sjøsprøyt Posted August 31 Report Share Posted August 31 (edited) Jeg har noen gode ideer, men hvordan er det med deg? Føl deg fri til å poste dine ideer og tanker.... Edited August 31 by sjøsprøyt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ølgylt Posted September 1 Report Share Posted September 1 Angående fryseboks er vel cluet å skjære fileeter så den ikke blir overfylt 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted September 1 Report Share Posted September 1 Om målet er full fryser er vel makrellharpe med mange kroker det mest effektive. Men det lukter for mye hardt arbeid for min del. Fryseren min er for øvrig full av laks og sjøørret. Men det skyldes primært: 1) liten fryser 2) at jeg glemmer å ta ut fisk på morgenen og derfor velger andre løsninger i ettermiddagens desperasjon. 3) At enkelte av arvingene er tilbøyelige til å uttrykke misnøye over eksklusiv, sjølfanget pappafisk 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ølgylt Posted September 1 Report Share Posted September 1 22 minutter siden, TT skrev: Om målet er full fryser er vel makrellharpe med mange kroker det mest effektive. Men det lukter for mye hardt arbeid for min del. Fryseren min er for øvrig full av laks og sjøørret. Men det skyldes primært: 1) liten fryser 2) at jeg glemmer å ta ut fisk på morgenen og derfor velger andre løsninger i ettermiddagens desperasjon. 3) At enkelte av arvingene er tilbøyelige til å uttrykke misnøye over eksklusiv, sjølfanget pappafisk Spesielt punkt 3 kan være ille 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted September 1 Report Share Posted September 1 6 timer siden, Ølgylt skrev: Spesielt punkt 3 kan være ille Japp! Det smerter … Punktene 1-3 gjorde for øvrig at denne frøkna på kanskje 1,2 kg, nå i kveld fikk svømme videre mot et løfte om å sørge for rekruttering. (bildet lyver litt, det er en fisk på over 50 cm). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tikka 512 Posted September 2 Report Share Posted September 2 @sjøsprøyt Hva slags fisk er det du vil ha i fryseboksen din? Fisker du fra land eller båt? Selv har jeg mest erfaring med forskjellige takkler som gir tom slukboks. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sjøsprøyt Posted September 3 Author Report Share Posted September 3 Den 1.9.2023 at 10.36, Ølgylt skrev: Angående fryseboks er vel cluet å skjære fileeter så den ikke blir overfylt Trøtt og sliten når jeg kommert hjem, fiskeutstyret ligger på gulvett i gangen og fisken går i fryseren som den er. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sjøsprøyt Posted September 3 Author Report Share Posted September 3 Den 2.9.2023 at 10.05, Tikka 512 skrev: @sjøsprøyt Hva slags fisk er det du vil ha i fryseboksen din? Fisker du fra land eller båt? Selv har jeg mest erfaring med forskjellige takkler som gir tom slukboks. Helt klart når du fisker fra land... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikandreas7 Posted September 5 Report Share Posted September 5 (edited) Det viktigste er vel å lage takkler som finner veien i sjøen. Siden jeg fisker mest fra land blir det da mye pulley som ender opp med å bli brukt, selv om jeg har noen andre liggende. Skulle jo gjerne ha prøvd mye annet, men så er jo pulley så latterlig enkelt og greit så da blir det bare sånn. Edited September 5 by vikandreas7 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sjøsprøyt Posted October 5 Author Report Share Posted October 5 (edited) Den 5.9.2023 at 9.56, vikandreas7 skrev: Det viktigste er vel å lage takkler som finner veien i sjøen. Siden jeg fisker mest fra land blir det da mye pulley som ender opp med å bli brukt, selv om jeg har noen andre liggende. Skulle jo gjerne ha prøvd mye annet, men så er jo pulley så latterlig enkelt og greit så da blir det bare sånn. Så det er viktig å ikke la sluklen falle ned til tangen eller hva? Jeg fisket med et uimotståelig takkel med flere kroker, fikk napp og det hele satt seg fast i tangen. Ikke noe god følelse at snøret røk og at fisken sulter i hjel med en krok i munnviken satt fast i tangen. Fisker ikke med multitakkel fra land etter dette... Edited October 5 by sjøsprøyt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikandreas7 Posted October 7 Report Share Posted October 7 On 10/5/2023 at 8:13 PM, sjøsprøyt said: Så det er viktig å ikke la sluklen falle ned til tangen eller hva? Jeg fisket med et uimotståelig takkel med flere kroker, fikk napp og det hele satt seg fast i tangen. Ikke noe god følelse at snøret røk og at fisken sulter i hjel med en krok i munnviken satt fast i tangen. Fisker ikke med multitakkel fra land etter dette... Mente heller at det viktigste er å faktisk bruke taklene en lager. Blir fort mye gøy en kan knyte som bare blir liggende mesteparten av tiden. Når det kommer til det med å sette seg fast er pulley veldig fint å bruke. Da trekkes søkket opp et stykke over bunnen når en drar inn slik at fisken ikke drar det ned i tangen og setter seg fast. Kan også med fordel bruke svakere mono ned til søkket slik at om det setter seg fast så ryker bare den biten og en får inn både takkelet og fisken. Ellers bruker jeg heller ikke så mye takkel med flere kroker med mindre jeg fisker på finere bunn. Sluk setter jeg lite fast da jeg ikke fisker mye etter bunnfisk med sluk fra land, da er det agn det går i. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts