Pilk Skrevet February 22, 2017 Rapporter Share Skrevet February 22, 2017 (endret) Hei, Planlegger båtkjøp nå til våren, og ser etter alle solemerker ut til å lande på en Amt 190 BR. Ikke akkurat noe dedikert fiskebåt, men må ta litt hensyn til familien også. Driver nå å planlegger utstyr, og er særlig i stuss på svingervalg. Kommer til å gå for en 9 eller 12" evo3/carbon løsning. Svingervalget står i utgangspunktet mellom en tm185m/b175m eller en m265lm. Fisker fra grunt til 250m. Ser også at m265 anbefales til båter over 8m lengde, hvordan blir dette på en 19 foter? Er medium chirp elementet det samme i disse to seriene? Er litt fristet til å gå for invendig montering og m265lm bør vel duge bra til mine dybder. Endret February 26, 2017 av Pilk Omdøper tråden slik at jeg ikke må lage ny tråd for hvert spørsmål. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zapp Skrevet February 22, 2017 Rapporter Share Skrevet February 22, 2017 Jeg har lowrance gen3 12" med armair b175 m og er fornøyd med den giveren. Jeg fiskeren på de samme dybdene som du ønsker. ja medium element er det samme på de giverne du nevner. 1 Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pilk Skrevet February 22, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet February 22, 2017 Takk for svar. Tviler ikke på at den er bra, men ønsker helst innvendig montering, og 175 finnes vel ikke i innvendig versjon. Evo3/Carbon gjør jo da 265 til et spennende valg. Men lurer da mest på om båten er for liten, og hvilken innvirkning dette vil ha. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zapp Skrevet February 22, 2017 Rapporter Share Skrevet February 22, 2017 Nå er jo 175 m elemtet i m265lm. Du får ikke bare 175m innvendig nei. Vil ikke tro at båten er for liten ,verken for m265lm eller B175m Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erik Skrevet February 23, 2017 Rapporter Share Skrevet February 23, 2017 Når det kommer til størrelse på båt og ekkoloddgiver, er det et tema med gjennomgående giver. For innvendig (shoot-through) og aktermontert (transom mount) har det ingen betydning. 1 Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pilk Skrevet February 23, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet February 23, 2017 Fint. Da er det bare å bestemme seg. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pilk Skrevet February 26, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet February 26, 2017 Etter å ha sett nærmere på båt og egnete svingermuligheter ser det nå ut til at jeg går for en b175m. Inspeksjonsluken bak ved akterspeilet så litt knapp ut til å få til en god innvendig installasjon. Er litt i stuss når det gjelder motorstørrelse. Båten leveres med Honda i 80hk, 100hk vtec, eller 115hk. Og står mellom de to sistnevnte. Med 100hk vtec gjør båten 36 knop toppfart, og beste drivstoff øko rundt 18knop. Med 115hk øker toppfarten til 40 knop, ingen tester som viser marsjfart. 100hk vtec veier 163kg og har displacement på 1,496cc 115hk har ikke vtec, veier 217kg ( 54kg mer) og har displacement på 2,354cc. Så, skal man gå for den største av de mellomstore motorene, eller den minste av de større? Prisforskjellen er 9000kr. Regner jo med at jeg får en roligere og mer behagelig marsjfart med 115hk. Vekten er ikke av betydning i forhold til båthenger. Noen tanker? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cannonbang Skrevet February 26, 2017 Rapporter Share Skrevet February 26, 2017 Hei Det er noen flere momenter du bør ta hensyn til her. 80 hk og 100 hk er egentlig samme motor i to forskjellige trimversjoner. Økonomifart vil derfor være omtrent likt på de, men med 20 hk ekstra så får du bedre toppfart og bedre akselerasjon. På den negative siden så får du også noe mer slitasje på den største hvis du bruker den hardt. 115 hk er samme motor som 135 hk, på samme måte. Høyere trimming på 135 hk. Når det gjelder båtmotorer som går på stabilt turtall og med forholdsvis høyt effektuttak over tid. så er en moderat trimming faktisk en fordel, slitasjen reduseres og levetida øker. Hvis vekta ikke spiller noen rolle, og prisen er akseptabel, så ville jeg valgt 115-hesteren pga det høyere slagvolumet og litt kraftigere drivsystem. Den vil også ha betydlig høyere moment i det lavere turtallsspekteret. Jeg tror ikke driftsøkonomien blir særlig dårligere, dette er mye avhengig av han som kjører båten. 1 Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pilk Skrevet February 26, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet February 26, 2017 Takk for innspill. Hvordan er det med batteriløsning? Bør jeg ha 2 batterier eller holder det med et stort startbatteri? Elekrisk utstyr ombord blir plotter, trimtabs, nmea 2000, og lanterner/lys. Muligens også en structurescan 3d boks. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cannonbang Skrevet February 26, 2017 Rapporter Share Skrevet February 26, 2017 Hei igjen Ett stort er bedre enn to mindre. Med to batterier i paralell kobling så må du ha hovedladingen på det ene, og en regulator mot det andre.Dette kan fort gi litt tull. Motorer av denne størrelsen lader normalt med over 20a, og forbruket på denne typen utstyr er minimalt. Jeg har en 60hk suzuku på min båt, og det er rikelig med strøm både til elektronikk og teinehaler på 600W. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pilk Skrevet February 26, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet February 26, 2017 Ok, ser 115-hesteren lader 40A så det burde være plenty. Leste et sted om at nmea ikke måtte kobles til startbatteri, men da menes vel bare at en må ha en egen kurs, og ikke koble rett fra batteriet? