Gå til innhold
Fiskersiden

Vi lager skal lage miljøvennlige fiskerkoker!!


 Share

Recommended Posts

Jeg er en del av en studentgruppe som jobber med et prosjekt om å utvikle hjemmelagde miljøvennlige fisker kroker laget av tre. Vi er interessert i å få synspunkter fra andre fiskere som dere for å vurdere om det er et marked for slike produkter i Norge.

 

Her er noen spørsmål vi gjerne vil ha deres tanker om:

Ville du være interessert i å bruke miljøvennlige fisker kroker laget av tre i stedet for tradisjonelle kroker?

Hvilke fordeler ser du med slike kroker, og hva kan være eventuelle ulemper?

Hvor viktig er bærekraft og miljøhensyn for deg når du velger fiskeutstyr?

Hva ville du være villig til å betale for slike kroker sammenlignet med konvensjonelle kroker?

Er det andre aspekter eller funksjoner du ønsker å se i slike produkter?

Din tilbakemelding vil være til stor hjelp for oss i å utvikle et produkt som kan møte behovene til fiskere. Takk på forhånd for din deltagelse og hjelp!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ingenting imot å tenke miljøvennlig, men er usikker på hvor lite miljøvennlige de krokene vi i dag har egentlig er. Jeg tviler på om kroker av stål representerer et miljøproblem. De ruster som regel i filler ganske fort, og i volum er dette neppe noe som kan skape forurensning. Skal mye jern til før det er et problem med tanke på forurensning. Og med tanke på at sena ryker og at fisken får kroken i seg, så er det nok også slik at krokene raskt ruster i filler takket være magesyren til fisken. Det er veldig sjelden at jeg har fått fisk med krok i seg, skjønt det kan jo hende er et skjevt inntrykk som henger sammen med at de fleste fisk som får krok i seg dør raskt? For på kort sikt kan det jo hende at kroken gjør det umulig for fisken å spise, slik at den sulter ihjel, eller at kroken skaper sår det setter seg infeksjoner i. Hvilke av disse perspektivene legges til grunn for tankene om å lage kroker av tre?

Men jeg ser mange utfordringer med kroker av tre, særlig soliditet og slitestyrke. Og det er ikke uten videre gunstig med kroker som kanskje flyter, skjønt tyngden til kroker av stål også kan være utfordrende i noen situasjoner (tørrfluer?). Kroker av tre må trolig skiftes ofte, fordi krokspissen eller selve kroken ikke er solid nok. Og alternativet da er å lage en krok som er tykkere i godset. Det brukte man jo i riktig gamle dager. Men hvor effektive vil slike kroker være? Som generelt prinsipp er det jo en fordel om godset i kroken er så tynt som mulig, både med hensyn på kroking, tyngde og synlighet. Men det må jo balanseres mot hvor solid kroken er, altså hvilken fisk man er ute etter. Skal like å se en krok av tre som egner seg til kveitefiske, for å sette det på spissen (sic). 

generelt er jeg absolutt villig til å velge miljøvennlige produkter, og prisen er ikke så avgjørende. Men jeg er ikke villig til å gå på akkord med effektivitet og soliditet. Da skal det i så fall dokumenteres rimelig grundig at det jeg i utgangspunktet bruker er ille for miljøet. Funksjonalitet og at utstyret løser de utfordringene jeg står overfor er og blir syretesten, og det avgjørende kriteriet.

Så i den grad dere ønsker å gjøre et prosjekt med fokus på mer miljøvennlig sportsfiske så vil jeg heller anbefale å se på andre elementer enn selve fiskekroken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytende kroker kunne jo vært interessant til tørrfluer og noen former for meitefiske. Men for øvrig ønsker man seg jo kroker som er så tynne og sterke som mulig og det rimer ikke akkurat med tre. 
 

Det er nesten så jeg tenker dette er en spøk…:blink:

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er absolutt positiv til nytenkning så jeg skal svare så godt som mulig

Ville du være interessert i å bruke miljøvennlige fisker kroker laget av tre i stedet for tradisjonelle kroker?

- Jeg vil være interessert i å teste det, men jeg stiller som Piscator spørsmål om den miljømessige gevinsten her. Stål forurenser veldig lite, så jeg ser ikke hvordan dette skal representere miljøvennlighet.

Hvilke fordeler ser du med slike kroker, og hva kan være eventuelle ulemper?

- Den åpenlyse ulempen er styrken. Hvis den spisse delen av kroken skal holde seg spiss på mer enn en tur må den behandles med kjemikalier som jeg vil mistenke forurenser mer enn stålkroken.

-Enn så lenge ser jeg ingen fordeler, utenom at det er litt kult. Opplys meg gjerne.

Hvor viktig er bærekraft og miljøhensyn for deg når du velger fiskeutstyr?

- Gitt at det representerer en faktisk miljøfordel vil det være et hensyn som veier tungt. Men igjen, jeg ser ikke hvordan dette skal påvirke miljøet. Blant fiskeutstyret er det blysøkkene og klærne som det er miljømessige gevinster å hente på, samt valg av fiskested, jmf kortreist.

Hva ville du være villig til å betale for slike kroker sammenlignet med konvensjonelle kroker?

- En god del for å teste for morro skyld. Hvis det kan dokumenteres at krokene jeg bruker nå er ett miljøproblem som kan løses med trekroker, og krokene er sterke og spisse nok så ville jeg være villig til å betale det kvalitestskroker koster nå, dvs 5-10 kroner pr krok

Er det andre aspekter eller funksjoner du ønsker å se i slike produkter?

-En krok med oppdrift, bioluminens og duftspredning hadde vært kult.

 

Oppsummert, jeg har ingen tro på at kroker i tre representerer en miljøfordel, og jeg har ingen tro på det som ferdig produkt, men jeg vil teste det hvis dere lager det uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.