Gå til innhold
Fiskersiden

Tur med MS TitanicII - med storfisk


ThorEH
 Share

Recommended Posts

Været var strålende, og turen gikk til det kjente storfiskparadiset Nedstrandsfjorden. Her er det dybder fra 100-700 meter, og tidligere kjente fangster fra denne fjorden er kveite (minst 20kg), håkjerring (flere på rundt 500kg, brosme (16kg), lange (20kg+)... Så det var en optimistisk gjeng som la ut fra Karmøy kl 06 idag morges.

De som dro fra Karmøy var unertegnede og skipper Onar, Øystein Davidsen ble plukket opp fra Bokn (han kom kjørende fra Egersund). Og Rein Egil lå og duppet i fjorden når vi kom (ca 08.30), da hadde han vært der siden kl 02.00, han skysset da svigerfar hjem og hoppet over i TitanicII.. ( vi avsluttet fisket ca 17.30 og var på Karmøy igjen 20.00

Vi dregget opp på ca 500m, og fisket noe dypere (ca 550m)

For å gjøre en lang historie kort, her er bildene :

1806200522599ECi8fAegczKohRpSH.jpg?14

Første fisk, Onar med en brosme på 10.1 kg

Etter dette kom det opp ett par svarthå...

Og så turens store høydepunkt!!

180620052218nCY8ey1VPG3JnzN9qb.jpg?51

Øystein med brosme på 13500g!!!

180620052208ghqyhWE8P3FhVceDwj.jpg?48

Må nesten legge ut dette bildet og, slik at dere kan se at Øystein ICKE er mentalt tilbakestående (og fysisk),noe som kanskje ansiktsutrykket på det forrige bildet kan antyde [ :D ]

Ellers så fikk jeg en del nye venner i måkene (har planer om å gå KIS i næringa)

180620052240u6PVah7pVjYFImVbSj.jpg?24

180620052250exfN32t8HypXOkeexw.jpg?56

180620052229DdkQWlFPz3OhKrOjSn.jpg?65

180620052312wZkIezmxDkdURNuB1t.jpg?1

fixa og snudd litt på forrige bildet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer herr Davidsen, diger brosme! (Onars også!). Selv har jeg fått ca 40-50 brosmer og ennå ikke kryssa 2 kg...en smule misunnelig på den fisken, også pga maten! Eller er ikke så store brosmer like gode til mat som de små? Synes brosme er undervurdert som matfisk, og i samme divisjon som kveite, steinbit og breiflabb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og over til mat. Har tidligere gitt opp brosma som matfisk, men har pga. enkelte her inne fått lyst til å gi den en sjanse til - da med den anbefalte lange tilberedelsestiden. Brosma ble saltstrødd og kokt dagen etter. Den ble kokt lenger enn potetene(ca 45 min) - men det var tørt, kjedelig og smakløst. Mulig jeg suger som kokk, men nå kategoriseres brosma som "spennende sportsfisk, men uegnet som menneskeføde" hos meg.

Onar: neste gang går vi lenger opp i skrenten og tar langa - det er saker som smelter på tunga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Davidsen

Og over til mat. Har tidligere gitt opp brosma som matfisk, men har pga. enkelte her inne fått lyst til å gi den en sjanse til - da med den anbefalte lange tilberedelsestiden. Brosma ble saltstrødd og kokt dagen etter. Den ble kokt lenger enn potetene(ca 45 min) - men det var tørt, kjedelig og smakløst. Mulig jeg suger som kokk, men nå kategoriseres brosma som "spennende sportsfisk, men uegnet som menneskeføde" hos meg.

Onar: neste gang går vi lenger opp i skrenten og tar langa - det er saker som smelter på tunga.

Personlig syns jeg brosme er en ypperlig matfisk en kan gjøre mye spennende med. Har en litt mer skalldyraktig smak en f.eks lange. Egner seg ypperlig på grillen som for eksempel i et grillspyd sammen med laks, breiflabb, steinbit.

I ovnen der den legges i folie og litt eplejuice helles over sammen med salt og pepper. Siste 10-15min ta en boks med rekeost over og sausen er ferdig. Serveres sammen med poteter etter ønske. Den kan også vendes i mel blandet med salt og pepper og legges i panna.

Andre alternativer er å fylle laks med brosme eller motsatt eller flette den sammen med annen fast fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.