Johan Stusdal-Holmen Skrevet September 25, 2021 Rapporter Share Skrevet September 25, 2021 (endret) Noen som er erfaren med Karpe i Bergens område? Endret September 25, 2021 av Johan Stusdal-Holmen Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fiskepadde Skrevet May 12, 2022 Rapporter Share Skrevet May 12, 2022 Den 25.9.2021 at 22.34, Johan Stusdal-Holmen skrev: Noen som er erfaren med Karpe i Bergens område? Om du søker litt på internetten finner du noen vann med karuss. Det er også noen sagnomsuste vann med mer spennende karpefisk men disse er det få som kjenner til. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Epsn Skrevet October 8, 2024 Rapporter Share Skrevet October 8, 2024 Fiska i dag i det som skal være sjølvaste karpevatnet i Bergensområdet men utan hell. Sikkert for seint i sesongen. Nokon som veit om det framleis er karpe der? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabriel Skrevet October 16, 2024 Rapporter Share Skrevet October 16, 2024 On 10/8/2024 at 9:11 PM, Epsn said: Fiska i dag i det som skal være sjølvaste karpevatnet i Bergensområdet men utan hell. Sikkert for seint i sesongen. Nokon som veit om det framleis er karpe der? Nå er ikke jeg karpefisker, men de jeg har sett fisker fuckings ukesvis for å ta en enkelt fisk på et lite maiskorn. Du snakker om å fiske 5-25 kilos fisk på 0.04mm monofilament på et lite maiskorn som ligger på bunnen. Kanskje kaste ut agn i et spesifikt område i ukesvis før du prøver å kaste etter dem en gang. Er ikke noe man får på første kast tror jeg Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
piscator Skrevet October 17, 2024 Rapporter Share Skrevet October 17, 2024 9 timer siden, Gabriel skrev: Nå er ikke jeg karpefisker, men de jeg har sett fisker fuckings ukesvis for å ta en enkelt fisk på et lite maiskorn. Du snakker om å fiske 5-25 kilos fisk på 0.04mm monofilament på et lite maiskorn som ligger på bunnen. Kanskje kaste ut agn i et spesifikt område i ukesvis før du prøver å kaste etter dem en gang. Er ikke noe man får på første kast tror jeg du har rett i at karpefiske ikke er enkelt, og noen ganger krever enormt med grundig jobb, og ikke minst tålmodighet. Mange steder skyldes det kanskje primært at karpene er fåtallige, og da handler det mye om statistikk (sånn er det mange steder i Norge). Andre steder handler det om å presentere agn for en bestemt fisk, og unngå alle agntyver (små karpefisk), og i hardt fiskede vann, som sydover i Europa, handler det om at fiskene er kroksky. Det praktiseres C&R, og fiskes hardt; de fleste individene har vært på krok tidligere. Når vi har erfart at karper i tillegg er flinkere til å lære enn de fleste andre fisk, så sier det seg selv at det kan bli vanskelig. Men det betyr ikke at utfordringen er uoverkommelig, og i noen situasjoner er nok tålmodighet viktigere enn å bruke veldig "avanserte" metoder. I relativt jomfruelige vann er det ikke nødvendigvis veldig vanskelig å få fisk, bare man gjør "hjemmeleksa" og er villig til å bruke tiden som trengs. Og selv om karper kan bli veldig "picky" er det grenser for hvor langt ned i senetykkelse man kan gå, på grunn av fiskenes størrelse og styrke. Når jeg fisker karpe bruker jeg utelukkende nylon hovedsene på grunn av slitestyrke, det er mye bunnkontakt og i tillegg gjerne vegetasjon der de holder til. ca 0.30mm er passende, i vann med veldig store fisk bør man gå opp i tykkelse, kanskje til 0.35-0-40mm. Hvordan man skal presentere agn er en helt egen vitenskap, men man trenger ikke å gjøre ting vanskeligere enn de er. I vann med moderat store karper (opp til ca fem kilo) synes jeg noe av det mest spennende er å fiske dem med dupp og mais, og da bruker jeg vanligvis 0.25mm sene, avhengig av mengden vegetasjon. Kanskje det aller mest spennende er å fiske med flytende brødbit og friline; teknisk sett veldig enkelt. Taktisk sett håpløst vanskelig. Det er nesten umulig å få dem til å ta en brødbit med krok i, mens de ukritisk tar alle "frie" brødbiter man lokker dem med. 1 Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PeterSL Skrevet October 22, 2024 Rapporter Share Skrevet October 22, 2024 Den 8.10.2024 at 21.11, Epsn skrev: Fiska i dag i det som skal være sjølvaste karpevatnet i Bergensområdet men utan hell. Sikkert for seint i sesongen. Nokon som veit om det framleis er karpe der? De er der fortsatt ja. Det ble tatt en på rundt 3kg der for et par måneder siden. Jeg har ikke vært der på flere år, men fiskene har vært der i så mange år (muligens flere hundre år) at det skal nok skje noe spesielt før de forsvinner helt. Oktober er kanskje i seneste laget å prøve seg, så du kan jo gjøre et nytt forsøk til sommeren. Du må nok gjennom noe karuss og hybrider før karpen biter på, i alle fall om du duppfisker med mais. 1 Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Matas Skrevet April 7 Rapporter Share Skrevet April 7 Hei, det er mange karper igjen i det vannet og noen skikkelig fine eksemplarer, men de fleste på mellom 1-3kg Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts