Gå til innhold
Fiskersiden

Ny stang eller feil teknikk?


Sandnes74
 Share

Recommended Posts

Hei.

Er ny på dette forumet og håper dette er i rett tråd.

Jeg bor i Kristiansund, en by omgitt av hav. Skulle derfor tro at torsken var lett å få, men nei...

Har en helt alminnelig stangpakke kjøpt hos Clas Ohlsson for 400 kr.

Stangen er 9" med slukvekt opp til 40g og på snellen har jeg nå rundt 250m mono.

Jeg har prøvd forskjellige steder,stort sett steder det er dypt.

Har byttet ut treblekrok på sluk med en enkel (str 2 tror jeg), og av og til tredd på en jig hale (tror jeg det heter) av gummi.

Har også prøvd med jig hode og tredd på gummi hale.

Både på sluk og jig gjør jeg det på samme måte, kaster ut og lar det synke til bunn.

Fisker så langs bunnen. Og ikke så mye som et napp..

Hva er det som er galt? Bør jeg ha en lengre stang enn 9"? Synes selv jeg kaster ok langt..

Er det en annen teknikk jeg bør bruke som jeg ikke vet om?

Skal jeg kutte ut å tre på disse gummihalene på enkeltkroken?

Er størrelsen på kroken feil?

Er rådløs..

Edit: Kan legge til at det er stort sett sluk på 40g jeg bruker. Har prøvd med jigshad (tror jeg det heter) på 28g men kastelengden blir så vanvittig kort da.

Endret av Sandnes74
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Standard svar her er agn.

Hvor lange kastene er trenger ikke ha noe å si, spørs helt på forholdene der du fisker.

Vil tro kulehodejig vil være riktig, men samtidig er ikke det du beskriver feil.

Mistenker du trenger litt lokal hjelp. Finn deg en sjappe hvor det står folk som fisker bak kassa, eller spør om det er noen som kan ta deg med på tur, eller finn noen som får fisk og herm etter det de gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar :)

Har kjøpt et par sluker fra en butikk der eier er ivrig fisker.

Kjøpte da en jigshad på runde 12-13 cm.

Ikke napp.

Jeg tenker uansett også å oppgradere min stang nå,uavhengig napp.

Jeg har lest mye på dette forumet at BEASTMASTER CX STC 300/330 H 20-50G skal være bra.

Jeg tenker på å kjøpe en stang til stort sett slukfiske,og da gjerne litt større sluker.

Vil ha en stang med bra kastelengde og denne stangen er visstnok "aksjon høy".

Som jeg har forstått det er det utmerket.

Jeg vil ha en stang som klarer lange kast og som drar i land de store fiskene.

Er denne stangen å anbefale eller er det andre i samme prisklasse som burde vurderes mer?

Ang snelle har jeg sett på en Fiskesnelle Catana RB, haspelsnelle til kun 479,-.

Størrelse 4000.

Er dette en grei snelle eller burde jeg gå for noe annet?

Skal uansett prøve kveldsfiske mer.Har stort sett vært ute på formiddagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke får noe napp i heletatt, så er det nok på tide å bytte fiskeplass.

Jeg har selv den stangen du tenker på, og den er temmelig god til storfisk. Tok senest i går en lyr på 5kg på den. Har også tatt div stor torsk mellom 6 og 12kg på denne stanga :)

Men å bruke den som 10' bør du ikke tenke på. Da blir første stangringen alt for liten, og du vil få krøll med snøret når du kaster.

Shimano Catana er ikke de beste snellene, og bakbrems modellene har mindre svakere bremseskiver. Du bør i alle fall gå opp til Nexave med frambrems. 4000 størrelse er en grei størrelse.

Og for guds skyld bytt ut dette mono snøret med braid snøre så du får noe følelse av va som skjer i enden.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du setter opp stanga som 10' så er det en stangring mindre enn ved 11'. altså stangring nr 2 blir første stangring. og denne er en hel del mindre. Dermed blir det meget turbulente forhold til snøret når det møter stangringen.

PS: men også ta hensyn til at en 11' stang er betraktlig tyngre å fiske med enn en 9' stang.

Så om du ikke har "behovet" for lengden, så kan du gå ned til 270/300. Du vil ikke kaste spesielt lengre med 11' enn du gjør med en 10' (med unntak om du setter opp 11' stanga som 10'). En lengre stang vil gi "tregere" kast enn en kortere stang.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du setter opp stanga som 10' så er det en stangring mindre enn ved 11'. altså stangring nr 2 blir første stangring. og denne er en hel del mindre. Dermed blir det meget turbulente forhold til snøret når det møter stangringen.

