtale der, så snakker de om homard (hummer) og langouste (languster).

Mulig dette kan være til hjelp

Den bidrar i hvert fall til sinnets munterhet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter egentlig på svar fra Rudolf selv, da han er i en klasse for seg selv når det kommer til det som lever under vann. Ville ikke nølt med å stole på ham i denne saken :)

Freste meg likevel gjennom internettet (Store norske leksikon og wikipedia) og kom fram til at navnet "Languster", som du sier går under det latinske navnet "Palinurus", ser ut til å være en slekt under under ordenen Tifotkreps, Herunder er det mange arter, blant annet Western Rock Lobster, eller Panulirus cygnus, som du spesifikt sikter til. Det første som står om denne på wikipedia er at den havner nunder Palinuridae, eller Langustere. Ser for meg at det da skal gå greit å kalle den languster, da det ikke finnes norske trivialnavn for alt med klør nede i sør?

ref. http://no.wikipedia.org/wiki/Palinurus, http://snl.no/tifotkreps#menuitem3, http://snl.no/languster, http://en.wikipedia.org/wiki/Panulirus_cygnus.

Eller er jeg helt på jordet?

edit: Rettet opp slurvefeil.

Endret av veg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Languster har ikke klør, det er den største åpenbare forskjellen på denne arten og det vi kaller europeisk hummer. Europeisk og amerikansk hummer hører innunder infraorden Astecidea (langhalekreps) Languster er en egen infraorden (Palinura). Et av kjennetegnene for artene innenfor denne ordenen er at samtlige mangler klør.

Har ikke tid å diskutere dette med en produsent som allerede har bestemt seg, men hvis en søker på languster og leser i f.eks. det som kommer opp i Store Norske Leksikon, burde denne diskusjonen være helt unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar.

Det blir languster.

Jeg viser meg nok her igjen. Jeg kommer nemlig etterhvert til en episode som inkluderer norske trålere, og da får jeg nok nye ting å finne ut av!

Vennlig hilsen Ylva

Den gleder jeg meg til !!! Begynn å lese sidene til HFI fra Arendal. Bare ta 1 titt og vurder hvordan de behandler feks skater ( som blir løftet i halen )https://www.facebook.com/havforskningsinstituttet/photos/ms.c.eJw1zccRA0AIBMGMVLjF5J~_YpD14dgHDBKxdDZApy8~;Q8uxreJpWas7avDuso9cB~_u4R~;vZtnU17rVH~;frSui72a67Vyjtvv91~;v~;yTnsf1Uoe3uf~_l~;r~;Y~_reiItYA9kZs77xXnefvXj6QNX~;PKPj0~-.bps.a.945203152184390.1073741878.107340812637299/945285432176162/?type=1&theater

Enten er de amatører ( i beste fall) eller så er disse dyremishandlere med kjøpt marinbiolog bevis ( i verste tfall)

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.