Gå til innhold
Fiskersiden

Gjørs Akersvannet


TorgeirW
 Share

Recommended Posts

Internett har gitt opphav til den moderne utgaven av allmenningens tragedie. Vi har aldri opp gjennom historien hatt en informasjonsspreder som har vært i nærheten så effektiv som internett. Begrepet jungeltelegraf har fått en helt ny betydning. Har man lagt noe ut på nettet har alle, og da mener jeg ALLE, tilgang til informasjonen. Det har gjort det "livsfarlig" å legge ut informasjon om fiskevann. Det er den sikreste måten at vannet blir ødelagt på, fordi informasjonen også når krefter som ikke har noen begreper om å vise moderasjon eller ta hensyn til fellesskapet eller fiskebestander. Dette er en medvirkende årsak til at jeg i sin tid sluttet å melde fra om fangster. En trist utvikling, fordi fora som dette blir fattigere når ingen av oss tør, eller bør, legge ut informasjon. Og dette er vel en grunn til at fora som dette har mer eller mindre dødd ut? Det er kun fangster fra steder der det ikke er noen fare, for eksempel fra havet, eller båtfiske i store innsjøer at det er relativt "ufarlig" å legge ut informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, piscator said:

Og dette er vel en grunn til at fora som dette har mer eller mindre dødd ut? Det er kun fangster fra steder der det ikke er noen fare, for eksempel fra havet, eller båtfiske i store innsjøer at det er relativt "ufarlig" å legge ut informasjon.

Njaa, forumdøden har vel stort sett skjedd over alt. Informasjonen flyttet seg først til facebook-grupper og nå Snap og Instagram, noe har også flyttet inn på feks Discord og en del har gått over til Reddit. Fiskersiden er ikke det eneste forumet som sliter med lav oppsluting.

Men det spørs vel også mye på hvor du bor, i noen steder av landet er det uansett lav befolkningstetthet, det er lite som deles og når noe deles har det lite betydning. Men i bynære strøk så gir det mening at det har mer å si på lang sikt.

Men når alt kommer til alt så tror jeg ikke det er noen krise å legge ut fangstrapporter, det skal mye til for at er sted skal være lett å identifisere på allmenheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min refleksjon var tuftet på fora generelt, ikke bare dette. Og det er ikke bare informasjon om fiskevann som kan være "farlig" å dele... for øvrig enig at hvor kritisk det er å dele informasjon avhenger av område. Men jeg vet at det fins gode ørret og røyevann selv i avsidesliggende strøk som har blitt ødelagt etter at informasjon ble delt på internett, eller i magasiner, og hvor man i etterkant opplevde en slags "folkevandring" med påfølgende overfiske. Når fisketrykket øker blir det jo viktigere å sette ut igjen store individer, men det er jo typisk slike fisk som blir plukket bort først, og man ender typisk opp med vann med bare småfisk i løpet av kort tid. Mange har rett og slett ikke magamål, og kakker alt de får, og setter ut haugevis med ståsnører, uten tanke på hva som skjer med bestanden. Da stopper det seg selv etter en stund. Når man i tillegg opplever at mange gror fast i ukevis (noe som er ulovlig i følge allemannsretten), og lager de reneste teltleirer, der de etterlater masse søppel og avføring, så forteller det mye om risikoen med å dele informasjon på internett.

Når det er sagt, er jeg enig at det lar seg gjøre å lage fangstrapporter som ikke avslører sted, men at slike ting blir holdt hemmelig er uansett det eneste rette. Slike fora er uansett ikke stedet der man bør forvente å plukke opp informasjon om konkrete fiskevann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30.4.2024 at 9.46, piscator skrev:

min refleksjon var tuftet på fora generelt, ikke bare dette. Og det er ikke bare informasjon om fiskevann som kan være "farlig" å dele... for øvrig enig at hvor kritisk det er å dele informasjon avhenger av område. Men jeg vet at det fins gode ørret og røyevann selv i avsidesliggende strøk som har blitt ødelagt etter at informasjon ble delt på internett, eller i magasiner, og hvor man i etterkant opplevde en slags "folkevandring" med påfølgende overfiske. Når fisketrykket øker blir det jo viktigere å sette ut igjen store individer, men det er jo typisk slike fisk som blir plukket bort først, og man ender typisk opp med vann med bare småfisk i løpet av kort tid. Mange har rett og slett ikke magamål, og kakker alt de får, og setter ut haugevis med ståsnører, uten tanke på hva som skjer med bestanden. Da stopper det seg selv etter en stund. Når man i tillegg opplever at mange gror fast i ukevis (noe som er ulovlig i følge allemannsretten), og lager de reneste teltleirer, der de etterlater masse søppel og avføring, så forteller det mye om risikoen med å dele informasjon på internett.

Når det er sagt, er jeg enig at det lar seg gjøre å lage fangstrapporter som ikke avslører sted, men at slike ting blir holdt hemmelig er uansett det eneste rette. Slike fora er uansett ikke stedet der man bør forvente å plukke opp informasjon om konkrete fiskevann.

Jeg ser poenget ditt, men synes det er en trist utvikling, men til slutt er det fordi mange fortsatt sager over greina de sitter på. Jeg tenkte at siden det nå har blitt "svindyrt" å fiske, og at det er c&r på gjørs har gjort at fisketrykket har gått ned. 

Jeg får gjette meg til om det fortsatt er gjørs å få, men om noen kan si meg om båtutleie, parkering og teltplasser er ok, og om jeg kan forvente å finne båt siden vi må kjøre 2 timer, så sier jeg takk for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, TorgeirW skrev:

Jeg ser poenget ditt, men synes det er en trist utvikling, men til slutt er det fordi mange fortsatt sager over greina de sitter på. Jeg tenkte at siden det nå har blitt "svindyrt" å fiske, og at det er c&r på gjørs har gjort at fisketrykket har gått ned. 

