Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilken art?


Recommended Posts

Hei. Var ute å fisken i sjøen i kveld og da fikk jeg øye på en fisk jeg aldri kan huske å sett. Det var mørkt, så jeg så jo ikke fisken så godt. Men det jeg reagerte på, var de fluoriserende grønne tigerstripene som gikk vertikalt langs hele kroppen. De lyste godt opp når jeg satte hodelykta på den. Den svømte helt i vannflate. Rolig og stødig. Størrelsen var kanskje 70cm.

Noen som har en formening om va dette kan ha vært?

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende :) Hvis ikke det hadde vært i sjøen ville jeg sagt lake... :D Fikk du noe inntrykk av hvordan formen på fisken var?

Det første jeg tenkte var en stoooor makrell (Eller en slektning? Pelamide?). Den har jo ofte grønne striper, men den hadde du vel kjent igjen.

Hva med en stor berggylt med en litt vill fargekombinasjon?

Eller så har jo lyren ofte et grønn-skjær i seg...

Endret av PeterSL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så den ikke så veldig tydelig i mørket. Men så ut til å være forholdsvis slank form. Ja en makrell hadde jeg gjenkjent :)

Det var veldig tydelige vertikale striper som gikk ned langs hele siden. Det skulle ikke store lysmengden til for at disse lyste godt opp. Ellers så den forholdsvis mørk ut i fargen

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja. Tenkte på den jeg også, derfor jeg skrev "en slektning av makrellen?". Er sjeldent å se de her til tross for at de faktisk er tatt på sportfiskeutstyr flere ganger... Eventuelt kan det ha vært tunnin, men det er vel enda sjeldnere og har vel ikke like tydelige striper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Den svømte helt i vannflate. Rolig og stødig. Størrelsen var kanskje 70cm.

Kanskje 70 cm... Ser ikke for meg at en enslig Pelamide streifer rolig i overflaten på nattestid. Det gjør derimot Fjesingen.

Endret av Kim Rasmussen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt tidligere så er en fjesing ALT for liten. Den kan aldri bli i nærheten av størrelsen. Ikke har den de rette vertikale stripene heller.
Om du ser på bilde jeg postet lengre opp, så ser du nøyaktig de stripene jeg så. vertikale tykke striper.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.