Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske litt baitfinesse?


ShoreSlowJigging
 Share

Recommended Posts

Nå fisker jeg mest kyst, men svinge en liten 3gr wobbler kan vaere nok så nydeligt ... Jeg har ett dritfint baitfinesseutstyr som trenger litt kjaerlighet. Finns det noen fine små elver i Nordmarka man kan fiske etter litt örret på baitfinesseutstyr? 1-2 timmar fra Oslo?

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, ShoreSlowJigging skrev:

Nå fisker jeg mest kyst, men svinge en liten 3gr wobbler kan vaere nok så nydeligt ... Jeg har ett dritfint baitfinesseutstyr som trenger litt kjaerlighet. Finns det noen fine små elver i Nordmarka man kan fiske etter litt örret på baitfinesseutstyr? 1-2 timmar fra Oslo?

Takk!

Tja, det kommer litt an på hva du mener med "små" elver og ikke minst hva du forventer av fangst. Men om du bare skal ut på "leke" litt med lett utstyr, og det er greit om fisken er liten, er det jo flere muligheter ganske bynært. Lysakerelva er jo en passe stor elv med masse småørret, og der du faktisk kan få villmarksfølelse enkelte plasser. Lomma i Lommedalen er også en mulighet. Og Skarselva i Maridalen. Om du kan sykle/gå er det flere muligheter innover i marka. Feks Bjørnsjøelva oppstrøms Skjersjøen. Her har jeg faktisk fått ørret på 700 gram, men du må være forberedt på å klatre og krype, for elva ligger nede i et dypt gjel og er temmelig utilgjengelig. Oppover i Hakadal bør det også være muligheter, men her er jeg ikke kjent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takk, Skarselva har jeg prövt :) Den er litt nice, men leter litt etter ”one size bigger ”

Stangen er 150cm og snöret 0.06 på en Calcutta Conquest BFS med Hedgehog tuning så en störrelse på 500gr er en god fight :)

Ska sjekke di andre ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Hvis du vil kjøre litt lenger, så er det også noen andre muligheter, Simoa f.ex er full av småørret oppe ved prestfoss i alle fall, og sikkert lenger nedover også. det er ca en og en halv time fra oslo til åmot der den renner ut i drammenselva. I sokna litt forbi Hønefoss har jeg også sett ørret vake. Denne er også veinært og lett tilgjengelig. Større fisk derimot bør du kanskje dra litt lenger for å få. En plass jeg vil anbefale er Begna i valdres, spesielt området rett nedenfor Bagn. det er kanskje en halvtime lenger å kjøre enn de to timene, men kan være verdt det, det er en fin tur og gode veier oppover der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7.4.2021 at 23.47, cannonbang skrev:

hei

Hvis du vil kjøre litt lenger, så er det også noen andre muligheter, Simoa f.ex er full av småørret oppe ved prestfoss i alle fall, og sikkert lenger nedover også. det er ca en og en halv time fra oslo til åmot der den renner ut i drammenselva. I sokna litt forbi Hønefoss har jeg også sett ørret vake. Denne er også veinært og lett tilgjengelig. Større fisk derimot bør du kanskje dra litt lenger for å få. En plass jeg vil anbefale er Begna i valdres, spesielt området rett nedenfor Bagn. det er kanskje en halvtime lenger å kjøre enn de to timene, men kan være verdt det, det er en fin tur og gode veier oppover der.

2hr er greit för fiske :) Takk för tipset, det skal jeg sjekke ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Hei

Det tror jeg er for tidlig enda, mye snø i fjellene og kaldt vann. Det er fisk der, men jeg tror ikke det er verdt turen for fiskets skyld.

Jeg har ikke vært den veien på en stund, men jeg kjørte haukeli tidligere i uka, og det var is på vågslivannet enda. Det ligger på ca 800m høyde, og burde være en god indikasjon på forholda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, cannonbang skrev:

Hei

Det tror jeg er for tidlig enda, mye snø i fjellene og kaldt vann. Det er fisk der, men jeg tror ikke det er verdt turen for fiskets skyld.

Jeg har ikke vært den veien på en stund, men jeg kjørte haukeli tidligere i uka, og det var is på vågslivannet enda. Det ligger på ca 800m høyde, og burde være en god indikasjon på forholda.

Oida? Ok då får det eventuellt bli til ferien i Juli då..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hvor er det me Akerselva ovanför Nydalsdammen? Jeg er i det hele tatt  ikke intressert av og fiske lax. Men Akerselva går ju rett gjennom byn, må ju finnes noen örret.. Jeg skjönner ikke riktigt hvilket fiskekart jeg trenger og fra vilket sted  Jeg kan fiske etter vanlig örret eller annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, ShoreSlowJigging skrev:

Hvor er det me Akerselva ovanför Nydalsdammen? Jeg er i det hele tatt  ikke intressert av og fiske lax. Men Akerselva går ju rett gjennom byn, må ju finnes noen örret.. Jeg skjönner ikke riktigt hvilket fiskekart jeg trenger og fra vilket sted  Jeg kan fiske etter vanlig örret eller annet?

Dette er et stadig tilbakevendende spørsmål. Anadrom strekning (lax!) går opp til fossen ved Åmodt bru. Rett oppstrøms «hengelåsbrua» ved Arkitekthøyskolen. Der ifra og opp til Maridalsvannet er det det vanlige OFA-kortet som gjelder. 
 

Det tas jo en og annen fin brun-ørret (vanlig ørret) under laksefisket, så jeg vil tro man kan treffe fin ørret også oppover i elva. Ellers er det nok mye småørret. På stille områder er det dessuten gjedde, abbor og mort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, TT skrev:

Dette er et stadig tilbakevendende spørsmål. Anadrom strekning (lax!) går opp til fossen ved Åmodt bru. Rett oppstrøms «hengelåsbrua» ved Arkitekthøyskolen. Der ifra og opp til Maridalsvannet er det det vanlige OFA-kortet som gjelder. 
 

Det tas jo en og annen fin brun-ørret (vanlig ørret) under laksefisket, så jeg vil tro man kan treffe fin ørret også oppover i elva. Ellers er det nok mye småørret. På stille områder er det dessuten gjedde, abbor og mort. 

Ok takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Nå har jeg vart noen tur till Gol og nedre Hemsila :) Var dritmye vann så visse  sted man ser på Google Maps fanns ikke ens..

Men fisket litt BFS og flue, vart nok en 10-12 örret på hele dagen, mest smått men göj fiske:)

2686C8A0-9E48-4BC2-9E2B-E8B241C49B0E.jpeg

045AD01B-493C-4597-BFCE-64EA05AD48E3.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.