Jeg får gjette meg til om det fortsatt er gjørs å få, men om noen kan si meg om båtutleie, parkering og teltplasser er ok, og om jeg kan forvente å finne båt siden vi må kjøre 2 timer, så sier jeg takk for det.

Søk opp Akersvannet på Inatur. Det står det om båtleie mv. Telting ved vannet tror jeg er forbudt, da det er et naturreservat. 
Det står at det er forbudt å bruke egen båt. Jeg er litt usikker på om den regelen er innafor, men har ikke forsket nærmere på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, TT skrev:

Søk opp Akersvannet på Inatur. Det står det om båtleie mv. Telting ved vannet tror jeg er forbudt, da det er et naturreservat. 
Det står at det er forbudt å bruke egen båt. Jeg er litt usikker på om den regelen er innafor, men har ikke forsket nærmere på det. 

Takk, allerede gjort. Tenkte bare om noen hadde noe nylig info å dele. Var ganske løene båter før iallefall. Det skal/Var iallefall fine teltområder tidliger. 

Hovedpoenget med innlegget var at jeg og kanskje andre interesserte kunne få vite om det var verdt å kjøre lang og betale dyrt for å fiske gjørs, fra noen som faktisk visste noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet ikke hvordan ståa er i Akersvannet i dag, men opp gjennom årene har bestanden svingt mye. Det har ihvertfall vært to-tre tilfeller med massedød av fisk, trolig pga oksygenmangel, kanskje kombinert med blågrønnalger. Etter slike episoder har fisket typisk tatt seg voldsomt opp, trolig fordi de individene som har overlevd har fått nesten ubegrenset med mat. Men slike voldsomme perioder med opptur har gjerne ikke vart så mange år. 

Apropos camping, så er det nok ikke bare det at vannet er et naturreservat som spiller inn. For utenfor fredningssonen er det jo stort sett innmark, og der kan man ikke campere. I noen deler av vannet er det skog ned til vannet, og der kan man vel campere, men hvor lett tilgjengelige disse områdene er vet jeg ikke. Er det noen som vet om det er lov med packraft? Eller går slike fArkoster under betegnelsen "båt"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er verneforskriften: https://lovdata.no/dokument/LF/forskrift/1981-10-02-4744?q=akersvannet

Det står at camping er forbudt, men selve vernet går ikke veldig langt opp på land, så mulig det finnes områder utenfor. 

Når det gjelder ferdsel med båt eller packraft mv. så er jo det i utgangspunktet en del av allemannsretten. Grunneier kan i utgangspunktet ikke begrense denne, se vannressursloven § 16 https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2000-11-24-82

Båtbruk kan begrenses i verneforskrift, men det fremgår ikke tydelig av verneforskriften at det ikke er tillatt å bruke båt på Akersvannet. Det står dog: 

Bestemmelsene i punktene IV er ikke til hinder for:

3. bruk av eksisterende fiskerett og båtrett i samme utstrekning som tidligere,

Jeg mener imidlertid at dersom genere ferdsel med båt skulle vært forbudt, måtte det fremgå tydelig av forskriften slik det bla står at camping ikke er tillatt. 

Fiskeretten er privat, og grunneier har stor frihet mht hvordan denne forvaltes. Det jeg ikke kan si med sikkerhet er om grunneier kan bestemme at det kan fiskes fra båt, men bare fra de båtene jeg leier ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, piscator skrev:

jeg vet ikke hvordan ståa er i Akersvannet i dag, men opp gjennom årene har bestanden svingt mye. Det har ihvertfall vært to-tre tilfeller med massedød av fisk, trolig pga oksygenmangel, kanskje kombinert med blågrønnalger. Etter slike episoder har fisket typisk tatt seg voldsomt opp, trolig fordi de individene som har overlevd har fått nesten ubegrenset med mat. Men slike voldsomme perioder med opptur har gjerne ikke vart så mange år. 

Apropos camping, så er det nok ikke bare det at vannet er et naturreservat som spiller inn. For utenfor fredningssonen er det jo stort sett innmark, og der kan man ikke campere. I noen deler av vannet er det skog ned til vannet, og der kan man vel campere, men hvor lett tilgjengelige disse områdene er vet jeg ikke. Er det noen som vet om det er lov med packraft? Eller går slike fArkoster under betegnelsen "båt"?

Har teltet mye før, var store fine tilrettelagte plener for det tidligere. Hva som defineres som båt er vel svevende. Men generelt er det vel tillatt å bevege seg i kano i naturreservater

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, TorgeirW skrev:

Har teltet mye før, var store fine tilrettelagte plener for det tidligere. Hva som defineres som båt er vel svevende. Men generelt er det vel tillatt å bevege seg i kano i naturreservater

All ferdsel på vann uten bruk av motor er i utgangspunktet tillatt. Unntak må angis eksplisitt. Som f.eks. i denne bestemmelsen hentet fra verneforskriften til Nordre Øyeren: 

I områdene Svelle, Snekkervika og Monsrudvika med området sør for Rossholmen, angitt som sone 1 på ferdselskartet, er det i periodene fra og med 15. mars til og med 15. mai og fra og med 15. august til og med 15. november forbud mot all ferdsel på land, inkludert ferdsel på tørrlagte mudderbankområder, og all ferdsel på sjø, herunder bruk av motorbåt, kano, kajakk, surfebrett, seilbrett, kite og lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.