Gå til innhold
Fiskersiden

Simrad eller Lawrance kartplotter/Ekkolodd til RIB?


Vango
 Share

Recommended Posts

Mest ute etter kartplotter mens også litt ekkolodd til å se bunnen på 50-70 m for sjøkrepsfiske og fiske stimer ned til 40-50m. En beskjent får rabatter på Flak.no, så jeg kommer til å kjøpe der, men er helt grønn, men har ikke lyst til å legge mere i det enn maks kr 15.000 da båten brukes 3 mnd i året. Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/12/2023 at 1:21 PM, Vango said:

Mest ute etter kartplotter mens også litt ekkolodd til å se bunnen på 50-70 m for sjøkrepsfiske og fiske stimer ned til 40-50m. En beskjent får rabatter på Flak.no, så jeg kommer til å kjøpe der, men er helt grønn, men har ikke lyst til å legge mere i det enn maks kr 15.000 da båten brukes 3 mnd i året. Noen forslag?

Ville ha vurdert Livescope også..

 

 

 

Livescope er rett og slett latterlig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
20 timer siden, Vango skrev:

Takker for innspillene. Problemer med leveranse gjorde at innkjøpet ble Garmin Echomap UHD 92 SV m/GT54UHD-TM 9, samt Ultra high Definition ekkolodd SideVU kompatabel. Så får vi se hvordan dette funker

Skriv gjerne en liten rapport om hvordan det fungerte her:) spent på å høre hvordan det gikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da har vi fått testet ut litt i kraftig sjø, så beklager billedkvaliteten. Fikk opp Ekkoloddet til slutt, men da forsvant det fine kartet av en eller annen grunn. Kartet blir for stort i dimensjonen, og man mister da grunner etc. Tipper dette er innstillinger bare,

Når det gjelder ekkoloddet og  å lese bildene, er det slik at bilde 3 og 4 viser småfisk? Fikk noen makrell, men hva viser bilde 1 og 2?

 

Beklager at jeg ikke har satt meg godt nok inn i dette tidligere

 

IMG_3638.jpg

IMG_3639.jpg

IMG_3640.jpg

IMG_3641.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er denne: https://www.garmin.com/en-US/p/85637

Hadde jeg sterkt vurdert en oppgradering etterhvert som budsjettet tillater det. Den er såpass dårlig at du begrenser ditt ellers gode ekkolodd betydelig.

Mer direkte svar på spørsmålet:

1. Sannsynligvis plankton, men det kan også være en refleksjon av noe, feks en kant rett ved. Ved 50Khz har giveren din hele 40 graders konevinkel, og det gir endel "ghost returns".

2. Her vil jeg anta at du passerer langsmed en kant. 

3+4. Jeg vil tippe dette er ymse småfisk.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.