Gå til innhold
Fiskersiden

Ny stang eller feil teknikk?


Sandnes74
 Share

Recommended Posts

Farge er av liten eller ingen betydning. Bruker du multifilament kan det være lurt å bruke en fortom av mono for å forhindre at multien slites mot stener og lignende rask på bunnen. Et snøre med klar farge kan være greit for å se snøret selv både over og under vann. Fisken tar imidlertid på alt av snøre - rosa, gul, svart, brun, rød, gjennomsiktig.

Forbrems er suverent, kraftigere og jevnere enn bakbrems. Med forbrems justere du bremsekraften oppå snellen, og bremseskivene er gjerne større. Med bakbrems er de mindre, og bremsekraften justeres under snellen. Jeg bruker utelukkende forbrems der det er mulighet for fisk som tar snøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips og hjelp :-)

Da er alt på vei i posten.

Ser det er nevnt fortom her. Det er noe jeg aldri har brukt, da jeg i gamle dager kun brukte et snøre og en sluk i enden..

Siden jeg nå har kjøpt fireline er det vel lurt å begynne med det.

Som jeg har forstått det er det slik; først bind fireline på snellen, bruk litt tape på knuten ned i snellen, kjør på senen for så å feste alt i fra 50cm til et par meter mono sene som fortom?

Og meningen med fortom er kun for å unngå slitasje på multisnøret?

Riktig så langt?

I så fall, om jeg velger å bruke ca 1 meter fortom, er det ikke like greit å bare bruke en hempevirvel eller en eller annen ring mellom multi og mono?

Hvis ikke, hva knute skal man bruke, og har noen en link til et bilde av den knuten man bør bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke bruke en hempesvivel men kun en vanlig svivel hvis du går for den metoden. Bruk gjerne en svivel av god kvalitet.

Selv bruker jeg ganske tykk fortom og sverger til FG knot. Da kan jeg ha lengre fortom som sparer fingrene litt ved harde kast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par ting som er viktig å huske. Snellespolen skall fylles helt. siden du har en begrenset mengde fireline, trenger du muligens litt mono snøre som backin.

Start med å legge alt på reservespolen i motsatt rekkefølge. Tape fireline snøret til spolen og legg på hele rullen. Fyll deretter resterende av spolen med mono (som skjøteknute kan du bruke FG knot eller albrightknute). Deretter legger du det hele over på hovedspolen, avslutt med å knyte på rundt en stanglengde med mono fortom. Gjerne med litt dimensjon. Selv bruker jeg 0.35 til slukfiske i sjø. Og bruker alltid Albright knute.

Svivel mellom fireline og mono fortom vil jeg ikke anbefale, da fireline også slites veldig i ytterste stangring under kast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ann på dimensjonen av snøret. Su trenger ikke mer enn 0.17-0.18 med braid. Og spolen rommer 185 meter 0.30 om jeg husker rett. Så du burde ha litt å gå på :) BTW. ikke fyll spolen HELT opp. avslutt når snøret kommer til bunnen på graderingen (V kanten). Om du fyller opp mer er det store sjanser for at du får krøll med snøret under kast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ann på dimensjonen av snøret. Su trenger ikke mer enn 0.17-0.18 med braid. Og spolen rommer 185 meter 0.30 om jeg husker rett. Så du burde ha litt å gå på :) BTW. ikke fyll spolen HELT opp. avslutt når snøret kommer til bunnen på graderingen (V kanten). Om du fyller opp mer er det store sjanser for at du får krøll med snøret under kast.

Har vært ute og prøvd stangen,som er fantastisk og håndtere.

Kjøpte fireline samtidig men bestillte da alt for tykk sene (25mm Smoke).

Den har bruddstyrke 17 kg eller noe sånt.

Merket at snellen lagde en "skrapende" lyd hele tiden under innsveiving.Minner om en slags rustlyd.

Tror det kan være senen som lager lyden,siden den er såpass skarp og tykk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.