Åh. Da forstår jeg :)

Blir nok å skaffe denne.

Hva type sluk bruker du for torsk? Enkeltkrok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker stort sett billige sildesluker med treblekrok str 4. Eller shad jigger. Det kommer litt ann på hvor langt ut jeg må og hvor mye vind og strøm det er. Jigg trigger fisken best. Men man må først og fremst nå ut til fisken.

les også siste biten av mitt forrige innlegg :)

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker stort sett billige sildesluker med treblekrok str 4. Eller shad jigger. Det kommer litt ann på hvor langt ut jeg må og hvor mye vind og strøm det er. Jigg trigger fisken best. Men man må først og fremst nå ut til fisken.

les også siste biten av mitt forrige innlegg :)

Skjønner. Jeg har brukt mest billige sildesluker men også noen Stingsild og Møresild (som røk fort). Begynte så med enkeltkrok.

Angående behov;

hittil har jeg flere ganger med min 9 ft stang kjøpt hos Clas Ohlson ønsket at den var lengre,spesiellt når jeg står på svaberg som er litt høye og jeg under meg har tang og gress.Hadde vært kjekt med en lengre stang som jeg da kunne styrt fisken inn med. Kastelengde er også en grunn :)

Ellers kunne jeg også tenkt meg at stangen er sterk,noe jeg ikke føler min stang er.

Blir nok å gå for denne 300/330 :)

Takker for nyttige svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også funnet ut at det er greit med 11' på svaberg. men merker ofte at jeg ønsket jeg hadde med 9' stanga i stedet, når armene verker etter en fight med noe stort :D

Men noe lengre kast får du neppe. Det er som regel fiskeren, snella og stangas spenst som bestemmer. Lengden betyr ikke så mye ettersom kastet blir roligere det lengre stanga blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også funnet ut at det er greit med 11' på svaberg. men merker ofte at jeg ønsket jeg hadde med 9' stanga i stedet, når armene verker etter en fight med noe stort :D

Men noe lengre kast får du neppe. Det er som regel fiskeren, snella og stangas spenst som bestemmer. Lengden betyr ikke så mye ettersom kastet blir roligere det lengre stanga blir.

Kan være at spensten på billigstangen min ikke er særlig bra også,samt en billig snelle.

Lange kast har jeg ikke.

Men på disse svabergene savner jeg en stang med lengde ja.

Jeg for min del håper jeg i det hele tatt får oppleve en fight med en stor fisk så får armene bare verke :)

Bestillte Beastmasteren i sted :thumbsup:

Da er det bare å vente :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror lengden på stangen er en vanesak. De fleste stengene mine er over 11 fot og jeg jeg kaster lengre med dem en med kortere stenger. Når man har funnet en stang man liker så vil kastelengden komme etterhvert uavhengig av lengden.

Snellevalget bør være i størrelse 4000 med frontbrems og multifilament.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BAN. Fysikkens regler nekter deg å svinge stanga i samme hastighet når stanga blir lengre. Treghetsloven og luftmotstanden som utgjør dette. Hvor mye det motvirker eller gir gevinst i forhold til utgangshastighet på sluken kommer nok meget ann på den som holder stanga men.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

her er en link til ebay

http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=agepoch+braid+5-strand&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.X+braid+8-strand.TRS0&_nkw=+braid+8-strand&_sacat=0

Bare velg og vrak. Jeg har spectra på noen av mine sneller, og det fungerer bra. Men pass på at du får 8-strand line, den er mye glattere enn 4-strand. (8 tråder kontra 4)

Kvaliteten er helt ok

Edit

Der kom den ja, saratoga er den lina jeg har mest av, den er veldig bra.

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker :)

Har fargen på snøret noe å si på sjøfiske?

Snøret er jo likevel nede i dypet om jeg skal prøve på torsk,så fargen har vel ikke så mye å si?

Lurte også å gå for en snelle som heter Exage 4000.

Ser den med forbrems er billigere enn den med bakbrems?

Hva er forskjellen på for og bakbrems?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snørefargen har fin liten betydning, siden du må bruke en mono fortom ytterst på noen få meter uansett.

Exage 4000 er en god snelle det. har denne selv. Men det er bakbrems snella som er billigere. Denne er på tilbud.

Helt klart gå for frambrems utgaven. denne har større bremseskiver som er montert i spolen på snella. Og ikke bak i snellekroppen som en bakbrems snelle har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.