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cannonbang Skrevet February 26, 2017 Rapporter Share Skrevet February 26, 2017 (endret) Hei Det er eget strømuttak fra motoren til instrumentpanelet som du kan bruke. dette er beskyttet mot støy fra startsystemet. Her kan du fordele strømmen via en sikringsboks, f.ex fra biltema som gir deg 4 eller 6 uttak med hver sin sikring. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Sikring/Sikringsholder-2000031352/ Du bare lager ei grenkobling til boksen med det antall koblinger du trenger, og tar ut til instrumentene på hver sin kurs Endret February 26, 2017 av cannonbang 1 Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pilk Skrevet February 26, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet February 26, 2017 Ok, båten kommer levert med en raymarine skjerm med motordata over nmea2000. Planlegger å skifte ut denne med en større evo3, så regner egentlig med at alt er ordnet og at det bare er å putte nmea pluggen fra en plotter til en annen. Stusset litt da jeg leste om nmea og startbatteri siden båten leveres med ett batteri. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pilk Skrevet March 10, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet March 10, 2017 Da har jeg bestilt. Det ble 115hk og en evo3 9" med b175m. Er det generelt noen minimumsavstand fra akterspeil/kjøl når en monterer svingeren? 1 Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erik Skrevet March 10, 2017 Rapporter Share Skrevet March 10, 2017 Tenker du på avstand mellom motor og giver kanskje? Det kan være greit å ha 40-50 cm eller så i mellom, mest for å unngå vannsprut oppover motorstammen. 1 Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pilk Skrevet March 10, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet March 10, 2017 (endret) Ja, men også rent konstruksjonsmessig mtp. avstand fra kjøl og belastning ved opptrekk etc. Mulig det bare er i mitt hode dette kan bli et problem Endret March 10, 2017 av Pilk Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erik Skrevet March 10, 2017 Rapporter Share Skrevet March 10, 2017 Med passelig avstand fra motor, og aktermontert giver, vil uansett giveren stå høyere enn kjøles dypeste punkt. Så i det øyeblikk giveren slår nedi har du sannsynligvis langt værre problemer å stri med enn giveren. Jeg har opplevd å banke giver(e) nedi et par ganger. Enten fordi jeg har truffet noe flytende eller når jeg har vært tett på land og mirakuløst unngått en stein med kjøl/ motor men uansett truffet med giveren. Det har alltid gått bra, givere flest "løser ut" hvis de får en trøkk. Men man blir nødvendigvis noe nervøs der og da... Siste gang var utenfor Sandvika i Oslofjorden i høst. Jeg traff noe flytende, aner ikke hva, som ikke ga et merke i båten men begge giverne på styrbord vippet opp. Denne gangen merket jeg ikke smellen i det hele tatt, jeg så det bare på ekkoloddet siden det nødvendigvis begynte å vise litt merkelig dybde. Da jeg satte ned hånden over akterspeilet og kjente at begge giverne var løse skjønte jeg at jeg måtte ha truffet noe. Tok båten opp på henger og sjekket under, men ikke så mye som en ripe i bunnstoffet. Bare de to løse giverne. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pilk Skrevet March 10, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet March 10, 2017 Skjønner, men jeg skal ha gjennomgående giver Med senter 10-15cm fra kjøl bør det vel være greit da? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erik Skrevet March 10, 2017 Rapporter Share Skrevet March 10, 2017 Aha, trodde vi snakket om aktermonterther. Ja, bare sjekk at du ikke treffer rett på en rulle på hengeren. 1 Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Potemkin Skrevet March 10, 2017 Rapporter Share Skrevet March 10, 2017 Den 26.2.2017 at 13.31, Pilk skrev: Ok, ser 115-hesteren lader 40A så det burde være plenty. Leste et sted om at nmea ikke måtte kobles til startbatteri, men da menes vel bare at en må ha en egen kurs, og ikke koble rett fra batteriet? Ladestrøm på 40 amp høres brutalt ut såfremt du ikke kjører med 400amp batterier. Men har du først en dynamo som kan levere 40 amp, så vil du trenge de 115hk til å drifte dynamoen. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pilk Skrevet March 10, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet March 10, 2017 (endret) Quote Battery Charging power: 30 Amp (1000 RPM), 40 Amp (2000+ RPM Tja.. Endret March 10, 2017 av Pilk Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erik Skrevet March 10, 2017 Rapporter Share Skrevet March 10, 2017 De fleste moderne påhengere av litt størrelse leverer rundt 40A. (Inkludert min 80HK Suki fra 2010.) Man må sørge for at batteriet er stort nok, minst 100A og helst enda litt større. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pilk Skrevet March 10, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet March 10, 2017 Båten leveres med 110A batteri. 1 Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cannonbang Skrevet March 10, 2017 Rapporter Share Skrevet March 10, 2017 Dette med lade effekt kan du ta helt med ro. Dynamoen er utstyrt med en laderegulator akkurat som en bilmotor, og lading av batteriet styres elektronisk. 40 a er maks ladeeffekt, men den lader kun i korte perioder med denne effekten. Når motstanden i batteriet blir for stor, så reduseres ladingen til et nivå som batteriet tåler. 1 Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.