Gå til innhold
Fiskersiden

Fryst agn till havsfiske


Usling
 Share

Recommended Posts

Hej, bor i det östra grannlandet och åker till Vikna för fem dagars skreifiske den 18 mars. Det blir min åttonde havsfiskesemester i Norge men jag har fortfarande en hel del frågetecken och funderingar, skrev en fråga på ett svenskt forum men har inte fått så mycket svar, så jag ställer frågorna här också;

Att färsk Makrill, Sill och Sej hör till det bästa man kan ha som agn vid fiske efter diverse arter i Norska havet är jag helt på det klara med. Sådant är dock inte alltid nåt man kan få upp bara man knäpper med fingrarna. Frågan är; är fryst fisk(i vissa fall fisk som legat i frysen i mer än ett halvår men mindre än ett helt år)värdelöst?

Anledningen till frågan är att jag snart åker till Rörvik/Vikna-trakten för tungt havsfiske. Mestadels lär vi fokusera på Skreitorsk men andra arter är ju alltid kul. Den färska agnfisk vi kan räkna med är sej på 15-20cm, som det brukar krylla av vid kajen den tid på året vi är där. Större Sej än så brukar det på sin höjd komma upp nåt enstaka exemplar av, Makrill får vi aldrig såhär års och Sill är inget vi kan räkna med. Frågan är som sagt var om diverse frysvaror(som "äldst" drygt 10 månader om jag inte är ute och cyklar)kan funka, i alla fall på vissa arter(vissa kanske kräver färsk fisk, andra kanske stoppar i sig vad som helst. Gädda går ju alldeles utmärkt att få att hugga på fryst fisk, så kanske att det finns fler arter som fungerar på samma vis.). De arter som är av intresse är Torsk, Sej, Lyr, Lubb(Brosme), Långa, Havskatt(Steinbit), Hyse, Vitling. Fryst fisk jag kan ta med mig, om det är nån idé, är Makrill, Strömming(östersjösild), Stäm(Gullbust), Mört och kanske nån Abborre. Har även en påse räkor som legat i frysen sen i somras - är de värda att ta med?(har hört att räka ska vara bästa agnet för Hyse, frågan är bara hur gamla räkor som kan tänkas funka.)

Tack på förhand

Endret av Usling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mye fryst sild og den har ingen forskjell om den er 3 eller 16 mnd , er min oppfatning til torsk og sei. Har fått masse brosme som bifangst på fryst sild..Har inntrykk att kveita kan være mer kresen på fryst agn.

Så får du kjøpt reker fryst på Rema i Norge som funger bra til alt dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle targetartene dine tar på frossen makrell.

Lubb vil sikkert ta på alle agnene du nevner, og det vil jo være litt morsomt for nysgjerrighets skyld å se hvordan gullbust og mort funker i sjøen...

Men konkret svart, ta med makrellen din.

Attraqua spice torsk er noe du også kan prøve for å få mere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at frossen makrell er veldig bløt/myk og sitter veldig dårlig på kroken. Man får bedre feste med (frossen)sild og eller reke som agn. Frossen reke får man jo alltid tak i

Helt riktig som du sier, den frosne silda har bedre hold en makrellen. Men det at makrellen er så løs er kanskje litt av grunnen til at makrell ofte er overlegent som agn. Den frigir trolig mer duft en silda.

Når jeg fisker kveite bruker jeg hel sild. Kveite er en visuell jeger og silda er blank og har passe størrelse/er lett å håndtere.

Skal jeg der i mot bruke mindre stykker og duft er greia, foretrekker jeg makrell. Problemet med hold løses lett med agnstrikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.