Gå til innhold
Fiskersiden

Dorgefiske (lett trolling?) i ferskvann.


Lorntz Teige
 Share

Recommended Posts

Hei.

Har dorget med Langdrag/syllis og sluker, men tenkte nå å utvide fisket litt.

Har liten erfaring med woblere, men ser at det blir anbefalt gjerne i kombinasjon med Dorgesøkke for å komme litt lenger ned. (Ikke intressert i rig m.m så langt) Best erfaringer har vært med en 8grams bronze med blå/røde prikker fra Panther Martin, men den forsvant nylig og jeg har ikke klart å finne den igjen i butikk.

Noen som har en god anbefaling til ok stang/snelle, samt annet man bør ha?
Tar gjerne i mot link til gode tips rund woblere m.m og dybde/fart til slikt ørretfiske. 
Ekkolodd er vist en bonus så det kan også være av interesse.

I utgangspunktet er det fiske i Funnsjøen og Ånnsjøen som er tenkt (i tilfelle noen har spesifikke råd basert på det.) Begge disse er litt større vann i midt norge (sverige)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 

Var i helgen i Gustavsfors og fisket i Lelong. Brukt en Rappala Countdown på min vanlige 5-20g ferskvannssnegler med ca 40 meter snøre. Hadde ingen ekstra blybevkt, men endte opp med 3 greie abbor. Vet ikke om det er til hjelp, men det virket som om 10 meter ekstra sene gjorde utslag i forhold til bet.

tempo var rolig padlefart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Takk for tipset Erik.

Artikklen du linker til er vel den beste jeg har funnet om temaet, men satt igjen med en del spørsmål etterpå også :)

Stang og snelle er kjøpt inn og drivanker for trolling blir kjøpt i dag. Enkelt ekkolodd til fiske i ferskvann uten den helt ekstreme dypden er neste på lista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Ser du søker tips på div wobblere i trønderske sjøer,, 

De jeg har hatt best resultat med er Strike Pro, 9 og 12 cm, Tomic 3 og 4 tommere, Rapala Skaterrap,,, En å annen går på Apex og små sluker. Når det gjelder fart så er det litt etter vanntemp, vår, sommer eller høst,, Ned mot 2 knop og helt opp i 3,2 knop.

Nå har jeg trollingbåt, så utstyret blir litt annerledes enn til deg men,,, Trollingstang, ikke for lang, max 8,3 fot og ei snelle med telleverk. Trollingstenger er ikke kostbare og er laget for å stå i bøy hele dagen og uka. Telleverksneller er gull men en vanlig multiplikator hjelper veldig,,, regne antall ganger snørefører går frem og tilbake og du har en ok peil på hvor langt agnet går bak,,, 7000 størrelse er ca 5 meter for en gang over og 6000 ca 3 meter. Det er svært vanskelig å vurdere lengden ut bak med sneller uten! Man tror den er lenger ut ved stille vann og kortere ved bølger,, ikke enkelt, så telleverk er gull. Ett par søkker er veldig lurt,, litt for å få det ned og ved langt slep så er det nesten umulig å få vobblere å gå ned pga motstand i sena presser vobbler og sluk opp til overflaten med måsefangst som resultat! 

Ekkolodd er smart, Funnsjøen og Ånnsjøen er grunn og veldig vanskelig å trolle i om en ikke har kontroll med dybden. En kan selvfølgelig bruke telefon og laste bilder og se hvor de grunneste partiene er men det er lett å navigere feil med tap av utstyr som resultat. Og Ånnsjøen har noen grenser en ikke bør krysse om en ikke har kort der og ett par private/samiske områder hvor fiske er forbudt.  

Endret av J.P
red av skrivefeil,,
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.