Gå til innhold
Fiskersiden

Vi lager skal lage miljøvennlige fiskerkoker!!


 Share

Recommended Posts

Jeg er en del av en studentgruppe som jobber med et prosjekt om å utvikle hjemmelagde miljøvennlige fisker kroker laget av tre. Vi er interessert i å få synspunkter fra andre fiskere som dere for å vurdere om det er et marked for slike produkter i Norge.

 

Her er noen spørsmål vi gjerne vil ha deres tanker om:

Ville du være interessert i å bruke miljøvennlige fisker kroker laget av tre i stedet for tradisjonelle kroker?

Hvilke fordeler ser du med slike kroker, og hva kan være eventuelle ulemper?

Hvor viktig er bærekraft og miljøhensyn for deg når du velger fiskeutstyr?

Hva ville du være villig til å betale for slike kroker sammenlignet med konvensjonelle kroker?

Er det andre aspekter eller funksjoner du ønsker å se i slike produkter?

Din tilbakemelding vil være til stor hjelp for oss i å utvikle et produkt som kan møte behovene til fiskere. Takk på forhånd for din deltagelse og hjelp!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ingenting imot å tenke miljøvennlig, men er usikker på hvor lite miljøvennlige de krokene vi i dag har egentlig er. Jeg tviler på om kroker av stål representerer et miljøproblem. De ruster som regel i filler ganske fort, og i volum er dette neppe noe som kan skape forurensning. Skal mye jern til før det er et problem med tanke på forurensning. Og med tanke på at sena ryker og at fisken får kroken i seg, så er det nok også slik at krokene raskt ruster i filler takket være magesyren til fisken. Det er veldig sjelden at jeg har fått fisk med krok i seg, skjønt det kan jo hende er et skjevt inntrykk som henger sammen med at de fleste fisk som får krok i seg dør raskt? For på kort sikt kan det jo hende at kroken gjør det umulig for fisken å spise, slik at den sulter ihjel, eller at kroken skaper sår det setter seg infeksjoner i. Hvilke av disse perspektivene legges til grunn for tankene om å lage kroker av tre?