Gå til innhold
Fiskersiden

Transport av fiskefangst over lengre distanser


is_620
 Share

Recommended Posts

Det nærmer seg årets første tur til øya i Trøndelag og jeg fundere litt på å få noen gode tips på transport

og prekerering av fangst sørover.

Distansen er ca 750 km noe jeg ikke orker å kjøre i en smell, så det blir 1 overnatting på hotell.

Har ikke strøm på øya unntatt å kjøre aggreat, men jeg har investert i en 70l fryseboks som går på propan og 230 og 12V. Merke er Ventus fra Sunwind

Har ikke fått testet denne enda , skal visstnok funke noenlunde på propan, litt dårligere på 230 og minst på 12V.

Med avreise fra øya f.eks 11:00 formiddag og hjemkomst 19:00 neste dag blir det snakk om ca 32 timer.

Hadde egentlig ikke tenkt å frakte fisk sørover , men med de prisene jeg har betalt i butikk i det siste har jeg ombestemt meg.

Siden problematikken er ny for meg håper jeg på mange lure inspill

Endret av is_620
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frys ned 0.5 og 1.5 liters flasker, eller kjøleelementer og legg det på toppen før du kjører hjemover. Ellers ville jeg også "rullert" på topplaget i boksen.

Om du vakumpakker fisken holder den seg finfint i 32 timer, sålenge det er fullt i boksen, så vil alt fortsette og være innfryst helt til du kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nærmer seg årets første tur til øya i Trøndelag og jeg fundere litt på å få noen gode tips på transport

og prekerering av fangst sørover.

Distansen er ca 750 km noe jeg ikke orker å kjøre i en smell, så det blir 1 overnatting på hotell.

Har ikke strøm på øya unntatt å kjøre aggreat, men jeg har investert i en 70l fryseboks som går på propan og 230 og 12V. Merke er Ventus fra Sunwind

Har ikke fått testet denne enda , skal visstnok funke noenlunde på propan, litt dårligere på 230 og minst på 12V.

Med avreise fra øya f.eks 11:00 formiddag og hjemkomst 19:00 neste dag blir det snakk om ca 32 timer.

Hadde egentlig ikke tenkt å frakte fisk sørover , men med de prisene jeg har betalt i butikk i det siste har jeg ombestemt meg.

Siden problematikken er ny for meg håper jeg på mange lure inspill

Kan ikke fryseboksen gå på propan eller 230V mens du sover? Hvis ikke ville jeg funnet et overnattingssted hvor det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Du kan jo høre med hotellet der du overnatter om de har parkeringsplasser med strømuttak for motorvarmer, og ta med ei skjøteledning. Et teppe e.l rundt fryseboksen når den ikke går er også lurt, det reduserer oppvarmingen litt. Noe fisk, spesielt torsk, kan du også filetere og salte, da holder den seg fint til du kommer hjem og kan fryse den. Om fisken ikke er helt steinhard når du kommer hjem så kan du likevel fryse den inn igjen. Frysevarer "tiner" ganske raskt opp til ca 0 grader, men det tar ganske lang tid før de tiner videre, da må isdannelsen gå ut av de. Dette utnyttes av fiskeindustrien til videreforedling av fisk som er maskinfiletert ombord og frosset. Fisken tines, og holdes på 0 grader mens den bearbeides, og fryses igjen.

En annen viktig ting er å legge noe isolerende under fryseboksen, f.ex ei isoporplate. Det er her, mot bunnen av bagasjerommet det blir varmest, og følgelig der det tiner mest.

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.